På min skiferie har jeg oplevet mange små ting som amerikanerne gør godt og som på sigt kan løfte din omsætning.

 

De bedste hilsner

Martin

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (10 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...
  • Kristian Sørensen 17. februar 2011 at 22:13

    Du har helt sikkert ret – selvom man nok ikke skal sætte næsen op om at ramme så mange der spreder budskabet til 10.000 om den gode service. Men kan da helt sikkert mærke at lige så straks man gør lidt ekstra sker der noget.

    F.eks den anden dag da en person i Birkerød bestilte et par løbesko og jeg alligevel skulle en tur til Birkerød blev de leveret personligt 3 timer efter de var bestilt – der kom en bestilling fra hans bror et par dage efter og en fin anmeldelse på trustpilot.

    Så ja, der skal serviceres – specielt i opstart, der kan man virkelig få meget ud af det.

    Du må have en god dag i Esbjerg, regner desværre ikke med at komme forbi.

  • Frank 18. februar 2011 at 02:10

    Hej Martin
    Jeg er da overhovedet ikke misundelig på dig på nogen som helst måde:-)(elsker ski)

    Jeg kan kun give dig ret. Danmark trænger til en gevaldig overhaling af hvad der hedder service og høflighed. Man ser det gang på gang når man er i udlandet alle er så sindssyge venlige og man bliver virkelig helt flov over at man kan være egoistiske hjemme i sit eget land.
    Som eks. kørte min svigermor galt forrige fredag nat, hvor hun var på vej hjem fra sygehuset. Lige bag hende hende kørte der en bil som forsatte uden at stoppe op. Det skal siges at det ikke bare var et helleanlæg hun kørte ind i, men i grøften så bilen tiltede over på siden. Er det mig der er galt på den, eller er det noget af det mest umenneskelige man kan gøre?
    Jeg har prøvet at stå i Auckland på Newzealand som et stort spørgsmålstegn fordi jeg ikke lige vidste hvor jeg var. Inden jeg havde lokaliseret mig på kortet kom der flere mennesker for at hjælpe til. Det vil aldrig ske i DK.
    Vågn op Danmark!!

    Forsat god ferie

  • Simon Falkentorp 18. februar 2011 at 03:14

    Det tragiske er, hvor mange i servicebranchen (i DK), der i grunden har den stik modsatte tilgang til deres egne kunder, hvor det somme tider kan synes, de ligefrem er i en sej kamp om, hvor afvisende og tillukkede de kan være. Når cheferne så har været på livsstilsagtigt kursus og indfører “større fokus på kundebehov”, “servicemindethed” o.lign., vinder de som regel kun den halve sejr.

    For jeg kan på lang afstand lugte forskel på den, der uden andet end bundlinje i hovedet forsøger sig med et selvtvunget smil og en frisk bemærkning, og på den, der simpelthen bare er venlig – AF NATUR.

    Hos den sidste kommer jeg igen.

  • John 18. februar 2011 at 12:17

    Hej Martin,

    Vi SKAL blive endnu bedre servicemæssigt herhjemme og vi skal ikke opfinde den dybe tallerken hver eneste gang som vi danskere ellers har for vane, men i stedet suge input fra de virksomheder herhjemme og udenlands som gør det godt på forskellige områder – og så ellers plukke det vi kan bruge positivt. Personligt tror jeg den største udfordring er, at vi igennem en årrække har svækket vores konkurrenceevne sammenlignet med fx Sverige og Tyskland. Tyskerne er igennem de sidste 10 år blevet mere produktive end os danskere. Men lønniveauet i Danmark er vokset med 30% i forhold til Tyskerne over denne periode – dette er bl.a. med til, at svække konkurrenceevnen for de virksomheder (som den jeg selv er en del) der er aktive på eksportmarkederne – og det er blandt andet medvirkende til, at serviceniveauet på nogle områder kan være svækket sammenlignet med andre lande…

    BH
    John

  • Simon Greve 18. februar 2011 at 20:25

    Jeg kan kun give dig fuldstændigt ret!
    – I Danmark ser man, især på caféer, restauranter og generelt i servicefagene, at folk er utroligt uimødekommende, og generelt ‘tunge at danse med’.

