1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (17 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...
  • Klaus Lovgreen 15. august 2011 at 13:22

    Er helt enig Martin – har lige investeret i skyen via APSU i England, sig til hvis du har brug for nogle sky services 😉

  • iPhone 5 15. august 2011 at 13:25

    Provokerende som altid – men du har (igen) ret. Skyen er helt sikkert kommet for at blive, og selvom de fleste nok ikke vil vælge at benytte den nu her – så vil langt det meste være på skyen i fremtiden.
    Det er jo også den udvikling vi ser med Chrome OS og en eventuel fusion imellem OSX og iOS (iCloud).

    It afdelingen som vi kender den har helt sikkert fået et truet job – men mon ikke man stadig har brug for én fast nørd til at tage sig af support og lignende.

  • Mickel Pedersen 15. august 2011 at 13:34

    Super relevant! Folk vælger at stå på bagbenene når man taler om at andre holder deres filer – Men hvordan tør de så give alle deres penge til en flok sælgere d. 1? 😉

    http://www.amino.dk/blogs/mp/archive/2011/07/13/google-overtager-verdensherred-248-mmet-med-deres-nye-quot-google-quot.aspx

  • Patrick - Meebox 15. august 2011 at 13:47

    Det var sgu ikke irrelevant, Martin. Jeg er enig hele vejen. Tak for fedt indlæg!

  • Thorborg 15. august 2011 at 14:16

    @Klaus, lyder spændende, tillykke med det!

    @iPhone5, jo da, det er it-pedellen 🙂

    De bedste hilsner

    Martin

  • Jan Skinnerup 15. august 2011 at 14:30

    Heh… ja, der er helt sikkert ingen tvivl om, at Skyen er kommet for at blive 🙂

    Som tingene er i dag, så er der dog stadig en del security issues der skal afklares før Skyen bliver Enterprise Ready.
    Klart, den lille VVS mand kan være ligeglad med hvor hans dokumenter omkring vandlåse og pakninger ligger. Men større virksomheder er ofte noget mere nidkære med en stor del af deres data. Og i dag er der ingen af de store Cloud providers der kan (eller vil) garantere, at din data forbliver i det lang, du selv befinder dig i… endsige at dit data overhovedet befinder sig på samme kontinent.

    Vi har i hvert fald konkrete eksempler på kunder, der ikke hopper ud i Skyen fordi Microsoft ikke kan garantere, at deres data ikke på en eller anden vis havner i USA. Jura og de enkelte landens interne politik er slet ikke gearet til den globale sky endnu.

    Derudover, så er der nogle konkrete tekniske udfordringer som jeg ikke vil trætte jer med. Men man rykker ikke “bare lige” 50.000 mailbokse fra “17” forskellige mailsystemer ud i Skyen og så er alting bare “fjong” 😉

    Summa summarum: Jeg tror ikke så meget det er de enkelte IT afdelinger der står i vejen. I hvert fald ikke i de store firmaer.

  • Thorborg 15. august 2011 at 14:35

    Hej Jan

    Du har helt ret, men i mine øjne er det mest “bullshit”. Hvor mange virksomheder har ikke medarbejdere der glemmer der laptops med kundedata, har haft it-indbrud, nedbrud uden ordentlig backup og meget andet? Folk tror ofte at de selv kan gøre tingene bedre, men det kan de sjældent.

    De bedste hilsner

    Martin

  • Martin Leinstein 15. august 2011 at 14:41

    Danmarks el-historie

    Den første gang der sås elektricitet i Danmark var helt præcist den 27. august 1857 i København. Større bygninger og virksomheder fik elektricitet i 1880erne, og derudover var det især forsvaret, som var interesserede i elektricitet.

    Egentlige elektricitetsværker kommer til Danmark i år 1891, da det første elværk åbner i Odense med fire dampdynamoer med ca. 300 kW og en spænding på 1 x 110 V. I år 1892 kommer elektriciteten til København, som også får gadebelysning det samme år. Elværket i København blev kaldt for en ”elektrisk station” og havde maskiner på 1.400 HK med en spænding på 2 x 110 V.

