Min ven Craig Agranoff er altid på forkant med alt inden for internet og den slags.
Hør hvad han har at sige om QR koder, som selv Google nu deler ud til lokale butikker.

[youtube][/youtube]

Dbh Martin

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (17 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...
  • Henrik Blunck 15. maj 2010 at 04:36

    Lyder spændende.

    Lavede en søgning som anbefalet af Craig, og fandt denne med det samme:

    http://qrcode.kaywa.com/

    Super. Nu er vi helt fremme på noderne. Tak. 🙂

  • Jan Skinnerup 15. maj 2010 at 05:34

    Det er jo genialt 🙂

    Har også netop lavet en QR kode til karateklubben… og prøvet af at det virker med en QR scanner på min telefon. Det er jo genialt!

  • Alexander Hold 15. maj 2010 at 16:49

    Dette er jo det smarteste jeg har set længe. Nu har jeg da også noget at pryde visitkortet med. jeg kan sige at det virker super. Søgte på google og fandt en QR generator, og i løbet af få sekunder var jeg i besiddelse af min helt egen QR code… Tak for tippet.

  • solbriller 15. maj 2010 at 17:47

    Det er smart, især hvis man tænker rent business…
    Som Craig siger, så ved man aldrig hva der gemmer sig bag, og derfor vil de fleste lige tjekke det ud!!!

  • Kim 18. maj 2010 at 03:04

    Tja…

    Der er som sådan ikke noget nyt i dem. Men det største problem med at bruge dem er vel at der mangler et direkte call to action. For hvad skal man gøre hvis man støder på sådan en fætter ude i byen? Jo… Først skal du lige finde ud af hvad fanden det er. Derefter skal du så downloade en app, så du kan læse banditten med din smartphone. Til sidst kan du så tjekke den ud…..

    Derudover er problemet også lidt at de sådan set er ved at være forældede. Man kan allerede nu få apps der kan fortolke almindelige billeder og så finde information om produktet – i praksis foregår det ved at du tager et billede af f.eks. forsiden på en bog og så finder app’en priser osv. på Ebay, Amazon, Google osv.
    Når jeg kigger i krystalkuglen virker det som langt mere oplagt, at gå af den vej end at skulle rode rundt med knap så kønne aztec eller QR codes….

  • Kevin Simper 19. maj 2010 at 03:54

    Telenor har brugt det i deres reklamer i en gratisavis.

    Men tror der skal være flere internetmobiler.

  • Morten 19. maj 2010 at 15:04

    QR Codes kan bruges til interaktive tv udsendelser:

    http://www.youtube.com/watch?v=SI-mHlHknmQ&playnext_from=TL&videos=HgF5lOdL_5s&feature=rec-LGOUT-exp_stronger_r2-2r-5-HM

    DR / TV2 – giv os nu det interaktive “Lykkehjulet” 😀 😀 så hr. og fru Danmark kan deltage lidt mere aktivt foran 42 tommeren 😀

  • Kenneth Dambo 24. maj 2010 at 07:54

    #Kim > Technologien er altid laaangt foran forbrugeren, så det kommer ikke som et chock at det også gælder QR codes. Man kan sige at den gode gamle stregekode stadig er at finde i supermarkedet og den er jo endnu ældre, så det er ikke så slemt enda. Desuden har man været begrænset af, at smartsphones ikke har været, og stadig ikke helt er, et alle mands eje.

    Læseren på mobilen skal du kun downloade en gang ligesom foursquare, Gowalla og alle de andre apps og så skal man lige forstå “kulturen”. Når det først er på plads breder konceptet sig jo som en steppebrand, på grund a nettop nysgerrigheden. Call to action synes jeg er helt åbenlyst, du skal scanne tagget og resten er op til hjemmesiden at klare.

    Jeg ved at man ved nogle flyselskaber får tilsendt en QR code, som man scanner direkte fra telefonskærmen. Så befrier man folk fra papiret, men så er det ærgeligt at løbe tør for strøm lige inden afgang tilgengæld.

