1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (13 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...
  • Rosenstand 4. august 2010 at 12:21

    Dejligt at se og høre, at den indledende artikel i AdWords-LEX har givet fornyet fokus på den problemstilling.

    Heldigvis lægger Google jo nu om på reglerne så fra 2011 er det slut med at kunne køre kampagner for kunder uden at give disse adgang til alle relevante data.

  • Solbriller 4. august 2010 at 13:34

    Thomas har du et link til artiklen?

  • Henrik Blunck 4. august 2010 at 14:41

    Som Thomas er inde på, så må det helt klart være et minimum at betalende kunder kan følge med i hvad de får for pengene.
    Super indlæg, og godt at give et los i bollerne på dem som tror de kan ride med på den grønne internetbølge uden at levere varen.

  • Jacob Kildebogaard 4. august 2010 at 14:42

    Godt at du også belyser emnet Martin 🙂 Og selv tak for nogle fede dage, det er en fornøjelse når tingene er på plads.

    @Rosenstand: Du mangler blot at beskrive hvordan man holder dem i ørerne… 😉 Men du er velkommen til at linke til indlægget i din bog.

  • Frederik Trovatten 4. august 2010 at 16:30

    Som jeg også har skrevet hos Jacob’s indlæg, så forstår jeg ikke alt den snak om timer og justeringer.

    Kunden henvender sig til adwords-firmaet fordi de vil have flere salg til en fornuftig pris. Så kan det være ligemeget hvor langsomme/hurtige de er til at sætte det op og vedligeholde det, så længe resultaterne følger.

    Hvis resultaterne ikke lever op til den forventningsafstemningen som forhåbentlig er blevet lavet, så kan det være lige meget om de bruger 100 timer i måneden på at tweak frem og tilbage.

    Selvfølgelig skal kontoen optimeres og holdes ved lige – men det skal man kigge på i sin Adwords salg og pris pr. salg – og ikke i historikken. Historikken er bare et godt værktøj til at understøtte den manglende performance på, hvis det er tilfældet – ellers er den overflødig.

  • Rosenstand 4. august 2010 at 21:00

    @solbriller: Ja da: http://adwords-lex.seo-lex.dk hvor du kan købe bogen eller evt. starte med den gratis Light udgave, hvor artiklen også er i sin fulde ordlyd.

  • René Madsen 5. august 2010 at 05:39

    Vi syntes det er en rigtig god ide, at kunderne kan følge med i hvad der egentlig foregår på deres Google konto.

    Vi har altid haft gennemskuelighed i den måde vi styrer vores kunders Google Adwords konto på.
    Vi har en opsætningspris og en løbende betaling for vedligeholdelse og justering af kontoen, dette indebærer bla. tilpasning til nye landing-pages, gennemgang af Google analytics sammen med kunden, udskiftning af søgetermer og prisstyring etc.

    Kunderne får altid den billigste pris og dette dokumenteres ved at de får adgang til alle data fra Google, samt en gennemgang af analytics data, herved ved de eksakt hvad det koster hos Google og hvad de betaler for at få styret kampagnen.

  • Henrik Blunck 5. august 2010 at 06:09

    Thomas, super svar. 🙂
    Din skarpe pen vinder ved nærmere bekendtskab, og det synes jeg er ganske positivt, for i blogningens verden er kommentar-feltet efterhånden blevet et “kræve”-felt i stedet for et felt til reelle kommentarer – og tendensen ses mange steder.

    Faktisk får jeg næsten lyst til at anbefale fjernelse af kommentar-feltet, men så ryger ideen jo med at kunne dele tanker og ideer med hinanden.

    Los i bollerne til alle: brug jeres navn, og stå ved jeres meninger. Så kunne det være kvaliteten i kommentarerne automatisk steg tilsvarende.

    PS: Tak til Martin for gode indlæg, og undskyld min opsang denne gang. Jeg håber du er enig i, at det var nødvendigt… 😉

  • Solbriller 5. august 2010 at 06:11

    Thomas mange tak!
    Jeg vil kigge på det her senere! Det ser mega spændende ud 🙂

  • VSEO 5. august 2010 at 06:36

    Hej!

