Jeg elsker de små marketing historier, hvor folk gjorde noget super simpelt og fordoblede salget.
Jeg fortæller her mine 3 yndlings marketing historier og jeg glæder mig til at høre dine.

De bedste hilsner

Martin

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (16 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...
  • Trine Lønfeldt 9. februar 2011 at 10:27

    Gode inspirerende historier – tak for dem.

    God skiferie. Kh Trine

    p.s. Hvor er håret og kinderne blevet af!

  • Daniel Laursen 9. februar 2011 at 11:29

    Super fed historie.

    En af dem som jeg virkelig synes skal nævnes er jobannoncen med verdens bedste job. Den medie omtale Australien fik på det kan vist ikke gøres op i penge. De havde kun et budget på kr. 10 mill og fik omkring 34.000 videoansøgere, 7 millioner visninger på deres site og 500.000 der stemte på den bedste kandidat. Vinderen blev fundet og der blev lavet en dokumentar film på hele processen mv. Det er sgu noget af det mere geniale marketing stunt jeg har set længe

    @Trine Ja, man kan godt se at træningen virker.

    @Martin Glad for jeg nåede at fange dig til mit podcast inden du smuttede på skiferie;)

  • Nikolaj Bomann 9. februar 2011 at 12:43

    Ved ikke om det er lige præcis det som du tænker på, Martin, men: Til at starte med havde julemanden jo grønt tøj på, og da Coca Cola, så begyndte at markedsføre sig med en rød julemand, så blev han derefter rød.
    For længe siden var gulerødder også alle mulige forskellige farver, MEN på et tidspunkt valgte Holland at gro orange gulerødder (som er deres “nationalfarve”) og det har gjort at alle gulerødder mere eller mindre er blevet orange.

  • Peter Lauge 9. februar 2011 at 16:14

    @Nikolai: ha ha til den med gulerødderne 🙂

  • Jakob 10. februar 2011 at 06:04

    Den om brusetabletterne minder mig om en anden historie lidt i samme boldgade: Et vestligt medicinalfirma er ved at etablere sig i et udviklingsland, og har til formålet medbragt marketingmateriale i form af store plancher med række af piktogrammer: 1) en sur smiley med lyn omkring – jep, hovedpine, 2) en smiley der sluger en pille, og endelig 3) en glad smiley. Det undrer virksomheden at der er stort set nul salg, indtil det dæmrer for nogen i marketingafdelingen at læseretningen på det lokale sprog er fra højre mod venstre…jep, hovedpine! :-J

  • Kristoffer 10. februar 2011 at 06:12

    Det var da helt vildt. Det har som sådan intet med din, ellers fremragende, video at gøre, men jeg blev sgu inspireret af bare at lytte til dig, Martin. Jeg har gået og tænkt i et godt stykke tid over, hvor mit nye arbejdsbord og stol skulle stå og bang, nu ved jeg det. Der må være et eller andet ved din stemme, der bare sætter min hjerne i gang 🙂 Tak for mange fede videoer!

  • Claus Tjørndal 10. februar 2011 at 09:04

    Hej Martin

    Tak for mange inspirerende ideer og gode råd som du altid kommer med.

    Men jeg tænkte på, hvornår du skrifter din telefon holder/cover ud med et som ikke rasler så meget 🙂

    Udover det rigtig god ski ferie.

    Med venlig hilsen

    Claus Tjørndal

  • Kasper Ebsen 11. februar 2011 at 05:26

    Det er tankevækkende at det ofte er de små basale ting, der kan gøre en forskel. På en måde er det skræmmende, at mange (inklusiv mig selv) ofte ser sig blind på disse hurtige og effektive tiltag og i stedet fokusere på komplekse og avancerede ideer.

