1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (31 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...

Folk der læste denne, læste også

  • Casper Lohse 30. januar 2010 at 09:19

    Videoen kan ikke vises. Den skriver “This video is a duplicate of a previously uploaded video.”

  • Roar Johansen 30. januar 2010 at 14:10

    Hej Martin Thorborg.

    Det overrasker mig på ingen måde. Jeg har i 3 år arbejdet i Sauer-Danfoss – et datterselskab til Danfoss med hovedsæde i USA.

    Vi bruger også SAP og det er og bliver noget utrolig uflexibelt **** medmindre man betaler i dyre domme for mega dyre individuelt udviklede systemmer.

    Vores system var så “dumt” at vi har været til til at opretholde produktion i mindst 1 af de 3 uger af industriferien, for ellers formåede SAP ikke at håndtere nye kundeordrer korrekt. Så stod vi efter sommerferien med et produktlager der reelt ikke var behov for. FLOT!

  • Brian 30. januar 2010 at 14:59

    He he , igen lige ud af posen 🙂

  • Allan Skovmand 30. januar 2010 at 16:37

    Min ven Isdahl siger altid: “Incompetence comes in bundles!”

    Det var nok de sidste 80% af dit stream som fik mig til at smile – eller græde om du vil. Denne aftagende produktivitets-kurve som man oplever når man ansætter folk. Hvor man går fra total ildhu og entusiasme til next to nothing.

    Jeg har lige lavet en total re-boot af alle mine selskaber. Een ting jeg aldrig vil gentage er, at ansætte en kæmpe flok menesker som producerer under 50% og bruger resten af tiden på ferier, fnidder, frokoster, førstesygedage (børns), firmabiler og alt muligt andet fuck (det skiulle være med F) – og nærmest bliver fornærmede når man beder dem om at sætte i gear og fokusere om ikke 24/7 så for f….. da bare 8/5 på kunderne og kvaliteten i det som de leverer.

  • Morten 31. januar 2010 at 05:13

    Hej Martin.
    Kan kun give dig ret i at jo flere medarbejdere der er ansat jo dummere bliver virksomheder tit. Læs eventuel dette indlæg jeg skrev på Amino i går om at gøre sin virksomhed endnu smartere med at out source og automatisere så man undgår at ansætte en masse folk med fine titler man alligevel sjældent får noget ud af.

    http://www.amino.dk/forums/t/80082.aspx

    Mvh
    Morten

  • Thorborg 31. januar 2010 at 17:30

    @Casper, det er nu fixet tak 🙂

    @Roar, når en virksomhed begynder at bruge SAP, så ved man at den er blevet for stor og dum. Det er faktisk en god syretest før man købe aktier. Bruger i SAP! Nå men så beholder jeg mine penge 😉

    @Brian, takker 🙂

    @Allan, ja det er sgu ikke let!

    @Anette, reglerne er at man spørger mig og du må godt.

    @Morten, Ja outsourcing kan være en rigtig god ting!

    Dbh martin

  • Rosenstand 31. januar 2010 at 21:00

    Tja – det kan jeg godt nikke genkendende til. Vi vækstede op gennem hele det forgangne årti, ansatte medarbejdere, fik en “AAA” rating (verdens højeste kreditstatus) og alt det der. Medrabejderne var – for flertallets vedkommende – rigtigt dygtige. Men primært piger i den fødedygtige alder, og dte betød, at hver kalkule på løn og den slags skulel indeholde en vished om, at vi skulle betale for et års fravær, mens medarbejderen hyggede sig med barsel. Og derefter barnets første sygedag etc.

    Så solgte vi størstedelen af virksomheden fra inkl. ditto kundeportefølje. Senere skar vi endnu mere ind til benet og gearede alt til dedikered efreelancere og mere specialiseret arbejde. Nu er vi bare os – er stadig “AAA” rated, tjener lidt mere netto end før og arbejder 70% af, hvad vo gjorde for to år siden 🙂

  • solbriller 31. januar 2010 at 22:58

    Man kan kun smile over, at en medarbejder bruger så meget tid på en faktura, når man tænker på den tid det evt ville tage at printe den ud, lægge den i en kuvert, og fise ned i bogholderiet…
    Men nogle skal jo levere dagens griner, og smiler stadig over din fortælling 😀

  • Ejner 1. februar 2010 at 05:09

    Martin – du rammer hovedet på sømmet! Prøv lige at trække analogien til den offentlige sektor – her er KÆDEN HELT OG ALDELES FULDSTÆNDIG HOPPET AF – af de samme årsager du nævner, og et par andre oveni.
    Hvis pengene fulgte borgerne og ikke systemet, så var der totalt mange muligheder for iværksætteri og innovation indenfor alt hvad den offentlige sektor beskæftiger sig med.

  • Simon Greve 1. februar 2010 at 05:26

    Du har fuldstændigt ret.

    For nogle år tilbage var jeg ansat hos danmarks største kabel-tv udbyder, jeg skulle sende en faktura på nogle ting jeg havde købt og betalt for firmaet, ned til bogholderiet. På fakturaen stod med store røde bogstaver “Betalt xx/xx-xx (dato)”

    ALLIGEVEL, fik jeg gudhjælpemig en mail om, om den var betalt eller hvem der skulle have pengene udbetalt for fakturaen osv.