  • Kim 26. maj 2010 at 09:20

    Hej Kenneth

    QR-koder er jo sådan set en type stregkoder. Så skal vi gå helt i detaljer har konceptet eksisteret i åååååårevis 😉
    Hvilket i min mening kun gør dem endnu mere bagstræberiske. Det man gør er jo bare at bruge ny teknologi på en forældet måde. Som sagt eksisterer der allerede teknologi, hvor man kan “skanne” f.eks. et logo eller en forside af en bog ind på sin smartphone og derved blive dirigeret videre til oplysninger om produktet (SnapTell er et eksempel). Derfor kan jeg ikke rigtigt se pointen med QR-codes. Er det ikke bare at tage en ganske udemærket og pissespændende teknologi og låse den fast i noget dybt unødvendigt?
    Jeg mener bare… når nu vi har teknologien til at gøre præcist det samme med virksomhedernes eksisterende logoer og produkter. Hvorfor så trække en grim QR-code med ind over?

  • Kenneth Dambo 26. maj 2010 at 16:53

    # Kim > QR-koderne er, som du selv poientere, en videreudvikling af den oprindelige stregkode, med med mere “plads” til data om man vil. Jeg tror du misforstår Craig’s pointe med QR-koderne, da idéen i sig selv ikke bare er, at oplyse folk om dit produkt. Det kan man jo Google på stedet. Idéen er, at folks nysgerrighed vækkes, og det er et rigtig stærkt markedsføringselement, og det får folk til at snakke. Lige for QR-koderne handler det om, at folk ikke ved om de får en gratis tur i biografen, 10% rabat hos den lokale boghandel eller bliver opdateret med det sidste nye trend. De vil vide hvad den underlige kode betyder, fordi de ikke kan læse det selv.

    MIn nysgerrighed bliver ikke vækket når jeg ser et produkt og henter mere information på nettet med henblik på måske at købe det. Det er mere high-tech og smartere ja, men egentlig er det bare en automatisering af min købsprocess, som jeg selv 100% styrer. Det er ikke noget boghandleren eller forfatteren kan bruge som værktøj.

    I princippet kunne det lige så godt være en chip man skulle scanne med sin telefon eller andet, QR-koderne er bare det mystiske symbol, der gemmer informationerne. Grunden til, at man først har bragt det på banen nu er, at meget få potentielle kunder har tidligere gået rundt med en stregkode aflæser med internetforbindelse i lommer.

    Så SnapTell er smart, men produktbilleder kan ikke bruges aktivt af iværksættere til at sælge mere, giver ikke mulighed for at tilgode se kunden der scanner og vækker ikke kundernes nysgerrighed på samme måde.

  • Kim 27. maj 2010 at 03:39

    Hej Kenneth

    Min anke er ikke at intentionerne er forkerte eller bagstræberiske. Det er de bestemt ikke.
    Jeg mener bare ikke QR-codes er særligt interessante i forhold til branding. Det er der flere grunde til.
    Først og fremmest at de forskellige QR-codes ikke er til at skelne for forbrugeren. Dvs. den visuelle brandværdi er lig nul.
    Derudover er der som sagt ikke noget klart call to action på dem. Du har naturligvis helt ret i at det bare er et spørgsmål om at forbrugeren skal vænne sig til konceptet og downloade en reader. Men hvor er så lige det mystiske og overraskende i det? Jeg mener bare, hvis du lærer forbrugeren (som var hun en af Pavlovs hunde), at der sker noget skide spændende og sjovt, når hun skanner en QR-code. Hvorfor kan du så ikke lige så godt gøre det samme med dit logo og nogle specialdesignede ikoner, så du bibeholder muligheden for at brande dine produkter visuelt? Ja hvis jeg skulle køre den helt ud, ville der så ikke kun komme endnu mere spænding og engagement ind i konceptet, hvis man ikke hang det op på generiske QR-codes?

  • Kenneth Dambo 27. maj 2010 at 15:47

    #Kim > Jeg er helt enig i, at en QR-kode i sig selv ikke bidrager til dit brand. Jeg mener dog, at det der ligger bag koder der er interessant. Man springer jo i princippet en fase over i købsprocessen, da den potentielle kunde bliver “tvunget” ind på din hjemmeside eller en anden action. Ser man et logo, et domæne eller et andet forsøg på at få folk til at fore tage noget, skal de selv tage stilling til om de vil.