    /Kasper

  • Nicolaj Kirkgaard Nielsen 14. februar 2011 at 10:58

    Bosch (eller et andet mærke, husker det ikke specifikt) producerede en bestemt blender, der var deres storsælger. Det var den bedste på markedet og meget kendt af feinschmeckere og samtidig også deres dyreste i serien. Senere introducerede de en deluxe version af samme blender, som var større, bedre, med flere fancy features og en meget højere pris.
    Resultat: Salget af den “gamle” blender styrtede i vejret og blev mere populær end nogensinde. Deluxe versionen var der ingen der købte, men bare det at den eksisterede, gjorde at flere så den gamle version som et godt tilbud.

  • Grosen Friis 14. februar 2011 at 15:50

    Hej,

    Det her er ikke en marketing, men en omkostningsbesparelseshistorie, det gav så ikke mere salg, men vi sparede lidt penge.

    På et tidspunkt arbejdede jeg for det amerikanske transportfirma UPS her i Danmark (Kolding), og hvis der var noget vi havde et gastronomisk forbrug af og altid manglede, så var det kuglepenne. Vi bestilte hele tiden nye kasser med blå Bic kuglepenne. Hvor de blev af ved jeg ikke, men jeg mistænke chaufførerne for at glemme dem ude hos kunderne 🙂

    Til sidst fandt jeg på at købe en stor stak af de kuglepenne, som sidder fast i en kæde, og som er fæstnet til en tung fod, ligesom dem de ofte bruger på posthuset. Der var nu en kuglepen på alle borde, på alle kontorer, i serverrummet og ude på lageret og fra den ene dag til den anden gik vores forbrug af kuglepenne ned på et absolut minimum 😉

    /Grosen Friis

  • Thomas 14. februar 2011 at 21:37

    Hej Martin

    Super cool!

    Skulle navnet på den kvinde dukke op på vej ned af pisten, så vil det være super fedt hvis du vil
    poste det her 🙂

    Mange Tak!
    Mvh
    Thomas

  • louise von weiler 15. februar 2011 at 08:08

    Hej Martin,
    hvis du vil saelge mere i din butik er det gang paa gang bevist at hvis man i butiks lokalet tilbyder rigtig dyre varer (som man ikke forventer nogen har raad til at koebe) bliver der solgt mere af de almindelige “billige” varer.

    Tricket er at goere din butik saa spaendende folk har lyst til “bare at kiggge” og ender med at komme hjem med et postkort (som du tjener penge paa) istedet for den Picasso du ellers havde udbudt “til salg”.

    Kan du foelge tanke gangen ?

    Foroevrigt tak for et pragtfuldt inspirerende talk show.
    Louise

  • Anton Bondesen 16. februar 2011 at 02:47

    @Daniel Laursen:

    Det marketing stunt med “verdens bedste job”, tror jeg faktisk var en dansker der var idémanden bag.
    Mener at have hørt et af Martin Lindstrøms foredrag, hvor han mere eller mindre tager æren for det 🙂 Helt igennem genialt !

    @ Thorborg:

    Når skriver min kommentar her så “forsvinder” følgende del af min tekst ind under *tjek arkivet ud*: idemangen b**. Jeg ser altså ikke hele ordet bag – da dette er skjult bag arkivet.

    Anton

  • Jens 16. februar 2011 at 17:59

    a) Et eksempel med inspiration fra Daniel Ariely:
    Tre abonnementstyper:

    Jyllandposten 1 år online abonnement 599 kr.
    Jyllandsposten 1 år i papirudgave 999 kr.
    Jyllandsposten 1 år online + papirudgave 999 kr.

    Kunder tænker “det er da dumt de sælger papirudgave til 999 kr når jeg nu kan få online og papirudgaven til samme pris”, men faktum er at havde den midterste mulighed ikke været der, havde flere valgt den øverste mulighed.

    b) http://www.willitblend.com er smart markedsføring for firmaet blendtec. Når en blender kan blende en Ipad, kan den nok også blende isterninger…

    c) Mange mennesker bliver helt vilde når de hører ordet “gratis”. Kom de ind i din elektronikforretning for at købe en bluray-afspiller, og de ser en DVD-afspiller med 10 gratis DVD-film, så er der nogle der glemmer alt om blueray. Nogle vil også gerne stå i kø i 15 minutter for at få en en gratis is, og så kan man jo diskutere om den er gratis… Kvickly havde en dag gratis gær til kunderne. Gratis gær!!! Så kan det nok være der kom folk i butikken! (ej det ved jeg ikke, men det kunne jeg forestille mig) Det koster måske dem 1 kr. at forære 5 pakker gratis gær væk, og når nu man er i Kvickly skal man nok have lidt mel og mælk så man faktisk kan bruge gæret….

