Jeg har ikke selv den store uddannelse og ofte har jeg følt mig dum når jeg var sammen med lærde mennesker.
Men havde jeg egentlig grund til det?

Dbh Martin

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (20 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...

Folk der læste denne, læste også

  • Tweets that mention Har du ingen uddannelse og føler du dig dum? | Thorborgs Talkshow -- Topsy.com 28. januar 2011 at 14:42

    […] This post was mentioned on Twitter by Martin Thorborg, Martin Leinstein. Martin Leinstein said: RT @thorborg: Thorborgs Talkshow: : Har du ingen uddannelse og føler du dig dum? https://www.thorborg.dk/har-du-ingen-uddannelse.html […]

  • Mads Gorm Larsen 28. januar 2011 at 16:30

    “For hver gang en forfatter har taget stilling i en omstridt sag som følge af blind lettroendhed, er han tilbøjelig til med de mest subtile argumenter at tvinge os til til at accepterer sin konklusion. Når de derimod er så heldige at støde på noget sikkert og evident, så fremstiller de det altid med allehånde omsvøb, utvivlsomt fordi de frygter, at argumentationens simpelhed forringer betydningen af, hvad de de har opdaget.”

    René Descartes

  • Kim schou 29. januar 2011 at 03:28

    Kan du ikke fortælle os alle sammen en masse mere om “Personlig Integritet”….? 😉

  • Tommy Krabbe 29. januar 2011 at 05:06

    Min gamle (og meget kloge) latinlærer sagde altid: “Det er kun fjolset, der ikke kan tale dansk, der må ty til fremmedord”. 🙂

    Jeg synes også, at det er meget vigtigt at tale direkte til mennesker – især når man skal sælge noget. Der er vist ingen, der køber noget af én, hvis de føler sig talt ned til; eller at man som sælger må fremstå akademisk for at være overbevisende.

    En spade er en spade, og den vil den gerne kaldes.

  • Marita Højgaard 29. januar 2011 at 11:28

    Hej Martin !

    Rigtig dejligt at du lige fik det emne bragt på banen, tak for det.

    Du har fuldstændig ret ! Jeg har oplevet det samme på en stor arbejdsplads, hvor der ofte blev holdt møder. Når jeg spurgte mine kollegaer efter endt møde om de forstod hvad de mente med dette og hint, ja så havde de heller ikke fattet en brik. Det viser at folk skammer sig ved at spørge og tror de er dumme hvis de spørger. Da jeg startede i samme store firma, var der så mange faglig udtryk og uhyggelige mange forkortelser, så jeg ikke i starten fattede ret meget. De sjove var at en kollega som havde en højere udannelse end mig, og dermed en helt anden funktion i organisationen, fortalte at han heller ikke fattede ret meget i starten da han blev ansat, så der fandt jeg ud af at jeg ikke var den eneste.

    Ak ja…..vi bliver klogere med alderen, det ville være rart at have den livserfaring og så kun være 20 år, men sådan er virkeligheden jo ikke.

  • Morten Blinksbjerg Nielsen 29. januar 2011 at 12:22

    Hey Martin,

    Mange gode pointer, og lang hen ad vejen vil jeg gi’ dig ret. Da jeg selv er tilhænger af at kalde en spade for en spade.

    Når det nu er sagt, så tror jeg også det er vigtigt at dele problematikken på i to dele, fordi der ér folk der skjuler deres uvidenhed i flotte formuleringer, men der er også dem der simpelthen taler fagsprog.

    Hvis jeg snakker med en togmand, så ville jeg nok bare kalde hans tog for et futtog — fordi min togverden er ret lille, men i hans verden har han nok en anden betegnelser for lige præcis den type tog, og mange andre begreber som jeg slet ikke forstår; og de begreber er der ikke for at forvirre mig, men for at togfolk nemmere kan kommunikere præcist med hinanden.

    Du har sikkert også nogle begreber som advokater ikke forstår når du snakker om salg eller www.