    Mystikken bevares i den forstand, at du ved kun hvordan man afkoder symbolet, men ved ikke på forhånd hvad det indeholder. Jeg tror ikke et logo vil have gavn af, at en forbruger kun kan toldke det, hvis man bruger en scanner.

    Det er en klar tendens, at markedsføringsstrategier, der formår at skabe en kultur, mystik og har en rigtig stor effekt. Et stærkt brand har sin egen kultur og ritualer. “Your Brand Should Be Like a Rockband” kan jeg huske, der var en klog mand der sagde. Men jeg tror også, at QR-koderne som markedsførings element har en meget begrænset levetid.

  • Kim 27. maj 2010 at 17:35

    Hej Kenneth

    Problemet ligger jo i at “mystikken” jo kun består så længe folk ikke aner hvad en QR-code er. Med andre ord kan jeg ikke se hvorfor man ikke lige så godt kan gøre det med sit logo eller nogle sjove unikke ikoner, der kan brande netop DIT produkt? I det øjeblik du “lærer” forbrugeren, at de skal skanne QR-coden så er katten jo ude af sækken. Forbrugeren er jo ikke dummere, end de ganske udemærket ved hvad det her handler om. Og så mener jeg man lige så godt kan binde konceptet op på sin øvrige visuelle branding. Jeg synes faktisk alt andet ville være dumt, hvis man har muligheden.
    Jeg er godt klar over at det her ikke har den store relvans for den lokale pølsevogn. Jeg er sådan set også ganske udemærket klar over at der er nogle klare first mover fordele, ved at springe på “QR-vognen” i DK. Men kigger vi på den lange bane mener jeg helt klart QR-codes allerede nu er en forældet teknologi, som jeg kun ser to udfald for: Enten bliver den overhalet indenom af “mit” koncept eller også bliver de kvalt i deres egen succés, da “novelty-faktoren” i QR-codes ikke tilnærmelsesvis kan bære andet end en perifer udbredelse.
    Desværre har jeg ikke evnerne til at udvikle en reader a’la SnapTell til de relevante platforme (heller ikke de irrelevante for den sags skyld), for ellers havde jeg sgu allerede været godt igang med at udleve det næste helt store eventyr inden for marketing 🙂
    Men hvis der er nogen der har de evner må de da endeligt sige til – så skal jeg nok sælge konceptet til folk 😀 Ellers må jeg jo bare læne mig tilbage og vente på andre tager idéen op og bliver de næste superstjerner i international marketing/branding, for jeg er slet ikke i tvivl om at det er der fremtiden er.

  • Kenneth Dambo 27. maj 2010 at 17:59

    Jeg tror vi går forbi hinanden mht. “mystikken”, eftersom det lyder som om du er af den opfattelse, at det udelukkende er det faktum at folk ikke kender koderne, der gør dem “mystiske”. Jeg mener dog, at selve “mystikken” ligger i, at man, som du selv nævner, ikke aner hvad den enkelte kode gemmer på, da det blotte øje ikke kan afkode dem. Altså en form for dobbelt-mystik-konfekt.

  • Kim 28. maj 2010 at 07:09

    Halløj Kenneth

    Nej overhovedet ikke. Men jeg er dog så kynisk, at jeg ser branding som et “egoistisk” projekt. Der er, i min verden, absolut ingen grund til at gå ud og opbygge en brandværdi andre så bare kan snylte på. Det tror jeg også vi alle kan blive enige om er rigtigt dårlig forretning og vel det stik modsatte af pointen ved branding.
    Jeg siger ikke at man skal afsløre alt up front. Man kan og skal stadigvæk overraske, selvom man benytter sig af sit eget logo eller visuelt unikke ikoner.
    Pointen er bare at ser vi på det her som branding, så bliver man også nødt til visuelt at forbinde det med ens brand. Det gør man jo ikke, hvis forbrugeren ikke aner hvem der afsender budskabet og de lige så godt kan få en besked fra en konkurrent, når de støder på en QR-code et eller andet sted.

  • En noget speciel virksomhed… | Thorborgs Talkshow 4. juli 2010 at 20:40

    […] QR koder, hvad hel… er det??? […]

  • Skriv en kommentar