    Elektriciteten var en vigtig forudsætning for Danmarks økonomiske fremgang og udvikling til et moderne industrisamfund. I starten fulgte elektrificeringen jernbanenettet, hvor de største stationsbyer først fik el. Fyn var også et område der hurtigt fik el, da Fyn havde god landbrugsjord og var tættere befolket end eksempelvis Vestjylland.

    Indtil omkring år 1900 gik det langsomt med elektricitetsudbygningen, men herefter steg Danmarks el-produktion og el-forbrug hurtigt, kun afbrudt af første og anden verdenskrig, hvor der blev skåret ned på produktionen og indført rationering, hvilket var nødvendigt, da Danmark var afhængig af fossile brændsler fra udlandet til el-produktionen.

    Under krigene benyttede Danmark derfor det brændsel, der kan produceres inden for landets grænser, såsom tørv.

    Omkring 1930 var der ca. 500 små elværker fordelt over hele Danmark, hvoraf de fleste var små jævnstrømsværker, som blev nedlagt efter 2. verdenskrig, hvor elforsyningen blev overtaget af store kraftværker.

  • Torben Scharling 15. august 2011 at 15:41

    “Folk vil ha’ en Mac i dag, fat det mand” – LOL, I love you man, det er simpelthen for fedt at følge en person der ikke er bleg for at snakke sandhed frit fra leveren. Keep it up 🙂

  • Nick Niebling 15. august 2011 at 16:48

    På trods af min titel som programmør har jeg i alt ydmyghed hjulpet min virksomhed med at flytte “alt” i skyen.. Siden jeg startede er følgende flyttet:
    – Google Apps
    – – Dokumenter – dækker dog ikke 100 %
    – – Mail
    – – Kalender
    – CRM (WorkETC)
    – Mailsystem (Mailchimp)
    – Scrum-værktøj (Assembla)
    – Sourcecontrol (Bitbucket)
    – Økonomisystem (Hosted C5 – vi prøvede economics)

    Vi har selv valgt at gå “100%” i skyen – som et led i en strategi om at stole på skyen da vi udvikler produkter der fungere i skyen (selvfølgelig med prof server hosting).

    Vi møder mange IT-afdelinger som fortsat er skeptiske overfor skyen og har lavet en række “whitepapers” som beskriver de conerns der er tilbagevendende. Men det er heldigvis MEGET nemmere i dag end det var for bare 3 år siden.. 🙂

    Min pointe er bare – hvem siger det er IT-afdelingens ansvar at effektivisere, øge kvaliteten og skære i budgettet? Som du er inde på Martin – hvem sparer sit eget job væk?

    Som udvikler kender jeg alt til risikoen for at blive overhalet af outsourcing – men jeg er ikke nervøs for at stå uden job. Man skal bare være god til alle de ting som man ikke får med outsourcing og evt. være god til at styre en outsourcing proces. Hvis man er villig til at vende sit job, så er der altid plads i en organisation til en person der hjælper med at effektivisere, øge kvaliteten og spare penge!

    Dog vil jeg mene at man også kan forlange at dem der bruger systemerne dagligt bør tage lidt ansvar og sætte sig ind i hvad alternativerne kunne være – så kunne de jo hjælpe med at udvide IT-afdelingens horisont..

    Blev et lidt længere indlæg end forventet – men det har gået mig på længe at mange har sådan en “taber-holdning” i DK hvor man ikke tænker på virksomhedens bedste, men kun på sit eget!

  • Lars fra Gode Karakterer 15. august 2011 at 16:49

    Ha! Det er en rigtig god pointe. Jeg var i dag ude hos en kunde i dag som er en statslig instituation.. De hoster også det meste selv.

    Når det så er sagt, så ved jeg ikke helt hvad løsningen skulle være. De har 200 ansatte som alle skal kunne tilgå deres fælles dokumenter (som ca fylder 2.5TB). OK, den kunne godt klares med en dropbox. Men når du kommer lidt videre end 10 ansatte, så er der en masse sikkerhed som er påkrævet. Der er bl.a. krav om fysisk backup i forskellige bygningen hos den kunde jeg var ude hos i dag.

    Jeg tror primært det er sikkerheden som mangler. Hertil kommer at de store ERP systemet ikke er kommet online endnu (primært SAP).