    Jeg er lidt af den opfattelse, at danskerne (mange af os ihvertfald) ser meget begrænset på tilværelsen, fremfor at se muligheder i det vi foretager os. Det kommer til udtryk i den måde, man her i Danmark håndterer alt hvad man så flot render rundt og kalder “kundeservice” m.m.

    Så tænk lidt positivt – din næste kunde kunne måske være medvirkende til, at din forretning i fremtiden går langt bedre(!)

    Att Thorborg: Der er iøvrigt en fyr i baggrunden som synes at det er meget interessant at du sidder og snakker i din mobil 🙂

  • Torben Svane 19. februar 2011 at 12:19

    Jeg havde købt et par genopladelige batterier på http://www.batterier.dk.
    Leveringen er hurtig og gratis (over100 Kr.) og priser er yderst konkurrencedygtige.
    Jeg har ikke købt for de store beløb.
    En dag jeg købte et batteri til mit kamera (159,Kr), fik jeg en lille lommelygte til nøgleringen – som jeg efterfølgende ser hverdag – og bruger.

    Hvor tror i jeg køber batterier på femte år i træk?
    Og hvor mange af jer fristes nu til at købe der?

    Vi snakker her om en dingenot til ca. 25 Kr. der gjorde mig til kunde og ambassadør for firmaet.

  • Jesper Norbøll 20. februar 2011 at 08:08

    Der er ufatteligt mange som godt kunne tage ved lære at dit blogindlæg og skrue op for serviceniveauet. Men desværre er Danmark netop præget af (bl.a. takket være vores politikkere) at man tænker på den korte bane – man TØR simpelthen ikke tænke længere end hvad man kan se lige foran sin egen næsetip. Vi er en samlig klynkende lemminger som ikke tør gøre noget som stikker ud fra “normen” af frygt for det ukendte (“for så går det med garanti galt”).

    Hvis f.eks. en restaurant skal følge dit eksempel og begynde at tilbyde at man kan dele forretten og vand er gratis, så kræver det at indehaveren ser længere end blot “Så kommer jeg jo til at gå glip af indtjeningen fra den ekstra forret og vandet”. Og det er altså meget svært at få folk til at ændre den holdning. Indehaveren vil måske godt kunne indse at vedkommende potentielt vil kunne tjene flere penge på længere sigt, men problemet er så blot at det netop er på længere sigt – det er ikke i dag eller i morgen. Derfor kan vedkommende være tilbageholdende med at tage springet – fordi man ved hvad man har nu og her. Det andet er lidt mere usikkert.

    Det er simpelthen den tåge som vi i Danmark efterhånden er indhyllet i. Vi ved hvad vi har – derfor tør vi ikke ændre på noget.

    Men set med mine egne øjne, så kan jeg ikke være mere enig med dig Martin. Service er noget som kan være en afgørende konkurrencefaktor – der er bare ikke så mange som har fattet det endnu (eller tør det).

    Og så lige en kommentar til Kristian’s kommentar om at det er vigtigt at der serviceres – specielt i opstarten: Det er så lige præcis har hvor en del af de større / ældre virksomheder taber pusten. De glemmer nemlig hvad der oprindeligt var med til at gøre dem så store – f.eks. servicen – og så begynder de at slække på det. Og det er simpelthen for dumt. Det kan godt være at man mener at virksomheden efterhånden har fået en størrelse hvor man ikke behøver disse “småting”. Og det kan også sagtens være at virksomheden kører godt uden disse ting. Men det kan sørme kun have en positiv effekt hvis man stadig bliver ved – og min påstand vil endda være at det vil have en negativ effekt ikke at blive ved, men spørgsmålet er så om man lægger mærke til det / eller hvornår man lægger mærke til det.

