1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (16 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...
  • Roar 21. oktober 2010 at 11:11

    Problemmet med den, til tider, manglende etik og moral i den internationale konkurrence skyldes jo at der ikke er konsensus i verden omkring etiske spørgsmål. Man kan sige at fagbevægelsen har spillet fallit ved at springe globaliseringen og internationaliseringen over. Hvor er danske LOs kontor i Kina, Indien og Japan ? Når der ikke er fælles konsensus bliver det markedet der bestemmer og markedet er ligesom cykelrytterne i Tour de France presset voldsomt fra alle sider. Derfor er “doping”, eller etisk moralsk tvivlsomme metoder fristende.

    @1 Thorborg:> Hvorfor har du det dårligt når du bliver svinet til og beskyldt for uærlighed ? Er du konfliktsky ? Eller føler du i virkeligheden er kritikkerne har en smule ret, set ud fra deres vinkel ?

    Bedste hilsner
    Roar

  • Anja Lysholm 21. oktober 2010 at 11:26

    Hvor er det pudsigt du lige lægger denne her video på nu. Jeg barsler med en ide om at lave et podcast med fokus på ærlighed, og jeg havde faktisk lige præcis tænkt mig at spørge dig om du kunne være med på en snak om netop det du taler om her: ærlighed i business. Men jeg venter lige med at spørge dig rigtigt til jeg har tænkt ideen ordentligt igennem. 😉

    Du er nok et af de ærligste mennesker jeg kender, og er der nogen man IKKE kan beskylde for at prøve at platte folk for penge, er det da dig. Selvfølgelig prøver du som god forretningsmand at tjene penge på folk hvor du kan, men jeg tror ikke der er et eneste af dine fif du ikke også har blogget eller podcastet eller skrevet indlæg om på Amino, så du er da i den grad åben om hvad for nogle “tricks” du bruger til at sælge.

    Jeg tror det der gør folk sure, er at de opdager hvor nemme de er at overbevise om at de skal bruge penge på noget. De bliver provokeret ved tanken om at de “virkelig er så nemme at narre” (også selv om ingen faktisk narrer dem, men taler lige ud af posen). Folk vil så gerne slippe for at tage ansvar selv, så selvfølgelig er det dig (og andre sælgere) der er et røvhul når det lykkes dig at få dem til at købe noget de senere må indse at de egentlig ikke havde brug for.

    Jeg har det lige omvendt. Jeg er nærmest begyndt at ærgre mig over at jeg efterhånden alt for nemt får øje på de “salgstricks” jeg bliver udsat for rundt omkring, for det tager lidt af købsfornøjelsen at man ikke længere får følelsen af at have gjort en god handel. 😉

  • Henrik Blunck 21. oktober 2010 at 12:54

    Du har, endnu en gang, fuldkommen ret.

    Det er faktisk også en af de ting som jeg kæmper med, for når jeg IKKE overdriver, og jeg IKKE kunstigt forøger tallene i f.eks. en e-bog så bliver folk overraskede. De FORVENTER nærmest at få stukket blår i øjnene…

    Omvendt er det også fuldkommen rigtigt set, at netop med SPAMfighter og flere af jeres andre produkter, så er det næppe det danske marked som kan bære det hele alene. Når jeg har vejledt folk til at købe et produkt som SPAMfighter, så har de bagefter haft spørgsmålet om ikke de kunne hente noget gratis på download.com. Mit svar? Jo, det kan de da sagtens, men der er bare ikke den samme gode support som I leverer.

    Når tingene siges ligeud, så bliver mange danskere fornærmede. De vil have alting gratis, men ting ER bare ikke gratis. Det kan være du kan hente noget gratis, men så er der enten reklamer eller et upsell (til f.eks. en PRO-version) forbundet med produktet…

    For at gøre en lang historie kort: det koster penge at tjene penge, og jo før folk lærer det, jo nemmere bliver det at sælge en god e-bog uden pengene-retur garantier og jo nemmere bliver det at koncentrere sig om at få tjent nogle flere frem for at bruge den dobbelte tid på at lede efter gratis genveje.

    Tak for gode indspark. 🙂

  • Lasse 21. oktober 2010 at 13:17

    Selvom det ikke er fedt at høre folk svine en til.
    Så findes der mange som sidder på netop disse chats, forums osv. som får personlig gevinst ved at svine andre til.

