På Handelsskolen gik jeg i klasse med en pige, der havde en lidelse og derfor skulle sidde på en specialpude. Hun var vel det, man som teenager ville kalde halvkikset og nørdet. Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke spåede hende den store fremtid i erhvervslivet. Men nu var det jo heldigvis ikke mig, der skulle give hende karriererådgivning. Pigen var kvik og fik en chance hos Mærsk, der på det tidspunkt var en af de vildeste virksomheder at få ansættelse hos.
Jeg husker tydeligt, da jeg så hende igen et års tid senere. Hun kom med rank ryg, og jeg har sikkert stået måbende og tænkt: ”What, er det hende den lille forsagte pige, der sad på puden?”.
Det bekræftede hun. Som en af sine første opgaver hos Mærsk havde hun fået ansvaret for en coaster, der huserede ud for Nigerias kyst. Hun havde fået en kæmpe mobiltelefon i den legendariske slutfirser-version. Pigen og telefonen var besætningens livline til Danmark og resten af verden.
”Jeg har døgnvagt med denne her telefon. Hvis en sømand får det dårligt og skal på hospitalet, eller der sker noget andet på den coaster, er det mit ansvar at skaffe en helikopter og finde en god løsning, hurtigst muligt, døgnet rundt. Jeg er den eneste, de kan ringe til”, sagde hun.
Lad mig bare indrømme, at havde jeg siddet som Mærsk Mc-Kinney Møller, havde jeg ikke peget på netop hende som den oplagte kandidat til at varetage ansvaret for en coaster ud for Afrikas kyst. Men det var jo min begrænsning. Viljen til at give medarbejderne ansvar er da utvivlsomt en af årsagerne til, at Mærsk har været så gode til at tjene penge og haft så meget succes. Den kultur, de havde, var medarbejderne sindssyg stolte af at være en del af. Der er da ingen tvivl om, at hovedingrediensen i den succes har været frihed under ansvar – og ”rettidig omhu” selvfølgelig.
Læringen for mig og andre må være, at hvis en lille pige med en pruttepude under armen kan styre en coaster ud for Nigerias kyst, så har vi nok mange medarbejdere rendende rundt, som vi totalt undervurderer. I mange tilfælde tror jeg, at vi kan give vores medarbejdere langt mere ansvar og større opgaver, end vi tror og tør. Ansvaret kræver blot, at demærker vores opbakning 100 procent.
Artiklen er et uddrag af min spritnye bog om ledelse, du kan købe og læse mere om her