Martin Thorborg podcast

Man skal ikke undervurdere folks bekvemmelighed, eller frygt og manglende lyst til at udføre et specifikt stykke arbejde.
Selv om mange i princippet kan en masse selv, kan få venner til at hjælpe, finde gratis løsninger m.m., så er der mange der er glade for at betale sig fra problemerne.
Fokuserer man hard core på sin målgruppe, så kan man sælge røven ud af bukserne, selvom man kunne så meget andet…

Inspirationen til dettes indslag kommer fra denne tråd på Amino – Klik her

SLOW-PCfighter finder du her

Showet varer 12 minutter og 58 sekunder.

De bedste hilsner

Martin

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (33 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...
  • Simon 9. maj 2009 at 11:41

    Hej Martin,

    Hold kæft hvor jeg elsker dine podcasts xD Du simpelthen genial i din måde at snakke og provokere på!

    Og held og lykke de kommende dage med salget af dit nye produkt 🙂

    Mvh
    Simon Mørch

  • Kasper Andreassen 9. maj 2009 at 11:49

    Haha, vidste bare for det sekund jeg så de første negative kommentare, at der ville komme kindflade i din næste Podcast 😀

    Men genialt afsnit – at finde den rigtige målgruppe er en vigtig ting 🙂

    All the best
    Kasper A

  • Silas Lasvill-Andersen 9. maj 2009 at 13:22

    Gad vide om den bedre vidende holding til nye softwareprodukter blandt computereksperter eller “nørder” som du beskriver kun er et dansk kultur-fænomen eller om det også er et globalt fænomen?

  • Kasper Andreassen 9. maj 2009 at 13:32

    @Silas Lasvill-Andersen

    Er næsten 100 % sikker på den er global. Ligesom denne holdning nok også eksisterer inden for mange andre fag.

    All the best
    Kasper Andreassen

  • Thorborg 9. maj 2009 at 15:42

    @Simon, Takker 🙂

    @Kasper, ja da, det er godt med lidt inspiration fra debatten 🙂

    @Silas, helt sikkert ikke. Dem der forstår at de fleste køber sexlegetøj er almindelige mennesker, der ikke gider købe den i forretninge med kvinder der spreder benene. Og at de fleste folk der har en computer, er skide ligeglade med teknikken og bare vil have skidtet til at virke. De bliver glade og rige, tro mig!

    @Kasper, Helt enig!

    Dbh Martin

  • Stig H Jensen 9. maj 2009 at 16:15

    Hej Martin. Som altid forrygende inspirerende show. Jeg tilhøre absolut de – nok 99% – der ikke gider selv, som er flintrende ligeglad med hvad pokker der sker under tasterne på min PC. Den skal bare virke. Til gengæld kan jeg så bruge tid på min forretning. Blive endnu dygtigere, læse, studere, kigge bl.a dig Martin, over skuldrerne. Bruge tid på – løbende – at vurdere om min målgruppe, for min forretning, har ændret sig.
    Held & lykke med produktet.
    Stig Shoponjob.dk

  • MartinB 9. maj 2009 at 17:36

    Hej Martin, Du har fa’eme. fat i noget dér. Jeg kan som professionel i supportbranchen godt afsløre
    at det stærkeste salgsargument du har i det her nye produkt er at det findes i dansk sprogversion
    (og for andre nationaliteter en sprog version der passer til dem) Jeg hører tit at hvis det er noget
    på engelsk – så vil folk ikke røre det med en ildtang.

  • peter palludan 9. maj 2009 at 18:18

    hehe god opsang og tillykke med det flotte resultat. 🙂

    Som nørd skal det i øvrigt siges at registry som så mange andre grundlæggende ting i windows er det værste gang l*rt. Ærgeligt at så mange brugere er “ofre” for det. Fedt at i kan hjælpe dem.

    Der må i øvrigt være tons vis af penge at tjene på værktøjer til windows.

    Jeg savner et værktøj der kan lære/guide hr/fru hansen at arkivere deres dokumenter på en overskuelig måde. Overrasker mig at folk der har styr på deres papirer kan have så meget rod på deres computer.

