Facebooks “Syntes godt om” er en sød ting, der højst napper dig bag i…

Dbh Martin

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (32 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...

Folk der læste denne, læste også

  • Brian O'Driscoll 21. maj 2010 at 04:48

    Tak for deling af din indsigt i dette – meget meget spændende hvad der kommer til at ske

  • Simon Greve 21. maj 2010 at 04:56

    Helt enig, hørte et andet podcast i sidste måned omkring det.

    – og der snakkede de specifikt omkring forsikringsselskaber, som du selv nævner, hvor de begynder at kunne tracke dig, og dermed kende dit liv langt mere i dybden, end de gør nu.

    Så helt sikkert, det er noget som kommer til at ændre verden næsten på højde med den ændring der skete, da internettet brød igennem.

    Ha’ en god pinse 🙂

  • Mathias Bak 21. maj 2010 at 05:08

    Meget interessant indlæg! Der er masser af fordele og ulemper ved det, men du har nok ret i at vi bare vænner os til det.

  • solbriller 21. maj 2010 at 09:41

    Rigtig spændende, og der er jo både en masse fordele og ulemper ved dette. Så hvordan forholder man sig lige til det pt?

  • Nicolaj B. Müllertz 21. maj 2010 at 13:29

    Det lyder jo helt vildt, men samtidig også rigtig spændene, da det udvikler helt nye markeder!
    Jeg glæder mig til at følge med i den udvikling der vil ske med teknologien 🙂

    Tak for et rigtig godt indlæg Martin 🙂

  • Kristoffer Hjerrild 21. maj 2010 at 17:32

    Fedt indlæg Martin!

  • Kristian Pedersen 22. maj 2010 at 02:49

    Jeg tror du har helt ret, og er det bare virksomheder der bruger det i deres markedsføring, er det jo super de muligheder der præsenterer sig.

    Problemet jeg ser er, at regeringer, politi, det sociale system osv. også ser, at der er mulighed for endnu bedre kontrol, og når der først er indført love der griber ind i friheden, forsvinder de aldrig igen. Det foregår stille og roligt, mens vi afgiver en lille bid af vores frihed. Der findes allerede censorer der registrerer din kørsel, og lader dig betale co2 skat på baggrund af din kørsel, og mon ikke også det bliver obligatorisk på et tidspunkt, at bilerne skal indeholde en GPS, så politiet kan sende dig et girokort, hver gang du snegler dig over de 80 i timen.

    Eller at du bevæger dig på steder, der pludselig passer på en eller anden profil “samfundet ikke ønsker”, og du bliver taget med, uden i øvrigt at have rettigheder, da du falder ind under kategorien “terrorist”.

    Så jeg kan se fede fordele for virksomheder, men jeg kan godt blive betænkelig over de muligheder det også giver for overvågning af hele vores liv uden man selv giver samtykke.

  • Jack 22. maj 2010 at 16:15

    Tak for dine tanker, ikke noget man normalt tænker over, men du får sikkert ret, nogen gange ligger guld’et lige foran vores fødder, kunsten
    er at få øje på det 🙂

    ps. Kan nu godt li du køre i usa og din gps bruger dansk tale 😉

  • Ole 22. maj 2010 at 17:08

    Interessant indlæg som beskriver den virkelighed vi allerede lever i, tag nu bare Google Latitude hvor du kan se hvor dine venner er (eller chefen kan se hvor du er). Kan ikke lade være med at tænke på 1984 af George Orwell…Hvorfor får vi ikke bare indopereret en GPS samt taget en DNA test når vi bliver født, så kunne “staten” opklare alle forbrydelser og firmaer såsom forsikringsselskaber mv. ville kunne opkræve efter vores færden.

    Ad Jack: Jeg tror Martin kører i Danmark, har aldrig hørt om at Ford Ka blev solgt i USA? (den gider de da vidst ikke køre i)

  • Thorborg 24. maj 2010 at 09:01

    Det var nu ikke en Ford Ka (selvom jeg faktisk har kørt i en i nogle år 🙂
    Det var en Citroen tror jeg nok. Det er mine forældres og de har en Citroen og en Peugot, men jeg husker ikke lige hvilken en jeg kørte i.