    100% på sin plads! Jeg er enig… og “øm”… igennem tiden har jeg ansat og FYRET 6-8 af disse bureauer. Smarte konsulenter, hurtige i vendingen – Ingen resultater eller også klasker de et super bredt søgeord ind i kampagnen der giver tonsvis af klik men ingen konverteringer! 🙁

    Det er klart på tide at disse selskabs-tømmere får lidt opmærksomhed!

    Men lad det ikke gå ud over de bureauer, der faktisk kan skabe konverteringer!
    Jeg skrev faktisk en lille artikel om dette Adword for lidt tid siden, om mine erfaringer igennem tiden – Du kan læse den her:
    http://www.bizdoktor.dk/virksomhed/adwords-optimering-af-synlighed-online.html

    Forsat god handel – hele dagen!

    Peter

  • Steen 6. august 2010 at 14:40

    Jeg husker selv da jeg startede og fik mit senr hvor mange der ringede og havde alle muglige løsninger på det der lå mig aller medst på sinde det at blive set af lige dem der havde brug for det jeg solgte og det blev sgu dyrt, og jeg fik for at sige det lige ud en lang næse, hedigvis mødte jeg en gut som ikke havde noget imod at dele ud af si viden, godt nok et par år for sent.
    Jeg syntes det er fedt at Martin og andre tager den her tråd op for.
    Jeg siger ikke vi skal give de nye iværksætter et fuldblods kursus. men når man kigger på staten og jeg tror ikke jeg er den eneste af s der har set den her video der ikke har fået et kæmpe jeg ved ikke hvor mange sider spørgeskema som hånden på hjertet er dr nok ikke mange af jer der har gidet at besvare, Der kunne man jo give en lille instruktion i stedet feks det kan vel ikke være umuligt at finde nogle ærlige iværksætter og bruge dem som konsulenter til sådan nogle introer for det her er i min verden mere vigtigt end lære at betale sin moms til at starte med. jeg mistede selv meget det første år udelukkende fordi jeg var bange for ikke at blive set. Det er næsten for flovt set i bakspejlet for mit eget vedkomne, men det har i hvert fald lært mig ikke at smide unødvendige penge ud for at blive set, selvfølgelig med støre kampaner kan vi have brug for hjælp
    Jeg har nogle punkter som jeg syntes er et must inden der startes
    1 Læs altid hele kontrakten (jeg gør det altid bagfra det er so regel der det der står med småt står)
    2 Det hele begynder på googles forside og man kan få alle de oplysninger du har brug for det er næsten bare et spørgsmål om længden på de ord der bruges når vi skal lære
    3og har mand en fed side helst som man selv ejer kan man kombinere det med søge ord og linkataloger der er rigtig mange gode gratis kataloger
    Jeg er ked af at sige det enten har vi rigtig travlt og tjener for mange penge så vi ikke gider sætte os ind i det, eller også er vi nye iværksætter som desværre er neme ofre. det blev en ordenlig smøre, men det går mig lidt på at jeg var så lang ti om at lære det og jo jeg har også haft nogle fremede til at lave mine Adwords, det er et tilidsspørgsmål, som en revisor sagde til mig det der må du sgu ikke bruge så meet på

  • Steen 6. august 2010 at 15:11

    Hov jeg var ikke helt færdig, jeg kan se at Nicolas og Rene er udbydere, og eksperter på lige dette område. De er jo lige de rette til at lave sådan et kursus som jeg beskrev. i mit indlæg før.
    ellers se på Martin lav nogle videoer, det er en rigtig god måde også at gøre opmærksom på sin forretning

  • René Madsen 6. august 2010 at 15:56

    @ Steen

    Det er jo mange gange vigtigt, at bruge tiden hvor man får mest ud af den, man kan sagtens sætte sine kampagner op selv, det er der mange der gør, andre vælger at fokusere på det de selv er gode til og overlader f. eks. Google Adwords opsætning og drift til bureauer, som arbejder dagligt med dette.