  • Ronni K. C. 9. maj 2009 at 18:43

    Problemet er nok at de rigtige nørder er klar over at de gamle registy entries stort set ingen effekt har på maskinens hastighed i forhold til at slette ens midlertidige internet filer, midlertidige filer i windows og defragmentere sin harddisk – Ingen af disse ting gør slow-pc fighter.

    Så i bund og grund så ordner programmet det som har absolut mindst effekt på hvordan maskinen fungere.

    Men sådan er det vel når den der bestiller softwaren ikke er klar over hvordan tingene hænger sammen i virkeligheden 😉

    Det har intet med pessime, nørderi eller andet at gøre – men simpelthen at det er et elendigt stykke software hvis du måler på effekt i forhold til hvad du selv kan gøre på meget kort tid.

    Derudover så gad jeg nok se de test som demonstrere at slow-pc fighter kan tage 40 sekunder at boottiden samt 20-25% af opstarts tiden på programmer når først maskinen kører – Det her _intet_ som helst med antallet af entries i registry db’en men derimod handler det om ram og cpu kræfter.

    Så du sparer aldrig 1000 minutter på slow-pc fighter men måske kan det spare en smule hist og her men altså der er vel ingen grund til at oversælge hvad programmet kan.

    CCleaner er hentet mere end 275 millioner gange – så det er nok tvivlsomt hvor meget nørd man skal være for at kunne bruge det og hvis du mener du kan gøre din maskine 10% eller 50% hurtigere med slow-pc fighter så er det vel nok nærmere på grænsen til vildledende markedsføring end reel forbruger information eller salgsmateriale.

    Så fint nok du vil sælge nok og fokusere på din målgruppe – men derfor er der vel ingen grund til at gå planken ud i forhold til hvad programmet kan.

  • Berit Levin 10. maj 2009 at 04:15

    Hej Martin.
    HA HA…..ææælsker dine talkshows……….
    Den eneste lov som ikke er skrevet ned og stadfæstet,
    men som ALLE efterlever til punkt og prikke er ;
    ……………………..JANTELOVEN…………………
    mon ikke nørderne bare er misundelige på din foretagsomhed og succes.

    Et PS blir altid læst sir du, så her er et.
    Kunne du lave en E-pusher, (eller noget andet) til alle os der er til MLM??
    Ha en SUPER FED dag ;o))
    Berit.

  • Mikkel deMib Svendsen 10. maj 2009 at 04:43

    Iværksætteri er lidt ligesom den der med brumbasserne: Man kan sagtens argumentere længe og fornuftigt for, at de ikke kan flyve – men det sider de på!

    Det samme kan siges om både Martin og mange andre succesfulde iværksættere. Hvis jeg skulle have lyttet på bare 10% af alle dem der gennem tiden har fortalt mig at jeg ikke kunne “flyve”, så var jeg sgu endt som en trist gammel man. Nu er jeg bare gammel – men ikke så trist 🙂

  • Claus D Jensen 10. maj 2009 at 13:44

    Hejsa Martin,

    Super duper indslag! Og til-f*cking-lykke med det storslåede salgstal!
    Fedt at høre!

    Keep up the good work!

    Mvh
    Claus 🙂

  • Mikkel 10. maj 2009 at 17:20

    Hey Martin

    Hvor bliver jeg bare i godt humør af at hører dine indslag har du overvejet en karrier ind for Stand-Up måske? for du har virkelig talent til at provokerer jantesdisciple på den gode måde så man virkelig kommer til at tænke over hvordan livet skal bruges. Al Respekt glæder mig allerede til næste afsnit !

  • Thorborg 10. maj 2009 at 20:32

    @Stig, Lige præcis!

    @MartinB, Ja, vi har det på 8 sprog og meget snart på godt 20. Det er helt klar et af vores stærkeste kort på hånden, at vi har support og oversættelse til så mange sprog, så du har helt ret.

    @Peter, det kunne da være vi skulle lave sådan en ting 🙂

    @Ronni K, Så kom nørden til 😉 Jeg skal tænke på dine vise ord når jeg går i banken med pengene. Vores program hjælper en masse mennesker til en hurtigere PC og det er de glade for. Det er da fint at du gider at stå på hovedet i maskinen i timevis for at tune den, det er der ikke mange af os der gør. De ting du nævner er faktisk også ting som vi er i gang med at få ind i programmet og jeg tror godt du kan regne med at vores udviklere ved hvad de laver og hvad de bestiller af software 😉
    Men dejligt at der er flest af din type blandt vores konkurrenter, de giver os godt med frirum til at lave og sælge software til almindelige mennesker.