  • Jimbo 16. februar 2011 at 21:13

    Jeg tror ikke man skal undervurderer effekten af reklamer/ markedsføring som dit eksempel jo med al tydelighed viser.
    Jeg mener også at der følger et ansvar med når man bevidst forsøger at manipulerer masserne, men det er en meget lang snak om etik og moral og produktprofil og meget mere.

    Jeg husker et eksempel om en dansk designer af bogstøtte med uni-fit, lanceret i US – Newyork? Selvfølge som Danish Design og var ret fiks og salgbar, men salget gik elendigt.
    Danish design er jo dyrt og folk der handlede Danish design købte ikke gaver/produkter der kostede under et vist niveau og man vurderede at prisen skulle sættes op ! – og det virkede !
    Jeg husker ikke detaljerne men det var med stor effekt og
    fra 50 -100$ (?) – fidusen var det psykologiske i beløb størrelsen.
    Hvem har nogensinde drømt at det ville blive løsningen på et manglende salg 😀

    Sidst har jeg lige været i det lokale bibliotek men fejlet i at finde en bog hvis navn jeg ikke husker “Peter Købmand” ? sikkert et socialistisk levn fra min kærestes opvækst, om en fyr der bliver rig på at fortælle hvordan varerene skal være placeret i supermarkedet.. og stadigt er det.

    Den er tankevækkende og meget hurtigt læst.
    hvis ikke nogen kommer mig i forkøbet skal jeg finde titlen i morgen.

  • louise von weiler 17. februar 2011 at 09:34

    Kom lige i tanke om IKEA som et godt eksempel paa en butik der faar dig til at koebe ting du ikke havde den ringeste anelse om du savnede.
    Hvis det viser sig den store hjoerne sofa du havede intentioner om at koebe alligevel ikke var liiiiiiiiiiige det du havde taenkt dig, kommer du garanteret trods alt, ud med syv lysestager, fem pakker jule servietter og et yndigt lille taeppe til entreen. Hvordan det gik til er der ingen der ved …
    Mvh
    Louise

  • Daniel 20. februar 2011 at 07:03

    @ Jimbo.

    Har du fundet titlen på bogen ? (:

  • Billig opvaskemaskine 2. marts 2011 at 12:47

    Virkelig mange fede historier her, føler mig ret inspireret – må hellere skynde mig at få arbejdet lidt nu 🙂

  • louise von weiler 2. marts 2011 at 16:10

    Kastrup Lufthavn er ogsaa et godt eksempel paa en labyrint af “gode tilbud” gemt bag de super dyre parfumer eller champagne falsker. Man skal virkelig have meget staerk karakter (eller vaere meget for sent paa den til flyveren) for ikke at anskaffe sig noget man ikke anede man havde brug for,
    Mener i oevrigt ikke det er helt etisk rigtigt hvad de har indrettet der de sidste par aar.
    MvH
    Louise

  • Alex Samuelsen 1. april 2011 at 16:40

    Det helt klassiske eksempel må næsten være 3M (Minesota Mining and Manufactoring). I tidernes morgen et mineselskab, som der på et tidspunkt stod i en situation, hvor deres miner var tømte for resourcer. Det eneste man stod tilbage med var en forfærdeligt masse sand efter al graveriet. Virksomheden ente op med at producere sandpapir, og kom på den måde i sving igen – fantastisk!
    Hvad der i øvrigt hører med til historien er, at de inden derse turn around ik havde flere penge i kassen og blev nød til at give deres sektretær aktier i løn i stedet for penge. Hun er i dag en af USA’s rigeste kvinder…

    Alex

  • Skriv en kommentar