  • Nick Niebling 15. august 2011 at 17:04

    “Krav om fysisk backup” – haha … trust issues ?? that’s kind of the point here… Vi skal til at stole mere på skyen…

    https://www.google.com/accounts/b/0/PurchaseStorage
    1 TB ($256.00 USD pr. år) hos Google – hov.. det var billigt!! Prøv at host en server med 1TB til samme pris..
    Mener du kan kører google med en ret sikker SSL forbindelse som burde møde de fleste sikkerhedskrav..

    Well.. Nogle gange vil IT-afdelinger også bare hellere gøre alting selv… Det handler ikke om cost/benefit – men om at have et job i morgen..

    Der findes og udvikles mange klienter til Google Docs/Storage – blandt andet klienter der giver dig Google Docs/MS360’s live typing capabilities i dine Office-pakke…

  • Mikkel Mikjær 15. august 2011 at 17:56

    “Skyen” som vi åbenbart skal kalde Internettet idag er jo ikke begrænset til de servere Microsoft eller Amazon udbyder, der er ingen der forhindrer dig i at lave et geografisk dansk sky-system og så er dine data sikret i dk.

    Jeg syntes det er lidt bekymrende at folk fuldstændig ukritisk kører “skyen” over én kam … f.eks. er det blevet ret klart at Dropbox er nogle fjolser mht. deres sikkerhed. F.eks. er der til stadighed en fejl i dropbox der gør at hvis jeg har haft adgang til din computer én gang, og stjålet én fil fra din maskine. Så kan jeg til tid og evighed synkronisere din dropbox ned til mig, og du kan intet gøre for at forhindre det … udover at lukke din konto og lave en ny. Den fejl er “in the wild” som man siger (dvs. den er bredt kendt).

    Mén bare fordi Dropbox er noget juks, behøver det ikke betyde at f.eks. E-Conomics ikke kan lave en stabil løsning. (aner jeg ikke om de kan, det var bare et eksempel).

    Med andre ord, “skyen” er det nye buzzword, det er en sexet måde at sælge software as a service og online løsninger på … og det har været under vejs de sidste 10 år, og om 5 år så kalder vi det sikkert noget tredie 🙂

    Kan i sove godt, tak for indlæget Martin 🙂

  • Henrik Hedegaard 16. august 2011 at 01:29

    Hej Martin

    Super godt indlæg. Skyen er noget alle bør tage alvorligt. Jeg arbejder til dagligt med hosting, outsourcing og cloud løsninger, vi har den sidste tid lavet mange ”private cloud” løsninger, både til private, offentlige og statslige kunder, som har flyttet deres data til os.

    Der findes mange muligheder og løsninger på at ”flytte” virksomhedens data til skyen. Dog bør man selvfølgelig altid have fokus på sikkerhed, oppetid samt det lovgivende omkring dataloven.

  • Martin 16. august 2011 at 02:43

    Hej Martin…

    Skyen ændre den måde vi arbejder på, ikke bare i it afdelingen, men i hele organisationen. E-conomic kan over natten ændre deres opsætning, tilfører nye services eller noget 3’je over natten. vi som lever af at lave services eller administration i virksomhederne føler os troede på vores levebrød. Og vi kan ikke stoppe det. Vi kan ikke stoppe at min økonomichef i morgen øjner muligheden for at få lave noget af de ting som jeg laver i dag, via en af de ting som e-conomic tilføjet i deres program i nat og hvis han opdager det, kan vi ikke stoppe min fyreseddel, fordi der pludselig skal brugs færre kompetencer til det job jeg bestrider i dag, i morgen.

    En helt anden ting er It-Sikkerheden. Hvis vi nu antager at vi bruge gmail på det job og jeg i morgen får en fyreseddel, og der har været kontroverser med min chef under vejs i forløbet, så kan jeg efter jeg er stoppet i virksomheden, gå på min g-mail og hive mails ud, som underbygger sagen mod pågældende chef og overbringe disse til HK og det er der ingen chef som er specielt tilhænger af….