    Min amerikanske GPS taler engelsk, den har ikke lært sig dansk desværre 🙂

    Dbh Martin

  • Kenneth Dambo 24. maj 2010 at 09:08

    Det der gør Facebook særlig giftig i forhold til reklamer er, at de besidder rigtig, rigtig mange informationer om den besøgende og hvem den besøgende er relateret til. Det betyder at de ikke bare ved, at man kommer fra Skat.dk til Amino.dk, men også at man skal deltage i Aminotastic og at din mor har fødselsdag i næste uge og at hun interesserer sig meget for hest.

    Det har været min forventning, at facebook ville sælge informationer om deres brugere til nettop Google, der har et meget udbredt affiliate netværk og derfor også antallet af annoncer til at kunne betinge på de personlige oplysninger. Det kan dog ikke udelukkes, at de vælger at gå solo efter lanceringen af “Synes godt om” knappen på eksterne sites.

    I forbindelse med lacation bestemt marketing bliver det interessant at se, om iPhone OS 4 tillader, at man henter folks lokalitet, når app’en kører i baggrunden med udviddelsen i mulighederne for at køre apps i baggrunden. Det er nu ikke et problem for facebook, da folk som har Facebook på mobilen logger på ufattelig ofte, specielt på farten.

    Man taler om en drastisk udviddelse af “den sorte boks”, som man hidtil har brugt til at samle information om billister.

  • Frank Hellerup Madsen 24. maj 2010 at 16:50

    Hej Martin,
    Bare en lynhurtig kommentar. Google Adsense har allerede for noget tid siden implementeret det de kalder “Interessebaseret annoncering”. Der kan de tilrette annoncer baseret på deres Adsense-cookies, som bliver brugt på alle sites med Adsense på – og f.eks. også Youtube.
    Så har du lige tilbragt to timer på at se Pokemon-film på Youtube, kan du meget vel få vist Pokemon-reklamer, når du bagefter besøger en sportsside med Adsense.

  • Frank Hellerup Madsen 24. maj 2010 at 16:51

    Og her er et par links til Google Adsense og deres egen meget korte beskrivelse af konceptet:
    https://www.google.com/adsense/support/bin/answer.py?answer=113771
    https://www.google.com/adsense/support/bin/answer.py?answer=140378

  • michael 28. maj 2010 at 09:40

    @thorborg tak for endnu en god video.
    En ting der undrede mig lidt – som skete for nylig.

    Jeg læser MEGET om bilpleje på nettet, da det jo en af de ting jeg lever af, at sælge produkter.

    Der kommer så en række nye produkter på markedet, og jeg bruger cirka 1 måned, på at læse alt jeg kan finde om netop disse produkter.

    cirka 1 måned senere, får jeg en direkt mail fra Amazon.com som giver mig en række gode tilbud på de ting jeg har søgt på.

    Det eneste jeg nogensinde har søgt på, og købt hos amazon.com er bøger om arkitektur.

    Jeg undrede mig noget over hvor søren de havde fået den information, altså at deres typiske “kunde til arkitektur bøger” ligepludseligt skal have en reklame for et givent bilpleje produkt.

    Men jeg er da sikkert røget ind i noget af det samme.. spørgsmålet er hvem køber de deres information af ? google, facebook, noget andet 3.parts software på min pc.

    Slutteligt, tak for en god video.

  • Ole 29. maj 2010 at 17:20

    Ad Michael: Jeg har selv tænkt over det samme ang. Amazon (co.uk, i mit tilfælde). Når man skal “væk” fra deres web site er der ingen mulighed for at logge af din konto (jeg kan ikke finde hvor man gør), så min tanke er at Amazon stadig kan følge din færden selvom du har lukket vinduet? Det må der være nogle kloge Aminoer der kan svare på?

    Ad Martin: Ford Ka’en kommer kørende imod dig i din video, derfor renoncerer jeg at du kører i DK, men lad nu den ligge og lad mig kke afspore dit indlæg 😉

  • Dánjal Vestergaard 7. juni 2010 at 20:13

    Meget spændende og lidt bekymrende også…er dette starten på et Big Brother samfund, hvor vi bliver overvåget i alt hvad vi laver… Heldigvis kan man slå funktionen fra hvis man ikke gider 😉

  • Lisa Ingemann 10. juni 2010 at 12:56

    Rigtig spændende vinkel på markedsføring – som på én gang er både skræmmende og vildt interessant. Det bliver sjovt at opleve udviklkingen!