    @Berit, nej det tror jeg nu ikke de er, de tror bare at alle har, eller burde have det samme vidensniveau som dem selv og de fatter ikke at vi er mange der er skide ligeglade med vores PC, så længe skidtet virker…
    Mht. dit PS, så har jeg ikke den store forstand på MLM, men du kan finde tonsvis af materiale om det på nettet.

    @Mikke deMibl, det handler blot om at læse markedet og turde satse på sin mavefornemmelse, det går sjældent galt..

    @Mikkel, Jeg holder en del foredrag og der er humor en stor del af det, så jeg er igang i det små 🙂

    Tak til jer alle, fede kommentarer!

    Dbh Martin

  • Anders Vaerge 11. maj 2009 at 01:19

    @Thorborg & cc til @Ronni K

    Punkt et, så er jeg i bund og grund enig med argumentet i din podcast – men knap så meget i din respons til Ronni K.

    Jeg synes ikke helt rent at kalde Ronni K’s indlæg for ‘nørderi’ – jeg synes han er saglig omkring produktet. Han mener at produktet oversælges, ved de tal du leverer. Og det synes jeg ikke der er noget galt ved at stille spørgsmålstegn ved. Jeg synes ikke man kan klantre hverken brugere, eksperter, medier eller tredieparter for at stille spørgsmål ved det der påståes omkring produkter.
    Hvis din mekaniker, som du selv bruger som eksempel, markedsfører at han kan give din bil 25% mere power ved at skifte din udstødning, så kan det da også godt være at der er andre mekanikere der vil sige, at du skal høre om han kan dokumentere det før du betaler ham for at gøre det. Er der noget galt i det spørgsmål?
    Slankepulver er jo et forrygende eksempel – markedsføres hårdt på fantastiske resultater,- og der er da også masser af firmaer der tjener kassen på at sælge det. Betyder det at det virker?

    In summary; jeg synes det er ok at stille spørgsmål til et produkt, – også uden at man skal have slynget tilbage at nogle måske saglige kommentarer er ligegyldige, bare jeg kan grine hele vejen ned til banken.
    Du siger jo også selv, at nogle af de pointer han har ligger inden for det i arbejder med i produktudvikling – så du må jo kunne se lidt saglighed i det, oder was?

    Man kan svare som du gjorde, hvilket i mine øre – måske mistorstået – lød lidt som “det-er-lige-meget-hvad-du-siger-om-produktet-bare-det-sælger-og-vi-altså-styr-på-det-så-klap-kegle”. Det er måske mistorstået – men såden lød det.
    Man kunne også vælge at svare: “@Ronni K: tak for input – det er godt med noget produktsagligt input, selv om det er lidt uden for pointen med denne podcast, hvor jeg forsøger at understrege hvad en mere markedsmæssig og ikke-nørdet tilgang til et produkt kan betyde for din forretning. Jeg gider ikke lige skrive om vores testresultatter, da det er kompliceret, men jeg står ved hvad jeg siger om forbedring af performance. Du rammer plet på at der er andre ting der betyder noget, og netop nogle af de ting du nævner arbejder vores super-kompetente teknikere med at putte i produktet”.

    –Anders

  • Thorborg 11. maj 2009 at 08:51

    Hej Anders

    Ronni latterliggører vores produkt, fordi der findes andre metoder der også hjælper.
    At der er andet der også hjælper, betyder jo ikke at man skal droppe de lette muligheder som vores program giver. Det er muligt der er andet der giver mere, men hvorfor ikke gøre det hele?
    Jeg har på intet tidspunkt sagt at alle maskiner vil bliver meget hurtigere. Jeg siger, at hvis man har en ældre maskine og den er godt rodet til, så kan vores program gøre undervæker. Jeg har set det med mine egne øjne og vi har allerede hørt fra mange brugere, at deres maskien nu er betragteligt hurtigere og det er sgu da billigt for så små penge..