    En tredje ting er, at prisen vil falde på hosting over tid, efterhånden som store mængder data flytter fra interne diske til skyen. Der vil nok være nogle folk som vil forsøge at tjene penge på det, ved at dope prisen i markedet og dette vi som almindelig forbruger/indkøber som ikke har styr på it sikkerhed ikke kunne gennemskue. en it løsning er en it løsning, ligesom benzin er benzin, mælk er mælk, uanset hvor du køber det…i hvert i fald i forbrugernes øjne. Hvad nu hvis disse hosting firmaer går ned, el-værket vil med få timers varsel lukke for strømmen, advokaterne rykker ind og sælger ud af server…og så ved vi ikke hvor vores mest sårbare data havner henne….dette er et problem… og det kan der laves penge på at rådgive om…

    når det var bare mit indlæg

  • Jan Skinnerup 16. august 2011 at 02:51

    Selvfølgelig kan man lave “private clouds”. Men det er jo ikke “rigtig clouds”. Det er bare outsourcing.

    Ideen med skyen er jo netop, at du kan købe én virtuel server, to mailbokse eller 3 x adgang til program, og kun betale en lille sum penge for netop det.

    Ja, vi kan da godt bygge dig en dedikeret, redundant serverfarm som er din og som kan præcis det samme… men så bliver prisen også en helt anden, da vi jo ikke kan proppe andre kunder ind på din private cloud 🙂

  • Nick Niebling 16. august 2011 at 03:36

    Martin > Undskyld jeg hænger dig lidt ud nu, for du repræsentere bestemt størstedelen af den danske befolkning og per definition er det derfor mig der burde hænges ud.. Men nu kaster jeg mig ud i det og håber du kan stå for det!! Hader dig ikke personligt 🙂

    Det er lidt den “taber-holdning” du udviser i dit indlæg der gør mig rigtig træt… Det er så dansk at tænke sådan..

    Hvis du i stedet tænker på virksomhedens bedste og tilpasser dig – tror du så ikke der er plads til dig i fremtiden? Hvis du bliver Google-eksperten som står for Google Apps Domain Administration?

    En virksomhed kvittere jo sjældent med en fyrreseddel til den person der hjælper dem med at spare penge og forbedre infrastrukturen? Så gå nu forrest i stedet for at prøve at gemme dig..

    Og mht. Gmail – er det unfair at sandheden kommer frem hvis en chef har haft uheldige udtalelser? Og hvis du vil stjæle data fra en virksomhed, så gør du det jo bare i din opsigelsesperiode? Virksomheden kan jo lukke din mail på under 30 sekunder – selv hvis de kun må styre musen med næsen.. Så hvis de vil lukke dig ude NU, så har de ligeså gode muligheder for det som hvis exchange serveren stod ude i serverrummet..

    Lad os nu droppe de mange undskyldninger og komme i sving..

    Du skal gå forrest.. Tilpasse dig.. Tænke på virksomhedens bedste.. Så har du også et job i morgen!!

    Mvh.
    Nick Niebling

  • Michael Thingmand 16. august 2011 at 04:44

    Godt sagt! Jeg ser den samme modstand i virksomhederne til hverdag og tit er det faktisk ledelsen der er bange for ændringerne. Telefoni er også hastigt på vej i “skyen” og mobile omstillingsanlæg overtager de dyre, forælde og komplicerede anlæg der stod linet op i serverrummet.

    @Jan Skinnerup SoftBank i Japan har for nylig rykket 26.000 medarbejder til Google Apps. Selvfølgelig er det ikke bare at trykke på kontakten, men i den størrelse er besparelser også så store at der er rigeligt med luft til skiftet. Det er jo langt fra problemfrit at køre det i huset heller! http://googleenterprise.blogspot.com/2011/08/google-apps-is-big-in-japan.html

    @martin at have mail i skyen giver netop meget bedre mulighed for at styre medarbejdernes adgang. Jeg kan slukke for en bruger fra min mobil på 5 sek og er man fornuftig nok til at droppe Outlook sammen med exchange serveren ligger der ingen lokal mailboks på den bærbare som medarbejderen kan malke

  • Mikkel Mikjær 16. august 2011 at 05:11

    Martin2: IT Sikkerhed siger du? 99% af driftsfolkene ude omkring i virksomhederne har ikke et klap forstand på IT SIkkerhed i forvejen … de køber en firewall til mange tusind kroner, stiller den ovre i hjørnet og kalder det så sikkerhed! Tro mig … sikkerheden er meget bedre stillet af at en online udbyder ansætter et par hardcore sikkerhedsfolk end at hver enkel virksomhed sætter ham der er mindst-dårlig til “det der it” til at passe sikkerhed.

