Martin Thorborg podcast

Næsten alle iværksættere er bange for konkurrence, men det skal de ikke være.
Hør hvorfor konkurrenter er det bedste du har…

64. afsnit af Thorborgs Talkshow varer 14 min. og 20 sek. rigtig god fornøjelse.

De bedste hilsner

Martin

Ps. Husk nu at melde dig til Amino Freelancer!

Lyt til Talkshow her:

Tryk play  

Download Talkshow her (MP3)

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (23 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...
  • Tweets that mention Dine konkurrenter er det bedste du har.. | Thorborgs Talkshow -- Topsy.com 22. oktober 2009 at 11:26

    […] This post was mentioned on Twitter by Martin Thorborg, Jesper Dahl Jeppesen. Jesper Dahl Jeppesen said: RT @thorborg: New blog post: Dine konkurrenter er det bedste du har.. http://bit.ly/18319n […]

  • Alexander Hold 22. oktober 2009 at 12:12

    Hey Martin.
    Det var sørme en et godt input du kom med her. Jeg kunne forestille mig at jeg selv ville have hang til at forsøge at undgå konkurrence, men som sagt så er konkurrence kun med til at løfte efterspørgslen for produktet/servicen du leverer. Tak for det. dette afsnit hermed blevet tweetet på twitter.com/alexanderhold

  • Anders V. 22. oktober 2009 at 15:00

    Tak – det er en af mine kæpheste det her emne.

    Jeg er utrolig glad for mine konkurrenter – som jeg iøvrigt ikke altid tænker på som konkurrenter. De gør mig i stand til at se hvad der er vigtigt – når de laver noget kan jeg se om det virker, og det er fuldstændig gratis at observere, så jeg ikke selv skal poste penge i det og prøve mig så meget frem.
    Jeg arbejder med telefoni og har f.eks. nogle konkurrenter der er hamre-gode til løsninger til bestemte kundegrupper, mens jeg koncentrerer mig om andre segmenter, men med den samme basisydelser. Men jeg er god til mit segment – og mine konkurrenter er så gode til deres. Super. De fleste af mine konkurrenter stinker på to bestemte områder hvor vi er rigtig gode, og det er konkurrenterne der gør at vi rent faktisk kan se hvad det er der gør en forskel.

    For nye og innovative produkter er konkurrenter særligt vigtige. “First mover advantage” er i de fleste tilfælde “first mover disadvantage”, for det er hamre-dyrt at være den første, som skal uddanne markedet om et produkt. Hvor meget tror du f.eks. TDC eller Telsome har sparet ved at lade 3 poste milliarder i markedsføring for 3G?
    Hvis du har et godt og fokuseret produkt/service, så er det mange penge værd at have konkurrenter.

    //Anders

  • Thorborg 23. oktober 2009 at 09:48

    @Alexander, takker 🙂

    @Anders,Lige præcis, godt formuleret 🙂

    Dbh Martin

  • uberVU - social comments 23. oktober 2009 at 11:27

    Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by jesperdahl: RT @thorborg: New blog post: Dine konkurrenter er det bedste du har.. http://bit.ly/18319n

  • Anders Holm 25. oktober 2009 at 05:13

    Interessant indlæg! – Men kommer det ikke an på hvilken branche man er i ? – Jeg kunne forstille mig at det ikke var så positivt for den lille lokale købmand i “Vester Soveby” hvis der åbnede en bilka overfor ham.

  • Thorborg 25. oktober 2009 at 07:26

    @Anders, jo selvfølgelig, men i det eksempel du giver, så tror jeg faktisk at købmanden ville score kassen. Hvis der kom en Bilka, så ville der komme 100 gange så mange mennesker i byen og gik bare 1% af dem ind i hans butik for at købe cigaretter etc. Så ville han sikkert omsætte mere, men jo, man kan sikkert finde eks. hvor du har ret.

    Dbh Martin

  • Tommy Krabbe Andersen 25. oktober 2009 at 12:28

    Super konstruktivt, tankevækkende og lige til at tage til sig. Fremragende podcast. Jeg citerer Etta Cameron: “Du får fem stjerner af mig” 🙂

  • Kasper Andreassen 25. oktober 2009 at 16:02

    Fedt indlæg! Kommer til at tænke på den cykel jeg sad igår, da jeg sad nede på Strøget og fik mig et par øl. Det var en cykeltaxi, hvor der kunne sidde 6 personer rundt om et bord, så det faktisk var en slags ‘rullende bar’, eller hvad man nu ville bruge den til. Udover det, så hjalp alle til med at cykle, så man kom hurtigere frem.

    GENIAL opfindelse og ikke mindst pisse skæg! Havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig sådan et monstrum. Men deres PR-arbejde og synlighed rundt omkring, har nok gjort det væsenligt nemmere at starte en konkurrent indenfor det område (meget meget smalt, I know).