    Jeg har været på mange forummer og Amino er det mest fredelige.
    Du kan prøve at se på Nationen på EB eller Youtube comments, folk er tit så ynkelige at de ikke har andre ting at tage sig til end at svine folk til.

    Jeg er selv blevet svinet til fordi min avance var høj og arbejdsbyrde lav.
    Det var selvfølgelig mit ansvar at give kunden det næsten gratis også selvom jeg var billigere end normalprisen.

    Ligemeget hvad, så er det er produkt som sælges igennem psykologi ved at skabe mere tryghed, men kunden får stadig et produkt som udvider retur retten til 6 måneder.
    Psykologi påvirkninger er der konstant, kig på supermarkeder.
    Alt fra opstilling, varespejle, placeringer, farver, emballager osv. påvirker kunder til at lægge flere varer i kurven.

    Jeg har selv været igennem supermarked leder uddannelse og et af vores bedste våben er psykologi, der er en grund til mælken er bagerst, grønten er ved indgangen og slikket er ved udgangen.

    Impuls køb er GUD!!!

  • Thorborg 21. oktober 2010 at 13:42

    @Roar, problemet er jo netop at jeg ikke kan finde ud af om jeg har ret eller uret og derfor er det jeg skriver at det er øjene der ser, der afgør hvordan jeg bliver opfattet.

    @Anja, jeg stiller altid gerne op for dig, så du siger bare til og tak for dine søde ord!

    @Henrik, SPAMfighter sælges over hele verden og netop derfor er det måske lidt mere agressivt end andre danske produkter. Men sådan er det.

    @Lasse, at svine andre til er dejligt let og når man ikke selv magter at lave noget, så kan man altid prøve at hive andre folk ned på ens sølle niveau. Sådan er det bare…

  • Esben 22. oktober 2010 at 04:40

    Hej Martin

    Det er min første kommentar her på din blog, så vil lige starte med at sige tak for al den gode information, man finder herinde. Det er inspirerende.

    Jeg forstår godt din reaktion på alle de negative kommentarer på epn. Det er selvfølgelig nederen. Men det har jo været alment kendt i laang tid, at folk sviner til og “troller”, når de kan skjule sig bag skærmen og ikke står til regnskab for deres ord in real life.

    Det tror jeg bare du må leve med. 🙂

    Desuden kan man her nemt finde en generel apati mod det, som er anderledes, nyt og uden for andedammen. Sandheden er desuden ilde hørt. Hvis man tjener penge, er man dum. Er man på dagpenge, er man god, hvis bare intentionerne er i orden.

    Der er -efter min mening – ikke noget galt i at sælge en forsikring og tjene på det, hvis folk gerne vil betale for den service og følelse af tryghed, der følger med.

  • Victor 22. oktober 2010 at 04:56

    God video.
    Du gør det kanon bare fortsæt.

    Det er vel altid en sport for folk at have ondt i røven over et eller andet?

    Hvem har bildt danskerne ind, at de er overlegne, sammenlignet med andre mennesker?

    Hvad får danskerne til at tro, de er førende og kan være det i alt fremtid?

  • Poul Larsen 22. oktober 2010 at 06:03

    Hvorfor blive sur over alle mulig ting?.. jo flere ting man bliver irriteret og frustreret over, desto mindre overblik har man og derfor kan man miste overskuet til at løse konflikten eller frustrationerne, og der der virkelig mange mennesker som hakker på hinanden og hvorfor gøre det når man være sammen i et fællesskab og være et team

  • Krydolph 22. oktober 2010 at 20:34

    Hejsa!
    Jeg er relativ ny her på siden, opdagede den først for nogle dage siden, og sjovt nok kom jeg gennem epn da jeg sad og cyklede lidt rundt derinde!
    Den video du omtaler heri var en af de første jeg så, og jo, jeg blev sku også lidt “forarget”, ikke meget, jeg var lidt i tvivl om hvad jeg sku synes, til tider virker du som en arrogant nar, det er måske bare mig der synes der er et eller andet i dit fjæs der virker usympatisk, men du kommer med nogle sindsyge gode points, du siger tingene ligeud, og jeg er næsten altid enig med dig. Jeg kan sagtens følge hvad du siger, og havde jeg en webbutik ville jeg da klart overveje seriøst at indføre det her tilbud! Det der gør man føler sig lidt forarget, eller man bliver sur eller hvad man nu gør, er det at du manipolere folk til at købe et stortset værdiløs produkt! Som du selv siger – det koster ikke så meget, og så er man på den sikre side osv. Men det er jo ikke sådan man kan pakke det ud og bruge det i et halvt år og så sende tilbage, det skal jo være mere eller mindre ubrugt for returetten gælder, har jeg ikke ret i det?