    Her har bureauerne forskellige måder de afregne deres ydelser på, vi foretrækker den åbne model, hvor kunderne har fuld adgang til Google kontoens informationer, herunder den pris der afregnes med Google, de køber så derudover rådgivningstimer, disse kan bestå i en komplet opsætning af en Google adwords konto, med f.eks. geografisk målretning af ydelser, opsætning af produktspecifikke links, opsætning der har en høj quality score, og derved en lavere klikpris, der vil altid være vejledning og måling af de leverede ydelser med i denne ydelse, typisk ved gennemgang af Google analytics og gennemgang af de besøgende der kommer ind via Google Adwords.

    Nogle leverandører leverer til en fast klikpris, hvilket betyder en fast pris, men her ved køberne nødvendigvis ikke hvad den reelle pris er på et givent søgeord.

    Det gælder i princippet om at tale med leverandøren og få fastlagt en aftale der svarer til det virksomheden har brug for.

    Vi bruger ikke kontrakter og bindingsperioder i forbindelse med vores Google Adwords opsætninger, men aftaler en opsætningspris og en pris for løbende vedligeholdelse, hvis kunden ønsker vedligeholdelse af kontoen, hvilket er helt op til den enkelte kunde. Så man behøver ikke læse det med småt, hvis den aftalte pris er ok, i forhold til det den ønskede ydelse er kampagnen sat op som aftalt.

  • Nicolas Zangenberg 6. august 2010 at 16:19

    @Steen

    Det gør jeg skam også 🙂

    Jeg holder blandt andet en workshop i forbindelse med Iværk 2010, hvor det er gratis at deltage. Mener dog at den på nuværende tidspunkt er ved at være over booket med mere 130 deltagere. Derudover kan du også følge min ekspert blog, hvor jeg deler ud af min viden.

  • Steen 7. august 2010 at 04:10

    Nu er de 2 Herre Nicolas og Rene nok ikke lige precis brancens problem så hvidt jeg forstår jeg har også fået lavet en kampange fra et firma som var rigtig god og til en reel pris som både gav klik og kontakt til potentielle kunder, og supercoll den kørte i flere år til en slik, og selvfølgelig er det da et studie at blive synigjort på nettet, jeg har bare a bitter erfaring, lært at prisen nogle steder slet ikke hænger sammen med den kontakt der burde have været til det jeg har tilbudt, dvs feks 100 klik uden en mail eller et telefonopkald, personligt vile jeg ikke lede mere end 3-4sider efter et produkt eller en service før jeg tager kontakt.
    Så vi tilbage til det med tid ik.
    Min pointe er at det er en tilidssag
    Det kan jo ikke være rigtigt folk skal igenem 6-8 før de finder den rette til at hjælpe med campanen
    I har sgu et opgør drenge med jeres brance og på sigt kan det skade jer selv om det nok ikke sker folk bliver bare lidt mere skeptiske
    men jeg syntes godt om tråden og ved lejlighed vil jeg gå ind på din blog Nicola det er fedt hvis du giver gode råd til nye og holder nogle seancer

  • René Madsen 7. august 2010 at 04:31

    Jeg tror ikke der er noget særligt opgør på vej i vores branche, indenfor alle brancher, det gælder læger, tandlæger, håndværkere, hjemmehjælpere og service erhverv mv. her er der også stor forskel på hvorledes de enkelte virksomheder og personer udfører deres arbejde, det kommer jo frem fra tid til anden i pressen og blandt utilfredse kunder.

    Når det gælder SEO og Google Adwords og opsætning af dette, er man jo typisk ikke blevet tvunget til en aftale med et bureau, en aftale er jo når to virksomheder finder ud af at løse en fælles opgave, i dette tilfælde markedsføring af en virksomhed, som har et behov med brug af ekspertviden indenfor området.