    Cyklen kan ses her: http://www.ecotaxi.dk/ ( og nej – har ikke procenter i det – endnu 🙂 )

  • Torben Rudgaard 25. oktober 2009 at 23:03

    Jeg elsker konkurrenter – de gir mig noget at gå efter, noget at “slå”, noget hvor jeg kan samle teamet og sige “det er fjenden! dem skal vi tæske” – det er måske lidt barnligt at lave os-mod-dem men det er ekstremt motiverende og det virker!

    Og så er der altså ikke noget så fedt som at være den lille købmand der banker bilka. (vores lille facebook spil lavet af 20 mand i Thailand banker alvorligt på hos de store Amerikanske giganter, også selvom vi ikke har $30 mill i infusion capital eller 500 ansatte)

  • Erik P. Ernst 28. oktober 2009 at 15:48

    Som altid et rigtig godt indlæg. Og bestemt et man ikke nødvendigvis kan blive enige med alle om. På den ene side ville det da være rart ikke at have nogen at kæmpe imod. Men uden konkurrenter, så er der jo ingen der forsøger at blive bedre.
    Personligt så ville jeg meget nødigt undvære min konkurrent (ja jeg har flere, men kun een som jeg virkelig bekymre mig om). Men hvis han ikke havde startet i 1999, så er jeg sikker på at mit site ikke var hvor det er idag.
    At han “slog mig” af banen for nogle år tilbage (da mit site performede så dårligt at brugerne simpelthen forsvandt) er min skyld. Men det har blot fået mig til at arbejde hårdere på at komme tilbage. Og jeg må da sige at især efter at jeg begyndte at arbejde virkelig hårdt på at komme tilbage i maj (hvor jeg købte både ePusher og SEOLEX), så bliver man da glad over at vi nu er næsten lige store igen (mit antal besøgende gået frem 60% – mens hans er stort set uændret). Men jeg kæmper videre og vil være størst.
    Jeg er glad for min konkurrent.

  • Vadskær 1. november 2009 at 08:52

    Jeg er enig, men må indrømme, at når man starter som iværksætter, så tror man, at ens idé er så unik, at man er bange for, at andre “hugger” den. Pointen er – at hvis der er guld i ideen, så kommer der helt sikkert andre til senere.
    Well – da vi startede Kondomaten.dk tilbage i 2001 var der stort set ikke nogle konkurrenter. Det var selvfølgelig rart, men det gjorde, at vi endte med at hvile på laurbærene og pludselig vågnede vi op og så os overhalet af en helt masse nye konkurrenter, der havde været dygtigere til SEO, AdWords, konverteringsoptimering m.m. alt imens vi bare lå på sofaen. Derfor måtte vi pludselig ha’ arbejdstøjet på igen og give hele sitet en total overhaling for at komme up to date. Det hjalp – vi har på halvandet år fem-doblet vores omsætning – og det kan jeg nok primært takke alle konkurrenterne for. Var de ikke kommet, var vi aldrig “vågnet op”.

    Så konkurrenter er slet ikke så skidt endda. (Der udover er det da også de absolut sjoveste at netværke og sparre med). Anyway – godt podcast. -Det får fire stjerner denne gang

  • Thorborg 4. november 2009 at 22:32

    @Tommy, takker 🙂
    @Kasper, hvor cool 🙂
    @Torben, lige præcis!
    @Erik, der er mange der er uenige, men dem om det. Det er typisk nystartede der ikke tror på sig Selv.
    Og tak for købet af E-pusher, det glæder mig og tillykke med dit comeback 🙂
    @Vadskær, tak for ros og stjerner, godt gået!

    Dbh Martin

  • Andreas Sachse 1. december 2009 at 18:05

    Hej Martin
    Kan fortælle, at jeg sidder her og arbejder på opstart af produktdesign-virksomhed og lytter til dine podcast, og hører mig selv sige højt: “LIGE PRÆCIS, Martin!” — det var vist lige omkring der hvor du talte om at placere sig bedre på Google etc. og malke lidt af den omtale og efterspørgsel vores konkurrenters produkter har genereret. Fedt – og helt i tråd med mine egne tanker.

    Super podcast – og god rød tråd til ‘handling taler højere end ord”-podcasten.

    Hilsen
    Andreas

  • solbriller 29. januar 2010 at 22:02

    Superb indlæg! Det giver en masse at tænke over!

  • The Perfect Business Idea is Hooking into Existing Customer Streams 14. april 2013 at 16:02

    […] Martin has a Danish podcast and in one of the episodes he argues why competitors are a good thing (in Danish). […]

  • Skriv en kommentar