    Jeg kan dog se hvor det ville være genialt, her i julehandlen, i det hele taget til gaver, folk har fødselsdag året rundt, men det at man kan købe det i god tid, og for et mindre beløb kan man sikre sig at man bare kan sende det tilbage uden det mindste brok eller krav om “store credit” og lign! Det ville jeg måske gerne betale 20kr for! Men at blive manipoleret ind i at smide 20eren ud af vinduet fordi sælgeren giver mig en falsk føelse af sikkerhed ville jeg være mere ked af – det handler jo om hvordan man præsentere produktet, og du præsentere det for din målgruppe, virksomhedsejerne – Men kunderne skal selvf. have helt andre argumenter for at se det smarte i det, og det er klart det går galt når de får den helt forkerte præsentation!

  • Simon 23. oktober 2010 at 06:22

    Well, det handler vel i bund og grund om at acceptere at man ikke kan ramme flere målgrupper med et meget specifikt produkt ( i dit tilfælde at tjene penge). Hvis du vil balancere mellem flere målgrupper i dine blogs, må du ansætte en kommunikationsansvarlig der kan hjælpe dig med formuleringerne, så du kilder begge segmenter på overlæben – men så tror jeg til gengæld helt sikkert du risikerer at miste den “kant” der udgør dit personlige brand. Jeg tror du må acceptere, at formålet med alle dine projekter i sidste ende handler om profit, og når du er helt på det rene med det, vil du kunne trække på skuldrene over de mennesker der ikke forstår eller vil acceptere erhvervslivets vilkår.

    Og nåja, så lægger afsender helt sikkert meget mindre i anonyme online-tilsvininger end modtager gør så det er sandsynligvis ikke ment ligeså personligt som du opfatter det.

    Alt det bedste

  • Elsebeth Fogh Guide til Det Gode Liv 23. oktober 2010 at 07:57

    Ja verden er fuld af etiske dillemmaer – ikke mindst businessverdenen, og det er i sidste ende jo kun os selv, der kan mærke, hvad der giver en god mavefornemmelse eller smag i munden. Så det vigtigste er jo, at du reflekterer over det der er sket, og er åben overfor forskellige synspunkter og aspekter.

    Var i sidste uge til forlæsningen: Når etisk ledelse er svær, på Syddansk univervistet med en af verdens mest respekterede filosoffer professor Robert Audi fra USA. Det handlede bl.a. om fordeling af profit.

    Han gav sit bud på, hvordan der kan udvikles en ledelsesetik, der balancerer mellem frihed og ansvar og introducerede os til John Rawls, der har skrevet Theory of justice. Det handler om at forhindre folk i at skade hinanden, men man kan retfærdiggøre forskelle i rigdom/goder, hvis der kan argumenteres for, at alle får det bedre, ved at en eller få får mere.

    F.eks. vil det være ok at Bill Gates tjener meget, da han har udbredt PC´ens muligheder for os alle, ligesom han betaler skat og dermed bidrager til fællesskabet. At han så også har lavet en velgørenshedsfond, gør ham til en vigtig rollemodel iflg. professoren.

    Så i den optik giver du jo rigtigt meget til mange, både hjælp & motivation via Amino, men også tryghed via Spam fighter, så er det vel også ok at du tjener penge på dine produkter og er en god forretningsmand?

    Du er mit store forbillede hvad angår ærlighed og direkte tale, så jeg er begyndt at spørge mig selv, når jeg er i tvivl – hvad ville Martin have sagt i den situation. De vameste tanker Elsebeth Fogh 😀

  • Thorborg 23. oktober 2010 at 10:13

    Jeg kan sagtens forstå at folk opfatter mit som arrogant og selvoptaget hvis de ikke kender mig. Jeg er glad for en del af mig selv og har ikke noget problem med at flashe det og det kan da helt sikkert irritere nogle mennesker. Men hvis man ikke er glad for sig selv, så kan man heller ikke forventer at andre skal være det vel?

