1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (19 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...

Folk der læste denne, læste også

  • Per Lund 12. maj 2010 at 01:35

    Hej Martin,

    Tak for din podcast.

    Altså man kan vel nærmest ikke få mindre værdi end guld hos Anthony Robbins. Tror det er et signal omkring kvaliteten af hans indhold og det show han levere. Jeg har aldrig deltaget i et liveshow med ham, men er super stor fan. Manden er genial – og kan altså ikke levere ringere værdi end guld;-)

  • John 12. maj 2010 at 03:05

    Hej Martin,

    Jeg har selv deltaget i UPW i London tidligere. Hvorfor de kalder det Guld, Platin og Diamant kan jeg ikke vide, men det er måske et signal om, at alle skal følge sig værdsatte, da ingen vil forveksle Guld med noget negativt og derved får de deltagere med de “billige” pladser ikke fornemmelse af at have købt en discount billet.

    v.h. John

  • Kristian 12. maj 2010 at 03:59

    Mandag?

  • Simon Merrild 12. maj 2010 at 04:13

    Det kan være, at det fremmer lysten til at tale om, at man har været til Anthony Robbins. Muligheden for at blære sig med guldbilletter foreligger jo, og de færreste ved vel, at det er de billige billetter. Det kan også være, at man skruer forventningerne op, når man får en guldbillet, at det føles lidt cool at stå med sådan en billet. Forventningen om kvalitet forstærker som bekendt den positive oplevelse af en vare/et arrangement.

  • Mette Weber 12. maj 2010 at 04:22

    Det handler om kultur. Han er jo amerikaner og er opdraget til en anden tænkning end os danskere. Jeg elsker og hader det 😉
    Mette Verdensborgeren, den internationale dansker , der har boet 17 år i udlandet, 5 forskellige steder og har pendlet mellem 2 verdensdele i 5 år. Arbejder nu med interkulturelle kompetencer

  • Mette Weber 12. maj 2010 at 04:29

    Hvad jeg mener han er opdraget til at tænke stort

  • solbriller 12. maj 2010 at 08:54

    Amerikanerne er jo bare opdraget til, at alt skal være ååååhhhhh ja så stort…
    Så vil det ik gå imod deres ideologi, at kalde noget lille eller dårligt?
    Nej så vil de sikkert hellere bruge et “større” ord, så de føler at de får mere end de reelt gør!

    Og hvor kom den der God Mandag lige fra? Er du 2 døgn bagefter ;D

  • Morten Thyme 12. maj 2010 at 09:28

    Folk der vil bedrages bliver bedraget – det er i min verden ikke andet end ordgøgl. Om det hedder det ene eller det andet så handler det om niveau og forskellige niveauer har oftest en forskellig pris.

  • Jimi H 12. maj 2010 at 15:36

    Anthony Robbins bruger utrolig meget tid på at forklare om det med at spille på følelser i marketing, som du jo godt ved.

    Jeg tror dog ikke helt jeg forstår dit spørgsmål, eller jeg forstår ikke hvorfor du stiller det, for du har jo lige svaret på det , angående de andre produkter.

    Bortset fra det er det helt sikkert en del der synes at det var en ” guld ” oplevelse selv med de billige billetter. Og han har nu masser af konkurrence, han er bare i en liga for sig selv, så det ser ud som om at han ingen konkurrence har. Selv hans konkurrenter lovpriser ham. Det er unægteligt svært andet med de resultater han præsterer. Resultater taler.

    Men er det fordi du synes han burde være for fin til sådan nogle “tricks” ?

  • Randi 13. maj 2010 at 19:21

    Hvorfor der er noget uldent ved de store ord? så skal der også leveres!

    Sandsynligvis et spørgsmål om målgruppe – igen 🙂 Danskerne har som regel en sund skepsis. Hvorfor rulle alle superlativerne ud hvis modtageren højest kan slynge sig op til “slet æ så ring’ – endda” (vestjyder hehe). Der er risiko for at ende som de store onde lidt for smarte. Altså overdrivelse fremmer forståelsen – men sjældent tilliden?

    Omvendt så ville jeg gladeligt købe et ringe produkt til en høj pris med et alt for fancy navn – hvis jeg selv fik noget ud af det.. Eksempelvis en konference med ringe lyd og billede, hvor jeg alligevel fik essensen med hjem, kunne skabe resultater i pausen og sige – jeg VAR der!

    En lille ting off topic – gårsdagens Amino-video, tak! Why – how – what og dream / vision – inspiration så simpel at den er smuk – guld! (=diamant, jeg er jyde 😀 )

    Dbh Randi
    PS Mors dag er 2. søndag i maj i DK – hvornår i USA?

