Flere og flere bruger nettet til at finde de varer de vil købe og det betyder at andre menneskers anmeldelser, ofte betyder mere, end selve branded.
Er du enig?

Og husk at tilmelde dig Tveskovs underfundige og glimrende nyhedsbrev 🙂
http://tinyletter.com/tveskov

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (6 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...

Folk der læste denne, læste også

  • Jan Rasmussen 20. januar 2011 at 17:36

    Jeg forstår din pointe og er enig en del af vejen. Der hvor jeg er uenig er todelt:

    1) Loyalitets-faktoren
    Ja, flere og flere tjekker nettets fora når de skal købe nyt. Men der er stadig en stor skare af “almindelige” mennesker, der er meget styret af mærker og de erfaringer familie og venner har haft med diverse mærker. For denne gruppe er branding stadig en vigtig faktor.

    Der kan være forskelle fra branche til branche hvor stor denne gruppe er og hvordan man skal møde dem. Der kan evt være tale om, at man i sin branding skal imødegå fejl og dårlig presseomtale.

    2) Meta-brands
    Jeg tror, at de store mærker bevæger sig hen mod at forene deres brand med et slags meta brand, der associeres med kulturer og sub-kulturer, som for eksempel løbere, design, funk, punk, Broadway, etc.

    Så selvom de pusher deres eget brand, så er fokus mere på (sub-) kulturen. Det gør at de skal kunne divergere deres brand, da de skal ramme flere (sub-)grupper. Da kunderne nu er mere loyale overfor deres (sub-) kultur er de “nye” brands nød til at kunne være flere brands på samme tid.

    Håber det giver mening 🙂

  • Jacob Høffer Larsen 21. januar 2011 at 03:56

    Hej Martin

    Fint indlæg!

    Sagt på en anden måde så er grænsen mellem virksomheder og omverden/forbrugere i opløsning. Det betyder at pull-marketing i mange tilfælde er en forældet tankegang da forbrugerne er aktive medspillere.
    Imidlertidigt mener jeg, at dette netop er en begrundelse for at behandle børn ordentligt, da dette jo er omverdenens interesse. (Rent kapitalistisk tænkt kan virksomheder jo være ligeglade).

    Så i forhold til at forbrugerne har fået mere indflydelse er CSR vel mere relevant end nogensinde.

    Mvh
    Jacob Høffer

  • søren 21. januar 2011 at 04:15

    Har i nogensinde tænkt over, at når man har set en eller flere tv reklame, og synes en dims ser fin ud, så kører man ud i butikken og ser på det, og så ender det stort set altid med at man enten ikke køber den, fordi den er for dårligt, eller at man kommer hjem med konkurrenten varer, fordi der lige var nået som var bedre i deres produkt.

    så reklamer med stor brading dag efter dag, af kendte brand mærker kan godt have den omvendte effekt på salgstalene for den virksomhed som vil sælge en varer, og reklamere hæftigt i fjernsynet.

  • Michael 21. januar 2011 at 10:04

    Jeg tror det er rigtigt set af Martin Thorborg, og at vi som forretningsfolk virkelig skal øve os i at være hvor kunderne er, og at imødegå kritik på venlig og serviceorienteret måde på de steder hvor kunderne færdes. Vi skal måske i virkeligheden outsource meget mere på nogen lidt andre områder end vi er vant til, og så lade ledelsen surfe på internettet for feedback på produkterne.

  • Kristoffer Hjerrild 21. januar 2011 at 17:59

    Mesterlig video 🙂

    På mange måder er jeg enig. Jeg gør nemlig det samme. Går ind på amazon eller lignende og se hvad der sælger bedst eller har fået bedst karakter. Selvfølgelig tager jeg også mærket med i overvejelsen men det fylder nok en smule mindre end før i tiden. Derfor har du helt ret i branding i visse sammenhænge ikke er helt ligeså vigtigt…

  • Casper 22. januar 2011 at 02:43

    Jeg er både enig og uenig,

    Branding er vigtigt i en vis grad, jeg har lige købt nyt TV og jeg kune ikke finde på at købe et mærke jeg ikke kender – for det er bare ikke cool.

    Der er jo også en %-del prestige i de ting du har i dit hjem og den bil du kører i osv.
    Det er jo en del af din identitet.

    Men derved ikke sagt at jeg ikke tjekker på nettet – for det TV jeg lige har købt tog det mig 3 uger at finde det helt rigtige til en pris som jeg også ville give for det, så om det er et SAMSUNG, SONY el. PANASONIC kan være lige meget.

    Lige med hensyn til iPad og sådan tror jeg der er kæmpe forskel på folk – mennesker som mig der har “alting Apple” kunne jeg ALDRIG finde på at købe noget andet (det ville jo slet ikke passe ind i mit hjem). Men der har Apple jo bare været gode til at “låse” folk fast om man vil. Jeg er nu meget glad med den låste brugerflade hvor alt bare SPILLER MAX sammen.