    Problemstillingen er nok bare, at der er en stor kløft mellem forretningsfolk og resten af befolkningen. Forretningsfolk bliver anset for at være grådige og ligegyldige, mens vi jo et eller andet sted er årsagen til den velfærd som resten nyder godt af og derfor også mener at vi burde nyde lidt respekt.
    Men sådan er det nok bare.

    Og så bliver jeg sgu rød i hovedet af alt den ros, nu må i stoppe 🙂

    Fortsat god weekend.

    Dbh Martin

  • Michael C. Kring 24. oktober 2010 at 15:49

    Jeg har gennemlyttet “Lav 60.000 kr. ekstra hvert år i din webshop, gratis..” igen.

    Heldigvis får du sagt at I er i tvivl om I vil tvinge software forsikringen ned i folks indkøbskurv. Det er nemlig dårlig moral at gøre det i min optik. Jeg ville blive sur hvis jeg kom til at købe noget jeg ikke selv havde valgt. I supermarkedet ville det svare til at personalet gik rundt og lagde varer ned i folks kurve. Det er uetisk.

    Ideen med at tilbyde noget lide inden folk tjekker ud, synes jeg er god og giver indtryk af god service. God service er god moral, for det er noget der er godt for begge parter. Jeg vil dog anbefale at gemme en cookie når folk har afvist tilbuddet to gange, for så er de nok ikke til den slags produkter.

    I stedet kan man give folk et nyt tilbud af en anden art, så virker man også som om man fornyr sig. I modsætning til en webshop jeg har besøgt et par gange over tid. Der bliver man ved med at tilbyde mig energibarer. Nej tak, jeg vil hellere have en banan.

    Med hensyn til at svine dig til, så har de ikke lyttet til ret mange af dine guldkorn, for så ville de som alle andre sidde tilbage med indtrykket af en ærlig mand med en høj moral, som vil det bedste for andre mennesker. Der er ikke mange andre kendte som tager sit publikum lige så seriøst som dig, og giver noget af opmærksomheden tilbage. Jeg kan kun komme i tanke om acapella bandet Basix.

  • Thorborg 24. oktober 2010 at 19:48

    Michael, du dømmer som dansker i Danmark. Vi sælger i hele verden og der er tingene anderledes. Jeg tror ikke der er en af vores konkurrenter der ikke gør det, så nogen gang må man gøre ting som man i Danmark finder umoralsk, for at lykkedes i udlandet…

  • Krydolph 25. oktober 2010 at 01:00

    Hvis vi skal vende det med software forsikring også, så må jeg indrømme jeg var noget overrasket over at høre om det!
    Du har selv været inde på det engang – hvis man er vandt til noget er gratis vil man ikke betale for det – og jeg er vandt til det er gratis!
    Når jeg køber spil bliver de sjældnere og sjældnere købt i fysiske butikker, og i langt højere grad købt på Steam eller GamersGate. og hvad der er fælles for både dem og deres konkurrenter er at når man har købt et spil så kan man hente det ligeså meget man vil – man kan slette det når man ik gider spille det mere, og hente det igen når man får lyst, eller man kan formatere, eller hvad der nu er grunden til man vil hente det igen, bare man har sin konto! Pointen er at når man køber sit produkt kan man hente det så meget man vil, derfor lyder det koncept helt forkert i mine øre, og vil du tjene penge på det skal du nok snart igang, for jeg har svært ved at tro det holder ved i længden – du kunne selvfølgelig også vende den om, og sørge for at “reklamere” med at ved jer er det gratis i modsætning til ved konkurrenterne!

  • Thorborg 25. oktober 2010 at 07:43

    Du begår den fejl at tro at du er målgruppen, det er du ikke.
    Vores målgruppe er ældre uerfarne brugere og i det segment ved de ikke hvad man gør eller ikke gør.
    Men bortset fra det, så er der faktisk omkostninger forbundet ved at folk skal hente programmet igen, så at tage penge for det er fair nok.
    Men hvor meget og hvordan kan vi diskutere.

    En anden ting er hvor sjovt det er at folk kan få moralske opstød over det her. I min verden er det småting i forhold til alle mulige andre tricks store velrennomerede virksomheder bruger for at få penge ud af folk, men det her er måske bare lidt synligere..

