Har du en fysisk butik, så kan det være du begår en dum fejl, som koster dig mange penge i det lange løb…

De bedste hilsner

Martin

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (14 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...

Folk der læste denne, læste også

  • Kristoffer Hjerrild 7. februar 2011 at 13:00

    Du har helt ret. Selvfølgelig er det træls med de “dumme” besøgende men mistænkeliggørelse gør intet godt…

  • Jeppe 7. februar 2011 at 13:26

    Hej Martin
    Igen et super indlæg..
    Tror det mest handler om mange er hold op med at tænke på/tage hensyn til andre..
    Den type som tager hensyn tager naturligvis ikke sin hund med, ind i en is butik , mens typen som er ligeglad jo gøre, hvad der passer ham skilte eller ej.

  • Anja 7. februar 2011 at 14:42

    Ha, sjovt du nævner Bornholm. Vi var der selv sidste sommer, og havde en meget lign.
    oplevelse i en glasbutik. Mens jeg kiggede rundt, tog min mand billeder af vores datter.
    Det faldt ikke i god jord. Ejeren satte den sureste mine op og bad min mand lade være med
    at tage billeder i butikken. Og det var samme forklaring, hun gav. Med kopiering. Og det var
    enda selvom jeg var ved at bruge penge i butikken. Jeg må indrømme at jeg tænkte mit.

    PS. Martin, jeg kan ikke se dele af teksten jeg selv skriver. Nogle bogstaver forsvinder i højre side. Diskriminere du Mac brugere? 🙂

  • Pia Mikkelsen 7. februar 2011 at 15:48

    Atter stof til eftertanke!
    -Kan forøvrigt godt lide dit nye look!
    Rigtig mange butiksejere har da vist glemt at den egentlige “arbejdsgiver” er kunden!! Ingen kunder…. ingen butik…ingen ejer!
    Hilsen salgscoachen 😉

  • Iværksætter videoer 7. februar 2011 at 15:59

    Super gode pointer, Martin.

    Det er utroligt så lidt der skal til, før man får et negativt syn på en butik, som derved fremstår gammeldags og arrogant. Det er også en ensporet måde at “straffe” majoriteten på.

    En ting er dårlig kundeservice, men når man ligefrem får sendt nedladende signaler i hovedet nærmest inden man er trådt ind i butikken, så vælger man nok at gå over til konkurrenten, der er mere large, fremover, på trods af, at de muligvis er dyrere.

  • Michael Eriksen 8. februar 2011 at 05:04

    Det at sikre en god købsoplevelse for kunden er et utroligt spændende emne. Jo flere positive oplevelser du kan klistre på dit produkt, og jo flere negative oplevelser du kan fjerne, des mere kan du tage for dine varer (og jo større er chancen for at kunden kommer tilbage).

    Et område hvor jeg ved, man arbejder hårdt på at øge købsoplevelsen er i supermarkeder – og det er bestemt også et sted hvor der virkelig er plads til forbedringer.
    Eksempelvis varenes tilgængelighed i et supermarked:
    Man vil gerne have store reoler med mange varer på, og det ser enormt ud, når fx Bilka giver den gas. Men ofte kan det være svært at nå de øverste varer, du strækker dig, når når lige akkurat det glas oliven, den ketchup eller hvad det nu måtte være. Men det har været et bøvl uden lige at få fat i produktet. Købeoplevelsen er knap så god.
    Når du så har fået samlet alle dine varer i din vogn, og får bevæget dig hen til kasselinjen, bliver du mødt af en uoplagt/meget træt gymansieelev, der som repræsentant for fx. Bilka, Kvickly, Føtex etc. ser sur og gnaven ud. (Der er selvfølgelig undtagelser, det er klart!)
    Du bruger for 1100 kr. på madvarer, men får ofte følelsen af, at være til besvær. Her er der klart plads til forbedringer, bl.a. bør virksomhederne sikre, at disse medarbejdere er oplagte og friske, bl.a. ved at fortælle dem hvor vigtigt det er for kundens købsoplevelse, at kunden møder et glad ansigt.
    Et andet eksempel kan være restauranter. Jeg har tit set beskidte menukort, hvor der er spildt litervis af vin, cola, kaffe etc. ud over. Og hvor ejerne ikke har gidet gøre sig den ulejlighed at udprinte/trykke nye menukort. Og hvor tit ser man ikke menukort smækfyldt med stavefejl og komplet mudret grafisk opsætning. Jeg siger ikke, at man ikke bør acceptere stavefejl osv. for selvfølgelig bør man det – det er jo ikke skriftlig eksamen. Men som kunde kan jeg ikke undgå at tænke, at når restauranten ikke kan stave til pitza, er den formentlig heller ikke særlig god til at lave den. Det kan selvfølgelig godt være, restauranten laver glimrende pizzaer alligevel, men et mudret menukort smækfyldt med stavefejl vækker tvivlen i mig. Tvivl om produktets egenskaber.
    Tvivl og uklare signaler, og ligefrem fjendtlige signaler som I Thorborgs eksempler bør man helt klart undgå.
    Er man interesseret i at læse mere om disse købsoplevelser, og betydningen af dem skulle man tage at læse “Priceless: Turning Ordinary Products into Extraordinary Experiences.”

    Mange hilsener,
    Michael

  • Sebastian Engelbrecht 8. februar 2011 at 08:01

    Gode pointer, Martin – som man godt kan stirre sig blind på i et gammelt ønske om at undgå bøvlede situationer, men giver alle brugere et negativt indtryk…

  • Thorborg 8. februar 2011 at 22:00

    Tak for jeres rare kommentarer. Jeg kan sagtens se hvordan se må skilte kommer ind i butikkken. Det er i mine øjne tegn på at man ikke kan overskue det hele og derfor går i detaljen. Har man succes har man ikke tid til den slags 🙂

    De bedste hilsner

    Martin

  • Henrik Bautz 11. februar 2011 at 04:55

    Det er ikke bare rigtigt det er så sandt som AMEN i kirken!

    Jeg er lige blev bekendt med thorborg.tv via jp.dk og du er nu på favorit listen over sider der BARE skal kigges på! – TAK!

    Til det med “forbud”-tavler så har vi i vores butik samme opfattelse til “NEJ – DU MÅ IKKE PILLE/HAVE HUND/SPISE IS”-konceptet, det kan give en MEGET skidt stemning, det har vi så gjort noget ved da vi kom til Købmagergade i 2004.

    Se dem her:
    http://www.facebook.com/photo.php?pid=6165269&l=8ef453ca5c&id=699538769

    Mange hilsener
    Henrik Bautz
    Butikschef hos Gadgets.dk

  • David 19. februar 2011 at 04:52

    Superindlæg – og gode pointer!

    Driver selv en offline butik der sælger luksussprut og delikatesser og vi har løbende haft diskussionen om hvor grænserne går. Bundlinjen kan forbedres ved at tage penge og gebyrer for alt muligt, men kundeoplevelsen forbedres jo ved andre ting.
    Derfor tager vi ikke penge for bæreposer, vi giver gratis kaffe og the, gratis smagsprøver og ingen gebyrer på betalingskort….. om det betaler sig, det er jo lidt religion, men der er ingen tvivl om at kundeloyaliteten øges markant når alle er glade og tilfredse og føler de får mere end de betaler for.

    mvh. David

  • Skriv en kommentar