  • Søren 22. januar 2011 at 06:12

    Hej

    Tak for endnu en god video. Jeg tjekker også på nettet, men samtidigt er der mærker, jeg aldrig kunne på at købe. Ud fra den betragtning, at jeg generelt set ved, hvad der er bedre kvalitet. Derfor køber jeg aldrig ukendte mærker af Tv f.eks.

    Ingen tvivl om, at jeg også er påvirket af reklamerne og det er alle og branding dør aldrig. Det vil bare blive suppleret med noget andet.

    Hvis I er til mobiltelefoner og andet gadget, så tjek mit site Mobilliv.nu ud. Jeg skriver dagligt nyheder, også nogle de store sites ikke skriver om. Desuden er der tests.

    Hav en god weekend!

    mvh.
    Søren

  • Heine 22. januar 2011 at 10:56

    Rigtig godt indlæg!
    Og Tveskov har jo fuldstændigt ret, som du også stiller det op i din video.

    Jeg er selv til vane at købe produkter med et æble på – men det bliver ikke købt inden jeg lige bruger lidt tid på at undersøge hvad andre synes om et givet produkt.
    Så for at være brand-loyal, så kræver det også at producenten laver nogle gode produkter! 🙂

  • Danni Niebling 23. januar 2011 at 18:15

    Spændende indlæg. Nu er jeg bare endnu en gang blevet nysgerrig efter at læse Tveskovs meget omtalte nyhedsbrev. Er der nogen som vil være behjælpelige med at sende en kopi til mig? danni(at)no41.dk.

  • Grosen Friis 25. januar 2011 at 05:21

    Hej Martin

    For øjeblikket læser jeg “Social Media Marketing – An hour a day” og forfatteren gør meget ud af at beskrive markedsføring fra gammel tid og så til i dag”
    1) Små lokale brands ofte bundet op på en person, frisør, advokat, bager, slagter, mejeri etc. Folk lærer dem typisk at kende via mund til mund metoden.
    2) Så kommer avisen, radio og TV og reklamen ændrer sig til typisk at være en-vejs, og virksomhederne og reklamebureauerne har næsten 100% kontrol over budskabet der sendes. De første websites var jo også envejs kommunikation.
    3) Nu ruller de sociale medier/funktioner for alvor som en bølge ind over os. Websites er åbnet op for kommentarer, reviews, likes etc. og sociale medier som blogs, fora, Facebook, Twitter etc. giver forbrugerne mulighed for at tale om alt og alle herunder brands/produkter, og vi stoler bare mere på hvad gode venner/bekendte/familie/kolleger siger om produkter end hvad producenten selv fortæller i envejs kommunikation. Virksomheder og reklamebureauer har i høj grad mistet kontrollen, mund til mund er “vendt tilbage” for fuld skrue.

    Så når jeg tænker på hvad starten af ovennævnte bog præsenterer, så synes jeg det overordnet passer meget godt med hvad du og Tveskov er inde på.

    Jeg tror ikke branding dør, men det skal kombineres med en mere 1:1 kommunikation med forbrugerne. De virksomheder der ikke ønsker at deltage i sociale medier, fordi de så ingen kontrol har over budskabet, de sover i timen, for forbrugerne taler allerede om deres produkter. Den type “bange” virksomheder går fuldstændig glip af hvordan forbrugerne opfatter deres produkter. Virksomheder bør i stedet tage mod til sig og drage ud i social-land og “lytte” til deres kunder. De kan ikke styre det de taler om, men ved først at lytte og bagefter tale, så kan de “påvirke” samtalen.

    /Grosen Friis

  • Henrik Blunck 28. januar 2011 at 09:54

    Rigtigt set, og ingen tvivl om at det er rigtigt. Nu består kunsten så også i at skrive artikler som omtaler ens produkter, og derved kan medvirke som positiv omtale af ens produkt.

    Jeg ville derfor nærmere betegne det som at brandingens kunst ændrer form. Nu er det ikke nok med glat papir, men også konstruktiv dialog med de potentielle kunder. Kombineres dette mef ordentlig Search Engine Reputation Management, så begynder det at sparke r•v.

    Men du har helt ret. Forsøger en producent at sælge noget l•rt vil det hurtigt blive afsløret, og på det område er kunderne de store vindere.

    God weekend til alle. 🙂

  • Kenneth Dambo 23. februar 2011 at 06:33

    Der er ingen tvivl om, at anmeldelser af produkter og ydelser er rigtig stærke, når folk er ude for at købe overvejelses køb: Det er jo erfaring fra andre i samme båd. Det giver ligeledes virksomheder et kæmpe incitament til at påvirke anmeldelserne i en positiv retning.

    Nogen ringer dårlige anmeldere op, og tilbyder dem godtgørelse for at forbedre anmeldelsen, andre tilbyder kun glade kunder at anmelde og der er garanteret også nogle, der selv skriver gode anmeldelser. Faktum er, præcis som Martin siger, at det virker.

  • Skriv en kommentar