    At fortælle folk de selv kan løse alle markedsføringsopgaver selv, er at stikke blår i øjnene på folk, hvis man vil til tops med f.eks. søgemaskineoptimering, kan man da forsøge, men i topligaen, og på søgeord der er højt frekventeret, og samtidig i stor konkurrence med andre ligestillede websites, her får den almindelig bruger det svært, bureauerne opfatter det i hvert fald ikke som konkurrenter.

    Men at arbejde aktivt sammen med sit bureau er en god løsning, her kan virksomheden selv være en del af processen, som så styres af professionelle folk, der ved hvad der skal til for at opnå succes med markedsføringen.

  • Steen 9. august 2010 at 09:54

    Til et støre setop, er det ok men at sige adwords er en støre videnskab,måske for nogle og du har jo heller ikke chatsuport hos goggle men som nystartede som er for at sige det lige ud både stolte og neme der har i sgu let spil og jo alle brancer har deres brodne kar, nu var det jeres brance den her tråd er om, jeg syntes det er er fint at i skriver nogle bøger og blog om emnet, men ingen af jer får lov at rode rundt i en konto hvor det står jer frit hvordan i laver arbejdet som skrevet tidliger har jeg været meget heldig med et firma hvor jeg fik meget mere end forventet og faktisk rigtig meget ud af det.
    men min pointe til nye iværksætter få hjælp fra nogle der ikke kan vinde på det så i får det ud af jeres kampanger for jeg vil selvfølgelig for egen regning påstå at 90 % af de service som der kan købes til markedsføring er plat for hvem vinder som regel på en hurtigt overstået kampange
    jo der er nogle af jer som er skide gode men der er langt i mellem snapsene

  • Biz Doktor 9. august 2010 at 10:33

    Hey!

    Nu er det altså en forretning, at drive en Adword hjælp!
    Og vi skal huske på, at vi som selvstændige jo heller ikke ønsker at nogle kommer og river brødet ud af munden på os!

    Et firma SKAL tjene penge for at overleve – ellers Bye bye!

    Det er så dansk, at kaste kritik af sted og skælde andre ud for at tjene penge! Men vi vil gerne selv have os godt betalt!. – Det er noget andet?

    Naturligvis skal “de rådne kar” luses ud… Og man skal heller ikke sætte ulven til at passe skinkemadderne!

    Men er Google Adwords ikke netop definitionen på “Ulven, der passer skinkemadderne” – Stort set har de adgang til at trække løs på ens kreditkort 🙂 At der så er “ekstra hjælp” til at tømme kortet hurtigere… Hmmm ikke så smart…. Men magter man ikke selv at tæmme uhyret [Google] så må man jo betale for pro hjælp! – Jeg ved godt debatten går på dem, der så er noget rådne … men så lad os sætte navn på de dårlige og pege på de gode!

    Hvis jeg ikke gider male min stue, så må jeg jo ty til en maler – Dem er der også mange klatmalere iblandt. 🙂

    Men vi er her alle for at tjene penge – Og jeg føler lidt med dem, der nu falder i forsvars-stilling (de gode og uretfærdig gjorte) der nu skal skrive side op og ned for at “vinde deres terræn igen” mens de rådne bare dukker sig og lader som ingenting! – navn på – Billede og lad dem selv rydde op i deres skidt!

    Det var bare det jeg ville sige [Quote fra P4]

    Peter

  • René Madsen 9. august 2010 at 16:37

    Det kræver ikke raketvidenskab at sætte en Google kampagne op, men hvis man skal have et overblik over de markedsføringsmæssige muligheder, er det mange gange godt at bruge personer der kender til selve annoncemediet, og den måde annoncering kan kombineres med SEO og landingpages, for billigere klikpriser og højere konverteringsrate.

    Der er mange aspekter i en annoncering, hvis de sider der købes annoncering til ikke opfylder basale krav, kan annoncekronerne være spildt.

    Vi har som bureau ikke noget imod folk selv sætter sine egne kampagner op, det er jo helt op til den enkelte person.