    /Jesper

  • Maria 20. februar 2011 at 15:32

    Jeg kommer til at tænke på at evolutionen måske bevæger sig ved en højere hastighed visse steder end andre. Måske US er langt længere fremme med hensyn til menneskelighed og nærvær “fremmede” imellem. Martin, din oplevelse af imødekommenhed minder jo meget om hvordan vi herhjemme opfører os blandt venner. Og meget lidt om hvordan vi opfører os blandt “fremmede”. Hvad bunder det i? Mistro? Angst?

    For 50år siden var hakkeorden og status endnu mere synlig end idag.
    Jo der er stadig skel mellem rig og fattig, men det er alligevel som om det hegn bare bliver lavere og lavere som tiden går….,kan vi speede lidt op? Jeg har nok aldrig haft problemer med at få lov at dele en ret mad, men det hænger helt sammen med både jernvilje, beslutsomhed og et meget stort og sødt smil efterfulgt af ” vi skal bruge en extra tallerken, tusind tak!” – med eftertryk og streg under “tusind tak”, pyntet med et endnu større smil til slut og måske hovedet lidt på skrå..:)

    Og det er måske lige vel meget arbejde for en extra blank tallerken 🙂

    Og hvad gør man iøvrigt de dage man ikke performer, har hul i lommen og, og..?

    Jeg mener, man skal op af barstolen og performe herhjemme for at opnå imødekommenhed. Det kræver en del armfægter at “ønske at få” for man spadserer lige ind i janteloven som åbenbart lever endnu (på sidste vers :).

    Det kræver til gængæld så absolut intet at give. Og det er sgu SÅ let og rewarding. Og folk bliver sgu så taknemmelige. Helt som du siger og oplever, Martin.

    Men som livet er mest; at få fat i det vi vil have, eller at gøre noget NYT, eller være virkelig ærlig over for sig selv – er virkelig virkelig svært de første gange, men så…, bliver det helt åbenlyst latterligt, absurt LET for tid og evighed.

    Så jeg vil sige; danskere, lad os nu bare gøre det rigtigt som Mr. Martin siger, lad os nail it, lad os dele extra colaer og kaffelatte ud til dem der vil blive glade for det, lad os fylde mere på tallerknerne, lad os lytte bedre og længere, lad os gøre whatever it takes hvis det er det der skal til…, for “let” er godt, og evigheden er laaaang

    Martin, you rock!
    Maria

  • Schmidt 21. februar 2011 at 08:26

    Kan kun give dig ret i at i USA yder de generelt en fantastisk service og man føler sig virkelig velkommen. Jeg tror at den grundlæggende forskel er at de er ofte afhængige af drikkepenge, så ingen smil og høflige fraser, ingen penge. Samt hvis de opføre sig dårligt og bliver fyret, er vejen fra success til fiasko ikke særlig lang. Så det vi oplever i DK er nok bagsiden af medaljen ved at leve i et velfærdssamfund hvor man ikke behøver at arbejde for at have tag over hovedet og lidt mad på bordet. Så i stedet for at yde en god service til cafékunderne kan man ligeså godt sidde og sms´e med veninderne/vennerne, for hvad er det værste der kan ske…!

    Så det er nok op til arbejdsgiverne i DK at sørge for gratis vand, refill af sodavand og lignende. Forhåbentlig smitter denne service af på de ansatte og de giver den lidt ekstra når de ser hvor lidt der egentlig skal til for at gøre kunder glade.

    PS. Ser frem til d. 1. marts i Esbjerg 🙂

  • Frank 21. februar 2011 at 10:51

    Jeg har netop kørt med fri fragt i hele februar og det er bestemt ikke en overskudsfosretning, men det har givet mig rigtig mange nye kunder. Iblandt de nye kunder var der en af mine konkurrenters kunder. Derved har jeg kunne stjæle kunder fra mine konkurrenter, fedt:-)

    Her er hvad en kunde skrev:”Super godt, at I har fragtfri levering i denne måned. Det var årsagen til, at jeg købte dette tæppe hos netop jer frem for hos blablabla, hvor jeg ellers plejer at købe ind.”
    Hvor tror du hun handler næste gang:-)

    Ha en dejlig dag og tak for alle de gode tip!