    Så nej, jeg er ikke enig med Ronni og i mine øjne er han netop den type jeg taler dunder imod i mit indlæg.
    Bortset fra det er det mit indtryk at Ronni er en dygtigt og hæderlig fyr, men han forstår bare ikke hvad almindelige “ikke PC interesserede” mennesker vil have.

    Dbh Martin

  • Mikkel deMib Svendsen 11. maj 2009 at 09:04

    Jeg tror det er fortolkningen af ord der igen er misforståelsen her 🙂

    Jeg tror Martin har et ligeså kærligt forhold til begræbet “nørd” og “nørderi” som jeg. Jeg elsker nørder, jeg har mange venner af slagsen, og de fleste er nogle super fede folk jeg holder meget af. Men Martin har jo også ret i, at langt de fleste af disse rare nørder ikke har forståelse for, hvad helt almindelige forbrugere har brug for – og kan finde ud af.

    Man kender det samme indenfor mange andre brancher – som for eksempel min gamle branche musikbranchen. Her sidder der millioner af forsmåede og overuddannede musikere, som spiller pissse hamrende godt og er nogle virkelig søde mennesker, men de kan bare ikke finde ud af, at spille det, som folk gerne vil høre og betale for, så de tjener ikke ret meget. Andre musikere med langt færre evner og talent, men med en meget større forståelse for hvad folk vil høre, løber så med alle musikkronerne.

    Men det betyder som sagt ikke at jeg ser ned på eller ikke godt kan lide disse forsmåede musikere eller nørdede udviklere 🙂

  • Ronni K. C. 11. maj 2009 at 09:29

    Jeg har nu ingen intention om latterligegører produktet.

    Jeg tror bare jeg tog udgangspunkt i “sælger vs. nørd” og lossede igen i bollerne 🙂

    Som jeg nævner så er der 3 primærer indsats områder som er mest effektive at sætte ind imod og disse 3 områder siger du er på vej i udvikling så det er da top dollar – Så bliver det jo et klasse produkt der kommer ud i den anden 🙂

    Jeg købte naturligvis en licens og testede programmet inden jeg skrev mit første indlæg – ellers ville det jo være meningsløst at sidde og kommentare på tingene – og derudover så har jeg som sådan forholdt mig punkt for punkt til det som podcasten også omhandler.

    Jeg tror at lige præcis ligesom der nogle gange går for meget Nørd i den – kan gå lige så meget Sælger i den og det er jo ingen hemmelighed at vi efterhånden er 10 mand her og ikke en eneste sælger og det skyldes jo i høj grad at det vi laver er af en høj teknisk kvalitet som skaber en merværdi for vores kunder fordi vi netop gør meget ud af teknikken og derfor er teknikken bag selvfølgelig også det jeg primært fokusere på.

    At du så er en god sælger med en rigtig fin afsætningskanal i spamfighter overrasker mig på ingen som helst vis – det vidste jeg i forvejen 🙂

    Men derfor kan en gammel sælger som dig vel godt tåle et los i bollerne fra en nørd 😉

  • Anders Vaerge 11. maj 2009 at 10:00

    Hej Martin, Mikkel og Ronni K (som har de kommentarer de følger mit),

    Jeg synes egentlig det er en god og givtig diskussion om balancen mellem produkt- og markedsfokus. Én side mener jeg ikke trækker læsset – hånd i hånd tror jeg vi går bedst (som deMib udtrykker på en meget mere forståelig måde end jeg kan her).

    Apple har lavet nogle fantastiske produkter, og det ligger der helt bestemt noget tung, tung teknik og udvikling bag, men hele tiden med udgangspunkt i en suveræn markedsforståelse. Apple kunne også lave noget so-and-so, og stadig være fantastiske til markedsføring, men så ville de nok ikke have den ‘star quality’ som de har – og brandet ville være et helt andet.

    Det er jo en ‘gammel traver’ den med, at sælgerne ikke ved hvordan skidtet funker og hvad der skal til rent teknisk, men forstår fuldstændig hvad markedet vil have – og udviklerne ryster på hovedet og laver det er der totalt teknikerfedt, men som markedet ikke forstår en bjælde af. Hey, sæt dem sammen og lad dem lave det fedeste produkt som markedet vil have. Om det er musik eller software – samme historie.