    Dbh Martin

  • Krydolph 25. oktober 2010 at 11:47

    Du har nok ret i jeg ikke er målgruppen, jeg er godt tilfreds med spamfilteret i Gmail 🙂 Men det er nok en almen fejl, at tro man er målgruppe når man ikke er
    men det er jo rigtigt, der er selvfølgelig forskel på hvem man henvender sig til, og det skal man også tænke på!

    Men det var ikke så meget et moralsk opstød som en undren over at man kan forvente folk vil betale for noget som jeg troede var en selvfølge man fik. For jeg har ikke prøvet det anderledes 🙂 Samtidig hvis jeg stod som kunde med 2 produkter, jeres spamfilter og et andet, og de begge fik gode anmeldelser, så ville jeg jo købe det hvor jeg fik “forsikringen” gratis – ja jeg ville måske ligefrem foretrække at få noget på et fysisk medie hvis det ikke blev markant dyrere 🙂

    Men du har da helt sikkert ret i at der er ting der er værre til at lokke penge ud af folk, og så længe hovedparten af kunderne betaler uden at brokke sig og er tilfredse, må man vel som forretningsmand også lukke ørerne for nogle få idioter som os der kan blive “forarget” over det 🙂

    Så vil jeg slutte med at sige tak, for du kommer med mange guldkorn og er ellers bare spændende at høre på!

  • Michael C. Kring 25. oktober 2010 at 14:54

    Jeg tænkte mange gode argumenter, men egentlig har jeg blot et spørgsmål.

    Hvor i verden er det god moral at lægge ting ned i folks indkøbskurv de ikke har bestilt eller bedt om?

    At du nævner eksempler på at nogen gør det, er jo ikke ensbetydende med at de gør det med god moral. Var det ikke moralen og etikken, som du lagde op til at få svar på?

    Du kan jo stadig sælge forsikringen, den er såmænd god nok for dem der vil betale for den. Jeg synes nu også løsningen med at fremhæve jer positivt over konkurrenterne kan modsvare omkostningerne. Måske kan du bruge din bytte skærmbillede model til at få folks mailadresse, så du kan sende nyheds breve til dem eller på en anden måde bytte noget for den gode service.

    Ja, det er for synlig en måde at usynligt tjene penge på. Det giver bagslag når nogen opdager for sent, at de har betalt for noget de ikke har bestilt. De fleste vil jo give op på forhånd med at få penge fra en webbutik, og så skælder de i stedet ud over butikken til deres venner. Den manglende omsætning, kan du bare ikke gøre op, for de mennesker nærmer sig ikke din butik, når deres venner har frarådet det.

    Nu kom jeg alligevel med argumenter, men jeg synes om missionen om at folk skal opføre sig ordentligt, og har erfaring for at det kan betale sig. Derfor må jeg igen komme med et moralsk stød afleveret i den bedste mening og i håbet om at nogen kan bruge det til noget.

  • Thorborg 25. oktober 2010 at 15:18

    Jamen det er super at i kommer med input, men som i siger er det en debat og derfor er det ikke sikkert vi bliver enige.

    @Michael, beviset på at du tager fejl, finder du bl.a. i Symantec casen.
    Symantec er verdens største og mest velrespekterede it-sikkehedsfirma i verden. De stopper en gratis forsikring i folks indkøbskurve og det har det gjort i årevis.
    De har et knald stærkt brand og jeg kan ikke se at de på nogen måde er skadet af at lægge forsikringen i kurven.
    Hvis det var et stort problem for deres kunder, så burde de være stoppet med det for længe siden, men sandheden er at folk er pisse ligeglade og Symantec scorer kassen.
    Produktet har en funktion og en omkostning og så kan vi diskutere om prisen og metoden er fin, men facts er at det virker.

  • Michael C. Kring 25. oktober 2010 at 15:28

    @Martin

    Pas på, hvis du nogensinde ser mig i et supermarked. 😉

  • Thorborg 25. oktober 2010 at 15:49

    Ha ha ha, du er jo en flink mand, så jeg er ikke bange.
    Men undgå hellere mit 🙂

    Dbh Martin

  • Mark W 31. oktober 2010 at 03:50

    Martin – bliv endelig ved, husk at det er umuligt at tilfredsstille alle, uanset hvad man gør.
    Personligt syntes jeg at alle dine små videoer super cool – og jeg elsker sgu din ærlighed omkring de ting du tager op – men igen “sandhed er ofte ilde hørt” :O)
    Hyg & Smil
    Mark.

  • Skriv en kommentar