    Frank

  • Henrik 22. februar 2011 at 13:39

    Et andet eksempel på service herover, har lige været i vores lokale supermarket i Orlando Florida. Havde i sidste uge købt nogle æbler, der ikke var søde nok efter min smag. Spurgte grøntmanden til råds, og fortalte om mit tidliger køb… han smuttede da lige ud og skar 3 forskellige typer æbler ud så jeg lige kunne smage, og fik så 10 æbler gratis. Han havde aldrig behøvet at give mig smagsprøver eller de 10 æbler gratis, jeg havde jo selv truffet mit valg om hvilke æbler jeg købte første gang. Men igen, det har kostet ham et par $ og fået en super tilfreds kunde der snakker positivt om ham. Som Martin snakker om så er det en del af den service man får herover og som DK bestemt kunne lærer noget af.

    Martin, sørg lige for at det gode vejr forsætte nede ved dig, kommer på forlænget weekend til Fort Lauderdale/Miami i næste uge..

    Kan alle have en god dag
    Henrik

  • solbriller 23. februar 2011 at 14:30

    Jeg HADER at betale penge for postevand. Det koster spisestedet nul komma NADA!
    Så som princip tager jeg kanden med hjem, da 25-40 kr for en kande vand selvfølgelig må inkludere denne!

    Anyway så har du helt ret i, at omtalen ofte opvejer de ekstra omkostninger. Man skal bare gøre det med omtanke, og det skal være naturligt. Der er intet være end service, hvor man føler at ekspedienten er tvunget til at sige en standard remse, og hele forløbet følger en drejebog… I HATE IT!

  • Torben Svane 23. februar 2011 at 17:56

    @ Solbriller
    Jeg er enig i at man som service på et serveringssted ikke skal betale for vand. Jeg har været tjener i flere år og altid uopfordret serveret vand til maden.

    Men når du skriver at det ikke koster noget at servere denne ydelse, er du forkert på den. Og at du stjæler kan kanden, er usmageligt.

    Udgifter forbundet med servering af vand er – husleje, løn til personale, kander og glas (der går i stykker), opvask, vand, vandaflednings gebyr, lagerplads til udskænknings udstyr( og renter af investering i disse), evnt. is, rengøring af toiletter (du pisser mere og på værten), udluftning (en vædskefyldt person sveder mere end en udtørret).

    Jeg synes du skal tage alle dine “købte” kander og aflevere dem og sige undskyld, med ordene. “Jeg tænkte ikke på at der var udgifter forbundet med vand”.

  • solbriller 23. februar 2011 at 18:09

    @Torben
    Nu skulle du måske ik tage lige præcist den bemærkning så tungt. Jeg betaler nemlig aldrig for vandet. Begynder man at klage lidt, når man allerede har brugt en del penge et sted, så plejer de fleste at servere det gratis.
    Jeg kan sagtens se din pointe i punkterne, men nu forholder det sig ik således, at vandet er det eneste, som der købes og spises/drikkes. Hvis man allerede har spist mad + drukket vin/øl/sodavand/andet, så gør vandet næppe den store forskel på dine punkter… Det andet skal også ud ;D
    1000 liter postevand koster jo ik ret meget, og derfor er f.eks 30 kr for en kande vand jo sindsygt! Det er fair nok, at en restaurent skal løbe rundt osv, men der er ingen grund til, at de ødelægger en god oplevelse med overtakserede priser på vand. Så tag da den 10´er ekstra for bøffen, det er der ingen, som ville bemærke alligevel…

  • solbriller 23. februar 2011 at 18:10

    PS jeg har kun taget en kande med hjem 1 gang!
    Efter at have brugt over 1600 kr på en restaurent, så ville de have 50 kr for en kande lunket postevand… Og det er deraf min kommentar kom ;D

  • Skriv en kommentar