  • Thorborg 14. maj 2010 at 21:18

    Min iPhone App gik i stykker og derfor blev min video nogle dage forsinket. Så derfor blev onsdag til mandag.
    Tusind tak for alle jeres kommentarer. Jeg læser dem alle, men har bare hammer travlt 🙂

    Dbh Martin

  • Kim 18. maj 2010 at 02:48

    Venti betyder 20 på italiensk…. Det refererer til størrelsen af koppen. Nu er jeg godt nok lidt rusten i amerikanske måleenheder, men mit gæt er at en venti hos Starbucks er 20 oz. 🙂
    Det var lige en sidebemærkning. Selve emnet med podcasten er skideinteressant, og jeg tror Thorborg har helt ret i at man skal træde varsomt med det. Særligt hvis man handler med danskere (vi er jo ikke så nemme at imponere 🙂 ). Men når det er sagt så skal man jo også huske på den taktik også er udbredt i DK.
    Sådan noget som energimærkning af hårde hvidevarer er et godt eksempel på det. A+ er jo en kategori, man kan mistænke for at være tilføjet udelukkende af marketingsgrunde. For så vidt jeg ved er A+ det samme som A var før i tiden. Dvs. når du køber en vaskemaskine mærket med A, køber du i realiteten en B-mærket maskine. Med andre ord køber du sølv istedet for guld 😉

  • Sophie Hovdekorp 22. maj 2010 at 04:02

    Når det er Robbins – handler alt og mindset og om handling.
    Der sker ganske enkelt noget andet i dig, når du fortæller dig selv at du køber Guld-billetter end hvis du fortæller dig selv og andre at du køber de billigste billetter.

    Har du købt diamantbilletter er fokus på det du gør for dig selv typisk for en dansker vil et være way out of din comfortzone at deltage med diamantsæder. Og her ligger hele løftestangen til at tage kvantespring.
    – det at du stepper op til et nyt niveau hvorfra du kan tage nye beslutninger.

    Og det er altid målet for Robbins. “To step up”.
    Handlinger og ritualer spiller en absolut rolle her og bliver understøttet af de ord, der anvendes undervejs. Og der er sku da en pæn forskel i attitude om man har billige billeter eller har guld pladser og kan se at det kun kan gå frem derfra.

  • Kenneth Dambo 24. maj 2010 at 07:18

    #Kim > Du har helt ret i at Venti betyder 20 og forsvares med at det betyder 20 på italliensk. Men hvor mange amerikanere taler lige italliensk? Det er nok kun dem, der er immigreret fra Italien og har holdt fast ved det. Pointen er, at man har ønsket at finde et ord der giver et indtryk af “på størrelsen af et bjerg”, som Martin siger.

    Generelt er det min opfattelse, at man ønsker at signalere til kunder, at det bedste knkurrenten har er det dårligste du kan få hos os. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det virker, for hvem ville ikke hellere sige “Jeg har to Guld-billetter til Anthony Robbins, skal du med?” eller “Jeg har to Bronze-billetter til Anthony Robins, skal du med?”.

    Man ville bestemt hellere købe en Guld billet frem for en bronze selvom produktet og prisen er den samme. Det skyldes at fjerner kundernes mulighed for at gennemskue hvilken kvalitet han modtager. Det er jo almindelig kendt, at Guld og Stor er det bedste, så det går folk ud fra. Man kan så diskutere om der er flere der bliver skuffet over deres produkt for man skruer jo op for folks forventninger.

  • Kim 26. maj 2010 at 09:31

    Hej igen Kenneth 🙂

    Jamen vi er helt enige. Men nu kunne jeg forstå på videoen at Thorborg ikke vidste hvad venti betyder – så det var bare en lille sidebemærkning om hvordan fanden det giver mening, at kalde en kop kaffe for “venti”. Det gør det som sagt, fordi det betyder 20 på italiensk og henviser til mængden af kaffe 😉
    Men det er klart de har valgt at bruge det italienske ord istedet for det engelske, fordi det signalerer eksklusivitet og bare er en møgsmart måde at brande sig på.