    Hav en god dag og uge!

    –Anders

  • Thorborg 11. maj 2009 at 10:15

    @Mikkel, nemlig, jeg elsker nørder og har arbejdet sammen med tonsvis af dem gennem tiderne. Det er også derfor jeg ved, at de fundementalt bare ikke forstår hvad den almindelige bruger vil have og derfor er matchet mellm dem og mig dejligt. Uden dem var der intet produkt og uden mig, så var produktet ubrugeligt 🙂

    @Ronni, Du losser bare løs 🙂 Tak for dit indlæg, der var super til en god debat. Jeg tror ikke vi er så uenige når det kommer til stykket.. Men havde i et par “ikke tekniske” i virksomheden, så var i sikkert 40 mand i dag 😉

    Dbh Martin

  • Jesper ( JD ) 11. maj 2009 at 11:13

    Hejsa.
    Jeg vil sige 53 000. DKK :o) WOW

    Nu skal jeg selv til at vælge studie. Og jeg har været i tvivl 🙁 Skulle/ikke tage programering MEN det er jeg ej mere.

    For det er da helt sindsygt. Martin STOR respekt herfra
    53 000. for s**an det er mange penge. På en dag, i Holland.

  • Thomas Kjeldgaard 12. maj 2009 at 14:00

    Hahahahaha Thumbs Up Herfra! Enten så går man efter at tjene penge, eller osse så går man ikke efter at tjene penge, og så kan alt andet sgu da være lige meget så længe det man laver er professionelt og i orden, og løser et behov!

    Over And Out!
    Mr. TK

  • Thomas Kjeldgaard 12. maj 2009 at 15:27

    Forresten Martin

    Hvad gør i når i har udviklet sådan et program i forhold til at der vel ikke går længe inden jeres konkurrenter laver akkurat det samme ? (man kan vel ikke tage rettigheder på sådan noget) Sørger i bare for at have bedre service end dem, og satser på nuværende spam fighter kunder ?

    Mvh
    Thomas

  • Thorborg 12. maj 2009 at 15:40

    @Jesper, den endte på 78.000 kr 🙂

    @Thomas, Nemlig!

    @Vi er nummer 50 der har lavet sådan et produkt, Vi har bare gode til marketing og har oversat skidtet til mange sprog, det fatter vores konkurrenter ikke giver værdi.

    Dbh Martin

  • Silas Lasvill-Andersen 13. maj 2009 at 06:56

    Hej Martin

    Jeg har ved et iværksætterkursus fået afvide at det er vigtigt kun at fokusere på en ide og så gøre den helt færdig før man begynder et nyt projekt.

    Derfor synes jeg det kunne være spændende at høre mere om hvordan du praktisk holder så mange bolde i luften på en gang, her tænker jeg konkret på hvordan du administrer alle de produkter som efterhånden er tilknyttet “fighter” konceptet.

    Kunne måske også være et tema i et af dine udsendelser om hvordan man styrer forskellige projekter eller firmaer på samme tid..

    Vh Silas

  • Dennis Knappe 17. maj 2009 at 11:59

    Sådan – hold kæft hvor den sad lige i skabet!

    /Dennis

  • Johnny speiermann 20. maj 2009 at 16:08

    Oversættelse er roden til alt godt. Det skal jeg jo sige som softwareoversætter 😉 Der er mange gode grunde til, at Microsoft har klaret sig bedre end konkurrenterne – og den ene er bestemt, at de oversætter mange produkter til mange sprog. Mange af deres konkurrenter skærer hurtigt nogle sprog fra, når krisen kradser, mens Microsoft sædvanligvis blot fortsætter. En anden årsag til deres succes er, at de åbner muligheder for, at andre kan tjene penge på at “bygge videre” på deres produkter. Og her er det rigtig godt set, at når nu mange har pevet over Vista eller har en ældgammel pc, der kører elendigt, så skal der et produkt på banen, som hjælper en med problemerne. Så er alle glade.

  • Ditte 26. maj 2009 at 15:40

    Fuck dig, Jante!!!

    Fedt, Martin 😉

  • Skriv en kommentar