    Men at forestille sig en håndværkervirksomhed, hvor ejeren har rigeligt at se til, og indimellem bruger en halv time, en ledig stund til at profilere virksomheden på nettet, er nok mere spild af annoncekroner end egentlig fortjeneste, det kræver der afsættes væsentligt længere tid for at kunne matche de professionelle markedsføringsvirksomheder.

    Det kan ikke hjælpe at skælde en hel branche ud, for at drive markedsføringsvirksomhed og hjælp til Google Adwords, som tilgodeser kundernes interesser, hvis der er nogle brodne kar imellem, er det jo bare at vælge fra.

    Når man skal bruge en håndværker, murer og tømrer, er der jo også stor forskel på det de udfører, her aftaler man hvad der skal udføres, og ser om der er den rette kemi eller anbefaling, hvilket er med til at finde den rette til jobbet.

  • René Madsen 10. august 2010 at 09:02

    Her er der eksempler på opgaver som man umiddelbart også selv kan udføre med lidt fingersnilde.

    http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1388438.ece

  • Steen 11. august 2010 at 14:57

    Jeg må indrøme at det bedste og mest sigene inslag er det biz Dokter kommer ja google er sgu et sort uhyre og jeg tror der er mange der gerne vil have gjort fjernet lidt af den magt de har på, ja det er bestem ikke rart at det er dem der bestemmer når man har åbnet kortet, men jeg syntes du har godt fat i hele problemstilingen. det vil jeg ikke argumentere i mod.
    At Rene han sammenstille den service han kan udbyde med en tandlæges ok sjovt indfald men ikke specielt sagligt undskyld, humor er fedt men de fleste synes nok ikke det er sjovt at have hul pungen, men nu hvor han på mange punkter har samenlignet sig med de verse håndværksfagrupper. så kunne jeg da godt tænke hvis du vile sende et link til den braceforening som i selvfølgelig har i brancen og fortæle lidt om jeres uddanelses forløb vile heller ikke være af vejen

  • René Madsen 11. august 2010 at 18:31

    @Steen

    Eksemplet med tandlægen er kun medtaget for at illustrere, at der indenfor alle fagområder er folk der foretager hobbyarbejde, dette er der ikke noget galt i, men kvaliteten er måske ikke så optimal ,som hvis der vælges en der ikke arbejder med andet til dagligt.

    Det er forståeligt nok du er ked af det hvis den service du har fået hos en leverandør ikke har opfyldt dine forventninger, men på baggrund af det, så hænge en hel branche ud, er ikke fair.

    Der vil være personer der har haft dårlige oplevelser indenfor alle former for håndværk, læger tandlæger, ejendomsmæglere, arkitekter, revisorer, advokater, Google adwords bureauer og anden rådgivning mv..

    Se bare på forsikringsselskaber der ikke vil udbetale skadeerstatning for byggeskader, arbejdsskader mv. og holder folk hen i årevis.

    Det handler om at få aftalt med sin leverandør af SEO og Google adwords, hvad det er man betaler for, herunder hvor meget prisen er udover det beløb som Google skal have for at vise annoncerne, hvis dette er på plads skulle der ikke være så meget at komme efter bagefter.

  • Mark Barner 12. august 2010 at 11:50

    Jeg mener klart det kan være en dårlig ide at, som du siger Martin, “dele hemmelighederne” ved at åbne op for Google Adwords til sine kunder. Alt den tid jeg/kollegaer har investeret i at kunne Adwords og andre programmer/apps giver ikke mening blot at give væk til kunden uden at betale for at dele hemmelighederne.

    Hvis vi nu leger med tanken om at man skal dele sine hemmeligheder, ligesom du, Martin, opfordre os eksperter i at gøre, hvad er det så vi sælger? Det er jo vores ekspertise at kunne disse ting til punkt og prikke. Hvis kunden vil have hemmelighederne må de vel betale for det… Hvis kunden selv vil gøre det, hvorfor har kunden så hyret mig/os/dem til at hjælpe dem med det?