    Forskellen er så bare at du kan forklare begreberne på en måde, så advokaterne forstår dem, men også samtidig føler sig dumme 😀

  • Kenneth Jakobsen 30. januar 2011 at 00:17

    Cylindriske beholdere i mellemstørrelsen, hvis interne lagerkapacitet er uudnyttet, må med rimelig forventning formodes at besidde væsentlige akustiske kvaliteter.

  • Maja 30. januar 2011 at 05:00

    Hej Martin!

    Dét var lige, hvad jeg havde brug for at høre!!
    Jeg har i et stykke tid følt mig “hægtet af” i forhold til omverdenen, og hvad der rører sig i… jamen, alle sammenhæng.
    Jeg har følt mig dum – trods flere uddannelser – og absolut uvidende. Og dét selvom mine venner og veninder betegner mig som intelligent og kvik.
    Men jeg fatter tit heller ikke, hvad folk snakker om!

    Derfor var det et kæmpe boost at høre dette talkshow!
    Tusind tak!!!

  • C. Sundsdal 31. januar 2011 at 16:45

    Thorborg : f”unny …because it’s true. ”

    Du har jo drukket af sandhedens eliksir 🙂

  • solbriller 1. februar 2011 at 13:17

    Der er også et godt gammelt ordsprog, som siger: “Der findes ikke dumme spørgsmål, men kun dumme svar”.
    Og det dækker vel meget godt over din video ;D

  • Allan Skovmand 1. februar 2011 at 16:12

    Slå ordet ‘uddannelse’ op i en nudansk ordbog og du vil se at der står:

    [på struktureret vis] “at tilegne sig viden der sætter personen i stand til at udføre et erhverv”

    Begyndelsen er sat i firkant-parentes, da den del af sætningen er klippet ud af min nye nudanske ordbog – en nyere udgave end da jeg først læste betegnelsen tilbage i 1991.

    Funny. Isn’t it? Nu kan man godt uddanne sig ustruktureret.

  • Anders 2. februar 2011 at 07:04

    Nu er jeg ikke selv særlig meget uddannet, så jeg skal ikke feje for egen dør.
    Men vil opfordre folk til at tage noget uddannelse, da grunden til at mange iværksættere dør, er mangel på kompetencer.
    – Og uddannelse er en rigtig god måde at få kompetencerne på.

    Mvh.
    Anders

  • Søren Larsen 7. februar 2011 at 11:30

    Jeg har selv en 9. klasses folkeskole samt en kort uddannelse som købmand at falde tilbage på. Det er ikke meget hvis man vil fremad i denne verden.
    Heldigvis giver den branche jeg har fundet arbejde i masser af muligheder til autodidakte mennesker som har et minimum af længerevarende uddannelse. I mit netværk af IT folk er der meget få som faktisk har en IT relateret uddannelse, men de gør det sgu meget godt alligevel, både økonomisk og karrieremæssigt (læs 100k+ lønninger).

    Mange af dem er kommet ind i IT branchen mens der var gang i hjulene og virkelig mangel på folk.

    Men jeg tror desværre det vil ændre sig i fremtiden når der bliver meget mere konkurrence om de færre jobs i Danmark. Så kan uddannelsen spille en større rolle i ens muligheder.

    Så opfordringen herfra til de unge mennesker er: Sats på uddannelse, helt klart.

    Mvh. Søren

  • Vivian Clayborn 10. februar 2011 at 09:49

    #5
    Jimi Hove

    Drejer det sig om akademikere, der er socialister, er benævnelsen “kolde, klamme hænder” den, passer bedst der ;-).

  • peter malnitz 10. februar 2011 at 16:17

    Tjuhej en gang mindreværds komplekser

  • Martin Thorborg 10. februar 2011 at 16:48

    Peter du har helt ret. Det har jeg haft i årevis og det er først inden for de seneste år at jeg fandt ud af at kejserens var splitter nøgen at jeg blev glad igen. Og derfor er det vigtigt for mig at hjælpe andre til at forstå at de er ok, selvom de ikke nødvendigvis kan 200 fremmedord.