    Jan Skinnerup: Det lyder til du har læst en definition af “cloud” som jeg ikke har? I givet fald må du gerne linke til dig … for så vidt jeg ved er der endnu ikke lavet en officiel definition der er consensus omkring i branchen, og dermed ikke noget der hedder “rigtig” cloud.

  • Jan Skinnerup 16. august 2011 at 05:57

    @Mikkel Mikjær: Næh, jeg har nu heller ikke læst noget fasttømret definition af “cloud”, så den står for min egen regning 🙂

    Min pointe er, at hvis et firma siger: Vi gider ikke længere selv stå for vores IT. Det skal ud i “skyen”, hvorefter de flytter deres servere til en hostingudbyder, så er de i min verden ikke flyttet i skyen. Det er bare flyttet deres servere til en anden lokalitet og overladt ansvaret for driften til nogle andre. Det er i min verden outsourcing.

    Skyen er netop (i min verden) en kæmpe udefinerbart serverfarm fordelt ud over hele verden. Du har ikke længere som sådan noget du kan kalde dit. Du ved ikke hvor dine servere fysisk befinder sig, for de er alle virtuelle. Den Exchange server du kører på kan ligeså godt ligge i Timbuktu, da det måske lige var der, der var ledig kapacitet i skyen. Og det kan godt blive problematisk.

    @ Michael Thingmand: Jow, jow… bare fordi 26.000 japanske lemmings tumler ud over klippeskrænten, så betyder det jo ikke… 😉

    Personligt bruger jeg ikke Gmail da jeg ikke ønsker at Google skal datamine mine private mails for at optimere deres reklamer. Så jeg ville heller aldrig smide forretningskritiske data ud til dem. Men det er naturligvis smag og behag. 🙂

  • John 16. august 2011 at 06:06

    Interessant betragtning, men jeg er samtidig ret sikker på at Martin igen har fat i den rigtige vinkel – så bare et spørgsmål om at vi andre får fingeren ud og får set på mulighederne 🙂

  • Mikkel 16. august 2011 at 06:11

    Jan: Jeg mener helt sikkert at fremtiden ligger i grid-computing (som er et akademisk mere korrekt ud for skyen), men jeg er også ret sikker på at vi får flere uafhængige udbydere som vil skulle lære at snakke sammen og vil skulle lære at leve op til forskellige lokale krav … som f.eks. hvor data må opbevares.

    Enten det eller også bliver det en platform, hvor folk kan uploade deres egne applikationer til og dermed selv (eller gennem en leverandør) står for deres egen datasikkerhed (kryptering) og på den måde undgå det eksempel du kommer med hvor Google kan læse dine mails 🙂

  • Jan Skinnerup 16. august 2011 at 06:19

    @Mikkel: Jeg er helt enig. Skyen er fremtiden. Men jeg mener som tidligere nævnt bare ikke, at den er helt moden til at overtage alt IT endnu 🙂

  • Nick Niebling 16. august 2011 at 06:59

    Skyen er vel bare et udtryk for at noget er tilgængeligt overalt?
    Kræver det virkelig redundante datacentre at være 100 % i skyen?

    En dedikeret server hosted af et professionelt firma som står for hotswap i tilfælde af HW failure, backup, patching osv. er i min verden ligeså meget skyen som Amazons, Googles eller Microsofts cloud-platforme.

    Hvis jeg kan tilgå min server 24/7 fra en vilkårlig internetforbindelse, så er jeg ligeglad om hostingfirmaet har givet mig en PC eller om de har startet 10 virtuelle maskiner – bare det virker? og indtil nu virker det bare..

  • Jakob Møller 17. august 2011 at 23:51

    Jeg kan varmt anbefale enhver, der er interesseret i at forstå dette emneområde (cloud), at læse The Big Switch af Nicholas Carr. Det har Martin givetvis også gjort… :-J

  • Skriv en kommentar