    Jeg synes kunderne skal passe på med at blive for meget gør-det-selv og derved give dem vores tips og tricks som har taget hundredevis af timer for os eksperter at finde ud af at tweake til punkt og prikke. Hvorfor skulle vi dog give de hemmeligheder væk som slik, når hele forretningsplanen hviler på den hemmelighed?

    Det skal lige tilføjes at jeg ikke lever af google adwords og at jeg aldrig har taget mine kunders penge for noget de ikke har fået. Jeg har valgt at dele det op. Hvis de vil bruge google adwords, kan jeg opsætte en konto for dem på timebasis. Det tager ofte omkring 1-6 timer at starte en adwords kunde op med en masse annoncer osv. Men jeg sælger min timer og min know-how og tager ikke overpris pr. klik eller andet gejl.

    Eksempel: Hvis jeg finder et godt produkt på en lille webshop i asien, køber det til lavpris og sælger det videre, så ville det jo være fatalt at dele min “hemmelighed” med mine kunder og dermed give kunden linket til den asiatiske webshop, hvor de kan købe produktet til en lavere pris! Hvorfor skulle kunden så handle hos mig…!? Det går ikke!

    Du siger mange kloge ting Martin, men jeg er ikke enig i at “Hvis man ikke er villig til at dele i denne verden, så er man ikke værdig til at drive forretning”. Det giver ikke mening at bruge den sætning i denne sammenhæng omkring AdWords – For mig et det noget vås!

    Hold på din forretningshemmeligheder og byg din business videre på dem. Men lad være med at snyde dine Adwords kunder for penge! Tag en timeløn eller gør din forretningsplan gennemskuelig og overskuelig så kunden med det samme kan se at de ikke bliver snydt og der ikke står noget med småt som kan ende i bondefangeri. Tjen penge men hav din moral og etik i orden! Plattenslageri er der nok af.

    thats my 5cents…

    Med venlig hilsen
    Mark

  • Steen 15. august 2010 at 03:24

    Jeg må så konstatere at der ikke er et certifikat i brancen.
    I er selvlærte og har mange hemligheder, jeg kan jo gætte at jeres grundlag er de nye iværksætter. Men det er jo min tanke.
    Men selfølgelig der kommer jo altid en ny som tror a jeres service er unik.
    Nej det er bestemt ikke jeres dybeste speciale kurser og studier jeg ville have jer til at komme ud med, for det første er der nok ikke så mange nye der har den tid og overblik til i det hele taget og rumme det, nej det jeg skrev var lidt oplysning til at starte med.
    og Mark 100timer det er sgu mange resurser at bruge til en campane til et nyt firma, så mig gør du sgu i tvivl om du virkelig kan sætte en ordenlig campane op i det hele taget
    Det jeg ikke forstår det er at i ikke sætter en rigtig god og reel kampane op for de nye iværksætter så de kan få noget i bogen, tingene hænger jo sammen for når de så har fået rigtig gang i foretningen så kommer de jo tilbage og skal have jer til at lave noget der passer til deres virksomheds udvikling. men den tanke kan jeg ikke se i nogle af jeres indlæg.
    Det her bliver mit sidste indlæg.
    sidst vil jeg sige kik på det indlæg biz dokter kom med som helt klart har en god pointe.
    Husk vi er på vej ud af en krise så brug hovedetd så kan alle tjene gode penge og søve godt om natten med god samvittighed( jjeg har som skrevet fået meget for få penge i jeres brance men jeg har også prøvet at blive snydt så vandet driver)

  • Mark Barner 16. august 2010 at 01:41

    @Steen: “hundredevis af timer” var blot et eksempel på at det kan tage Lang tid at skaffe sig know-how. Når jeg har brugt over 100timer så har jeg designet hele firmaets website,logo,visitkort,seo,markedsføring OG heri Adwords.

    Mvh
    😉

  • Skriv en kommentar