  • Susanne G 28. august 2010 at 22:58

    Kan Facebook se alle de sider jeg har åbne, når jeg logger ind på Facebook?
    Eller kan Facebook kun se hvad jeg laver _imens_ jeg er logget ind?

    Altså, hvis jeg har 5 andre sider/faneblade åbne, og derefter logger ind på Facebook på et 6. faneblad, kan Facebook så registrere de 5 andre jeg har kørende?

    Eller registrerer Facebook kun ny aktivitet/påbegyndt efter indlogning?

  • Kenneth Dambo 29. august 2010 at 03:22

    Hej Susanne,

    Facebook kan ikke se dine andre faner eller hvor du er, når du logger ind. Det vi snakker om her er, at du kan vælge frivilligt at fortælle dine venner hvor du befinder dig, og dermed facebook. Det er altså ikke sådan at de 24/7 kan lokalisere dig fordi du bruger deres service.

    Hvis du har Facebook på din iPhone vil den spørge dig, om den må kende din lokalitet, når du vil dele denne første gang. Der vælger du bare nej, hvis du ikke ønsker det. Men som sagt kender Facebook kun de informationer du indtaster på deres website og IKKE hvad du laver udenfor facebook.com.

  • Susanne G 29. august 2010 at 15:36

    @KennethDambo, som sagde: “Men som sagt kender Facebook kun de informationer du indtaster på deres website og IKKE hvad du laver udenfor facebook.com”

    Ifølge Martins video herover følger Facebook netop med i alle de steder på internettet du er, sålænge at du er logget ind på Facebook (dvs. ikke har trykket på “Logout” knappen da du forlod Facebook)… og så ville jeg bare vide om de også kan indsamle adresserne på de faneblade jeg allerede har åbne, når jeg logger ind på Facebook… eller om de kun kan følge med i alle aktiviteter efter at man er logget ind.

    Noget andet jeg kom til at tænke på, er at hvis man har noget adblocker og derfor aldrig ser/modtager reklamer (og ikke tænker på fremtiden, hvor de digitale reklamer på busstoppesteder og alle andre vegne vil være rettet imod dig, identificeret via din mobiltelefon, for ikke at nævne de iøjeblikket grænseoverskridende ideer mht. forsikring etc.) , så kunne man måske være ligeglad med hvad Facebook indsamler, men:

    De indsamler vel også information om hvilke produkter man køber, og til hvad pris, og vil alle så ikke ende med at lave en Amazon på èn? Altså, “Personalized pricing” bliver vel standard, dvs. hvis din profil viser at du har råd til at betale lidt mere, så er priserne på de varer du ser på, altid lidt dyrere end de ville være for en anden bruger, med en profil der viser et lavere forbrug.

    For mere info om “personalised pricing” prøv at Google det, eller se lidt mere her:
    http://www.wired.com/techbiz/media/news/2000/09/38622

    Og hvad med nyheder og generel information om hvad man nu lige søger efter på nettet? Det vil vel også blive filtreret på et tidspunkt, helt sikkert med formål at gøre (for)brugerne gladere, men så kunne vi for alvor komme i knibe mht. at samle ny information og få nye ideer, udover de allerede nævnte privacy issues. Ja, der bliver tryk på.

  • Kenneth Dambo 29. august 2010 at 18:18

    Hej Susanne,

    Det du skal lægge mærke til i den sætning du citerer mig for er, at Favebook ikke kan følge med i hvad du INDTASTER på andre sider end deres egen. (Menmindre siden selvfølgelig benytter Facebook Connect)

    Facebook kan tilgengæld godt følge med i hvor du befinder dig på nettet, hvis der er en “synes godt om knap” som Martin siger. I princippet kan Facebook også godt følge dig selvom du er logget ud (baseret på en cookie med dit Facebook ID eller din IP, men sikkerheden for at det er dig er naturligvis reduceret)

    Så det korte svar er, at de godt kan følge dig på tværs af dine faner hvis du er/har været logget ind på Facebook fra computeren.

    Det er de færreste der har “synes godt om” knapper på siden “indkøbs kurv” og alle de andre sider i købsprocessen, og derfor kan de ikke indsamle informationer om hvad du køber. De får tilgengæld nok så rigeligt med informationer ud af hvad du kigger på (og med al sandsynlighed køber) så det næsten kan være det samme.

  • Skriv en kommentar