    Dbh Martin

  • Thomas R. 12. februar 2011 at 14:59

    Martin – Amen 🙂

    I bund og grund handler det vel om at vi alle er forskellige, og det er de liv vi lever ligeledes. Uddannelse er fantastisk og det er den uanset hvilken vej den kommer ind fra (næsten da). Der er meget i vores samfund der hele tiden handler om os og dem, se stort på det, byg fede virksomheder og ansæt fede mennesker med de egenskaber der nu engang kræves, og sørg for at behandle alle mennesker godt. Af og til vil der komme mennekser man holder mindre af end andre, men så omgiv dig med de andre og lad dit fokus komme dem til gode.

    Til alle jer iværksætter!! – vær stolte uanset hvor i har hentet jeres viden, i lever kun denne ene gang.

    PS. Hvis der skulle herske nogen tvivl, så er jeg ikke uddannet akademiker og kender i samme forbindelse godt til mindreværdskomplekser samt det pres der kan følge med fra ens omverden 🙂

  • Kenneth Dambo 23. februar 2011 at 07:02

    Man kan opnå kompetence igennem uddannelse og erfaring – helst en kombination af de to efter min mening. Det kan være meget tidsbesparende, hvis alle i en samtale er bekendte med de faglige begreber, så man ikke skal forklare alt i detaljer – men jo fremmedsprog kan også udnyttes som du beskriver.

  • Tommy 17. marts 2011 at 03:17

    Jeg forstår ikke hvad min mekaniker siger. Jeg synes dog det er meget naturligt, da han har brugt sit liv på at studere et andet område end jeg har. Han bruger fagudtryk, som meget præcis beskriver hvorfor min bil rasler – hvis man altså delte hans baggrund. Ofte ville jeg nok forstå mere, hvis han bare sagde at “den dims, der overfører kraft fra motoren til hjulene” var røget.

    Når du siger at 99 ud af 100 akademikere ikke forstår hvad der bliver sagt, så er det samme situation som hvis mekanikeren stiller sig op til Jubiis personalefest og fortæller om VW’s nyeste motor. Eller Jubii’s bedste flash-programmør står til VW’s årsmøde og fortæller hvorfor de nye muligheder med actionscript er vildt fede.

    Jeg har en 5årig cand.merc indenfor forretningsudvikling og marketing. Men derfor er jeg ikke specielt mere på bølgelængde med min kusine, som snart er uddannet psykolog – men vi er vel begge akademikere?

    Da jeg havde afsluttet min uddannelse, fik jeg en kommentar fra én i svigerfamilien. Noget i retning af om vi så troede at vi var bedre end dem eller så ned på dem – og det tror jeg absolut ikke der er ret mange akademikere der føler.

    Når man har brugt 5 år på at studere noget sammen med 30-150 andre mennesker, så bliver det ens verden og for dem jeg kender er det ikke noget de tager specielt selvhøjtideligt.

    Det drejer sig om interesseområder. Om man så har valgt at fordybe sig i disse via lange uddannelser, arbejde i gode faglige miljøer, iværksætteri eller hjemmestudie er ikke afgørende.

    Jeg har langt lettere ved at snakke om forretningsudvikling/marketing, som er min formelle uddannelse, end jeg har ved at snakke om programmering, som er autodidakt. Primært fordi jeg ikke har de ord, som der hører til det fagområde – at tilegne sig nye ord, er en del af det at lære et nyt fagområde. Man behøver ikke stoppe med at udvikle sit ordforråd efter folkeskolen – formel uddannelse eller ej.

    Jeg kan generelt heller ikke ikke genkende din oplevelse af, at fagfolk ikke forstår deres eget fagsprog. Det kan være svært at forklare hvad en ‘kardanaksel’ er, hvis den man kommunikerer med ikke ved hvad dette dækker over, men det er 100% sikkert at det nok skal lykkes for ham, hvis man har lidt tålmodighed.

    Hvis jeg spørger min mekaniker om bilen, min kusine om psykologi, min svigerinde om maling, så har jeg helt tillid til at de nok skal være i stand til at forklare hvert eneste ord de bruger.