    Vi er i øvrigt også helt enige om at det nok er med god grund virksomhederne vælger den type navne. Men når det er sagt så skal man jo også huske på der er gået inflation i det. Dvs. folk ved jo udemærket godt at en “tall” hos Starbucks betyder lille. Så det er altså ikke noget man skal bilde sig selv ind kan give uanede mængder af værdi til ens brand. Det er nok nærmere bare noget man er nødt til at gøre, fremfor noget man ligefrem kan skille sig ud på.
    At kalde en kop kaffe for “venti” er smart, at kalde den “tall” er nødvendigt 😉

  • Kenneth Dambo 26. maj 2010 at 16:57

    # Kim > Det er klart, at man i sidste ende god ved, at “Tall” er den variabel man har valgt at bruge for en lille kop kaffe på StarBucks, men det gælder generelt for denne strategi. Hvis man har set 3 Anthony Robbins shows ved man også at “Guld” er de dårlige pladser, men alligevel klinger det bedre i folks øre, da “Guld” og “Tall” har en almindelig sproglig mening, der som regel er stærkere end den mening, som virksomheden har givet den (Jeg vil næsten undtage StarBucks, pga. deres stærke brand og kendte koncept). Guld vil man altid forbind emed noget værdifuldt og tall vil man altid forbinde med noget højt og oftest stort.

  • Kim 27. maj 2010 at 03:49

    Kenneth

    Hvis du nærlæser mit indlæg vil du også se jeg bestemt ikke afviser værdien af den strategi 🙂
    Min holdning er bare at der er nogle tilfælde hvor det virker bedre end andre. F.eks. er jeg ikke i tvivl om at Robbins får en masse værdi tilført sit brand ved at kalde skodpladserne for guld-pladser. Jeg er også sikker på at det er intet mindre end en genistreg fra Starbucks, at kalde deres store kopper for venti.
    Men jeg mener ikke det bare er et spørgsmål om at gå ud og kalde sine produkter for noget finere. Det afhænger af branche, produkt osv.
    Så mit indlæg er bare for at nuancere diskussionen. Thorborg kommer med et eller andet skørt/genialt oplæg, som vi så kan tygge lidt på her i kommentarsektionen.

    Man kan naturligvis også bare æde alt og tage det 110% ordret ud af Thorborgs mund. Men det tror jeg altså ikke er mandens intention 😉

  • Kenneth Dambo 27. maj 2010 at 16:02

    Jeg er ikke helt med på, hvordan du får opfattelsen af, at jeg tager video-podcastet så bogstaveligt. Min intention er udelukkende at sparre lidt på din nuance, da min er en anden og det er jo det, der gør os til iværksættere. Vi lader os inspirere og strakt har vi tænkt tanken videre, twistet den og krydret den med noget ekstra.

  • Kim 27. maj 2010 at 17:49

    Hej igen Kenneth, vi kan da ikke blive ved at mødes på denne måde (hø hø)

    Ja jeg kan godt se mit indlæg var lidt skarp skåret. Det var ikke ment så slemt, som det måske lød 🙂
    Min pointe er bare at jeg mener man skal være lidt varsom med den strategi, særligt her i DK. For det nytter jo ikke noget, at du lover mere end du kan holde. F.eks. er det ualmindeligt dumt, at reklamere med du serverer “Byens Bedste Sandwich”, hvis du reelt serverer noget værre hundeæde. Det eneste du får ud af det er at du, udover byens dårligste mad, også bliver kendt som en løgner.
    Men hvis man gør det rigtigt, så skal man naturligvis ikke være blind for mulighederne. Som sagt mener jeg Starbucks gør det rigtigt, rigtigt klogt. Det lyder jo utvivlsomt mere ekslusivt, at kalde en kop kaffe for venti istedet for large. Og så er der jo også hele “mystikken”, hvor du får forbrugeren engageret – for hvad pokker er meningen med at kalde en stor kop kaffe venti? Det må jeg hellere ned på den lokale Starbucks og finde ud af. Kirsebærret på toppen af kransekagen er at når forbrugeren så har været forbi Starbucks og fundet ud af hvad meningen med galskaben er, så er de med i en “eksklusiv klub” af folk, der ikke alene går op i god kaffe, de er simpelthen også så dannede og fantastiske at lidt italienske gloser da ingen hindring er i deres liv. Du så jo selv hvordan jeg straks var der med mit “Det betyder 20 på italiensk (underforstået: Neeeej, hvor er JEG klog)” – du kunne næsten se hvor stolt og glad for mig selv, jeg var over at kunne droppe den lille guldklump 🙂 Se, dét er genial branding.

    Så mit “budskab” er at der klart er “noget” at hente i den strategi. Men nu skal alle iværksættere i DK nok ikke rende ud og blæse deres produkter op med varm luft helt uden at have øje for hvilke kunder og produkter de har med at gøre.
    Rettidig omhu er vel en gammel traver vi kan klistre på budskabet 🙂

  • Kenneth Dambo 27. maj 2010 at 17:54

    Jeg er helt enig, og i indlæg #14 skriver jeg også mht. byens bedste sandwich: “Man kan så diskutere om der er flere der bliver skuffet over deres produkt for man skruer jo op for folks forventninger.”.

  • Skriv en kommentar