    Jeg skrev tilbage, at det var MIG, men nu kunne de pludseligt ikke finde fakturaen. Så de 2900,- kr jeg havde lagt ud for firmaet, så jeg aldrig igen.

    Igen et tydeligt eksempel på, at de store virksomheder ikke har ret meget styr på, hvad f****** de går og laver.

  • Kim 1. februar 2010 at 11:19

    ha ha, jeg skulle ændre forsikrings adresse på noget server udstyr, da det var flyttet til ny lokation. skulle være nemt. nope, efter megen kommunikation frem og tilbage… endte det med at jeg sagde forsikringen op og fandt et andet selskab..

  • Thorborg 1. februar 2010 at 15:00

    Ja groteske historier er der nok af desværre.
    Men så har vi iværksættere jo så meget bedre mulighed for at slå os løs 🙂

    Dbh Martin

  • Anja Lysholm 1. februar 2010 at 17:49

    Psssst! Du KUNNE da få din rare bogholderwannabe i København til at sende en faktura i stedet for at du selv skal sende den fra USA 😉
    (Men det bliver det nu ikke mindre latterligt af)

  • Johnny Speiermann 2. februar 2010 at 18:04

    Hehe. Min kære gamle far arbejdede som banebetjent hos DSB. En tilbagevendende opgave han havde, var at klippe et bestemt stykke hæk, og det tog hver gang omkring en dags tid. En overordnet fandt ud af, at det var alligevel for lang tid at bruge på at klippe den hæk, så året efter blev der sat 2 ekstra mand på opgaven. Og så var 3 mand selvfølgelig 3 dage om at klippe hækken, for pludselig blev der snakket, holdt lidt længere frokost osv. osv.

  • solbriller 3. februar 2010 at 01:20

    Johnny
    Haha lyder præcist som effektiviteten i dele af det offentlige system…
    Men det er skræmmende, at det går så stærkt den vej!

  • John 4. februar 2010 at 10:28

    Du/I har til dels ret. Nogle gange kan systemerne virke for tunge. Dog kan der være en mening med det hele af og til. ISO certificeringer kan fx. i nogle sammenhænge virke tåbelige, da nogle processer bliver mindre effektive, men certificeringen som helhed gør de samlede processer mere effektive samlet set. ISO 9001 kan lette samhandelsaftaler betydeligt, da man er forhåndsgodkendt som leverandør hos en lang række virksomheder. Det kan i internationale sammenhænge betyde BETYDELIGT mindre arbejde, når et nyt samarbejde indledes og i det hele taget i det fremadrettede samarbejde. Men ISO 9001 stiller også nogle krav, hvor “tåbelige” situationer som fx. nævnt i podcastet. Men igen, nogle gange er der er mening med “tåbelighederne” selvom de ved første øjekast virker underlige 😉

  • Eva 13. februar 2010 at 08:50

    Kort kommentar.
    Jeg er uddannet e-ingeniør, og har selv arbejdet i en mellemstor virksomhed, , og kan sagtens genkende mønsteret.
    Jeg mener dog ikke at det er så sort-hvidt, at man kan sige, at flere medarbejdere altid er lig mere friktion/mindre effektivitet. Samspillet mellem mennesker skaber trods alt ind i mellem en merværdig,

  • Tommy 11. maj 2010 at 14:12

    Jeg har stadig 2.500,- tilgode fra et af disse SAP-helveder. Først sendte jeg en kopi per mail, af de kvitteringer jeg skulle have refunderet – men medarbejderen ville kun refundere orginale kvitteringer (første gang jeg gjorde det på den måde var det dog ikke et problem).

    Jeg har således sendt et brev fra den ene ende af Danmark til den anden, hvorefter det er blevet videresendt til regnskabsafdelingen (som selvfølgelig var outsourcet til Tjekkiet). Herefter forsvandt alle spor et eller andet sted i firmaets SAP-system. Nu er den væk – tabt i et 30.000 mand stort bureaukrati.

    Det er da lidt skræmmende ind i mellem 🙂

    En ligeså god historie (næsten) er fra sidste weekend, hvor et familiemedlem forsøgte at købe en reol i Ikea. De havde tjekket at den var på lager før de kørte, og de havde forsøgt at få dette bekræftet af kundeservice (som de dog ikke kom igennem til, da det øjensynligt er erstattet af en telefon med “tast x for y-information”).

    Da de så kom derud var der ikke flere tilbage på den nederste hylde, men lagerhylden ovenover havde 9 styk. Selvom den ikke var længere væk, end at de kunne have fået fat i den med en trappestige blev de nød til at køre hjem tomhændet (100km)… Ikea har åbenbart en politik om ikke at man (hverken de eller kunden) må løfte ting ned fra de øvre hylder i åbningstiden. Så er der sateme ikke meget initiativ tilbage, når man sådan lader en kunde gå tomhændet hjem.

  • Skriv en kommentar