    Jeg tror desværre ikke helt at du er kommet dig over det mindreværnskompleks, som du har overfor akademikere. Og det er faktisk synd, især for akademikerne, som gerne vil bidrage med al den viden de har opnået om det/de områder som de interesserer sig så meget for.

  • Kim Bach 11. maj 2011 at 15:20

    Jeg er pr. definition dum, jeg droppede ud af min uddannelse, det betyder f.eks. at jeg ikke kan blive ansat som underviser på videregående uddannelser. Jeg kan heller ikke få arbejde hos firmaer som Google, ihvertfald til opslåede stillinger.

    I øvrigt føler jeg mig ikke mindreværdig, og jeg har den YDERSTE respekt for mennesker der magter at gennemføre noget så kedeligt som en videregående uddannelse.

  • Kim Bach 11. maj 2011 at 15:27

    (og autoritetstro og kancelisprog (sry fremmedord, men det hedder den slags uforståelig snak) er en svøbe, godt indlæg!)

  • Kristoffer Føns 16. juni 2011 at 16:01

    Jeg er også dum 🙂 Alligevel fik jeg at vide, at mine gymnasielærere har snakket om mig og konkluderet, at jeg nok kommer til at tjene dobbelt så meget som dem om 10 år. Meget skægt.

  • Rami 17. juni 2011 at 14:45

    fed video thumbs up herfra:)

  • Mohammed 17. januar 2012 at 02:35

    Hej jeg er en fyr på 18 år, og har heller igen uddannelse, kun færdig med et grundforløb, og har faktisk siden, jeg blev færdig, send 1000 cv ansøgninger, og typisk blev jeg afvist på dem alle !!
    Jeg var 17 år der jeg blev færdig med grundforløbet dvs jeg har søgt lærplads 1år hverdag! Synes ikke det kan være retfærdig, at jeg igen uddannelse kan få. Jeg fik 10 i min grundforløbs eksamen. Men folk ser det Desværre som et nul, fordi jeg er sort håret og hedder mohammed ! Jeg forstår det slet ikke ??
    Je er født i Danmark gået i folkeskole, og været sammen med dansker hele mit liv! Alle mine venner har det godt, med uddannelse osv bare ikke mig !! Hvorfor ?? Fordi jeg er araber ! Jeg prøvede engang at ringe til en mester, jeg spurgte ham om de havde brug for en lærling, jeg sagde jeg hed mohammed osv.. Han sagde straks NEJ det har vi desværre ikke held og lykke med at finde en !!!! Så tænkte jeg, hvordan det når der står på nettet at de faktisk har brug for en ????
    Jeg ringede igen, men sagde jeg hed Andreas, straks ville han have mig til at komme og prøve at blive ansat i en periode, og derefter skrive kontrakt !!! Jeg blev rigtig ked af det !!! Syns det var noget svineri at gøre sådan noget !
    Normalt for man for det fleste svar når du har lagt ansøgninger rundt i landet. Jeg fik næsten ingen !
    Fik 3 svar ud af 134 ansøgninger hvorfor det ???
    Idag sidder jeg stadig og mangler lærplads som elektriker, og har tænkt mig at droppe det !!
    Jeg har tænkt meget over at blive kriminel da det faktisk er den eneste løsning, til at jeg kommer jeg at få det godt! Jeg vil jo også gerne have en fed bil, jeg vil jo også gerne bo i hus, og have børn senere hen ?? Men hvorfor skal jeg ikke have lov til det ??? Folk siger perker laver kun ballade hmm hvorfor mon det ?? Fordi lige meget hvor integreret de bliver kommer kommer de ingen vegne, hvad skal vi dog gøre ?? Vi har ingen land at gå tilbage til !! Alligevel bliver vi behandlet lort her i dk ! Kan godt indrømme at nogen af dem kun laver ballade uden grund !! Men det der også mange dansker der gøre, men fordi man er sort så ligger folk mere mærke til det!! Der mange indvAndre der seriøst vil have uddannelse, men ik kan fordi navn farve osv. Det sku noget møg synes jeg ! Håber nogle herinde kan forstå mig og føle mig , tak på forhånd

  • Skriv en kommentar