Jeg fatter ikke en hat, de betaler gladeligt 1.000 kr. for en ny kunde via TV2, Berlingske og Børsen, men kommer leadet fra nettet, så er det lige pludslige næsten intet værd?????

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (27 lyttere har afgivet deres stemme)
Loading...

Folk der læste denne, læste også

  • Nicolaj B. Müllertz 3. september 2010 at 11:28

    Jeg elsker dit direkte sprogbrug..! Det er super befriende at hører nogen turde kalde en spade for en spade 🙂 Jeg kan forstå hvis det sikkert støder mange, I FUCKING LOVE IT!!

  • Henrik Blunck 3. september 2010 at 11:43

    Så sandt som det overhovedet kan siges. 🙂

    Jeg har selv undret mig over store virksomheder gentager deres reklamer på tv når alle der ser reklamerne for længst kender indholdet, og alle véd folk laver kaffe, tisser eller spoler forbi fordi de ganske enkelt optager programmerne og spoler sig forbi reklamerne.

    Der er slet ingen tvivl om at det måtte være nu virksomhederne kunne redde mange penge på markedsføringsbudgettet hvis de gennemgik deres prioritering og ROI. Det er fuldkommen vanvittigt at smide gode penge efter dårlige, og alle véd at internettet er det sted hvor der virkelig sker noget. Offline reklamer har normalt ikke den store effekt online. Folk glemmer lynhurtigt linket når det står skrevet i en avis, hvorimod måske et enkeltstående sponsorat af en film kan vække en interesse hvis linket præcis passer til noget vi selv interesserer os for.

    Men hovmod står for fald, så mon ikke aviserne opdager det den dag annoncørerne vågner op?

  • Kim Jørgensen 3. september 2010 at 13:18

    Du har evig ret, men pas nu på blodtrykket 😀

  • Sameh Niazy 3. september 2010 at 22:37

    Jeg er fuldstaendig enig.

    -Isaer din bemaerkning om at annoncoerer betaler store summer for kampagner i trykte medier, hvorimod netmedier afspises med en banan og et bolche for et lead.

    Problemet er at isaer de store netmedier lader sig tryne til at vise naermest uendelige kampagner (med lortebannere) saa der reelt aldrig bliver genereret leads. Paa den maade misbruger store annoncoerer smaa netmediers aerlighed.

    Derfor boer man i det mindste laegge en minimumspris per visning, og hvis man vil vaere helt fair og reel saa en pris per visning per unik bruger hvor hver unik bruger maximum udregnes som “1 visning” per session.

    NEJ! “branding” er ikke noget som giver kunder i biksen LIGE NU -hvilket i princippet er meningen med ethvert banner paa nettet, -men hvis man (mis)bruger adskililige affiliatenetworks og placerer et lortebanner som ikke lige genererer “instant orders” men omvendt udbredes kendskabet til butikken.

    Annoncoerne griner hele vejen til banken! Mange af dem vil skide paa ordre nu og her, fro de ved at de kun skal betale per ordre.

    Affiliate kampagner SKAL i princippet (efter min mening) faktureres paa unikke visninger per bruger + kliks + leads. Det SKAL ikke vaere ren foraering og det kan ikke vaere rimeligt at netmedier reelt betaler for den risiko at annoncoerer har skodprodukter og skodbannere.

  • Peter Skouhus 4. september 2010 at 00:59

    Jeg sidder med samme problem hver eneste dag, det er i orden at betale DKK 500 for en 22 årige freelancer i København med lidt erfaring og kæmpe selvtillid, men for dyrt at betale DKK 300 i timen for en 32 årige senior udvikler i Filippinerne, jeg fatter heller ikke den logik, dog må jeg erkende at det er sådan at tingene er i øjeblikket.

    Verdens goder så uretfærdig fordelt…

  • Thomas De Oliveira 4. september 2010 at 02:12

    Det har du så ret i Martin! jeg er helt enig, men jeg er jo også fra den yngre aldersgruppe i dansk iværksætteri 🙂

  • John 4. september 2010 at 05:54

    HAHAHA – Faktisk ret enig med dig, men jeg kom nu mest af alt til at tænke på din stakkels søn på passagersædet… 🙂

  • Morten 4. september 2010 at 17:37

    Hvor har du ret Martin, Det er så ufatteligt hvorfor de store spillere på markedet kører 100.000krs kampagner på tv men overser det mest brugte medie Internettet, Hvis virksomhederne virkelig kunne måle på hvor meget de fik for pengene ved tv reklamer og internet bannere ville de hurtigt ændre fokus, men det er jeg ret sikker på er noget der sker snart i fremtiden. Er slet ikke i tvivl!

    Godt indlæg og håber du kom godt til Danmark.

  • Ole Olsen 5. september 2010 at 08:13

    Det er da lige hovedet på sømmet…. Men hvad med sønneke ved siden af dig… fik helt ondt af ham …. SS … Men ellers er jeg Helt og Totalt enig…

  • Grith Mandrup-Poulsen 5. september 2010 at 08:37

    Hej Martin,

    Hold da helt op, du er helt på barrikaderne idag. Men jeg skal være ærlig at sige at det er skønt at høre at du brænder igennem for det du laver, stor respekt for det.

    Du er selv inde på svaret i det indlæg. Problemet er i bund og grund af virksomheder er drevet og ledet af mennesker. Rigtige mennesker af kød og blod. Jeg har både siddet til bords med de store virksomheder og med de små og nystartede. De store etablerede virksomhedsledere ELSKER at annoncere i Børsen, for det kan de forholde sig til, fortælle om i deres netværk, vise til golfvennerne mv. Det samme gælder for de mindre virksomheder som ELSKER at vise deres nye hjemmeside, blog eller andre småinvesteringer frem til deres familie og venner. Begge typer virksomhedsledere er og bliver dagligt påvirket af det miljø det færdes i. De er mennesker med følelser og har har uden selv at vide det muligvis brug for omverdenens accept af det de går og laver. At det så vægter tungere end leads til en god pris giver ikke så meget mening for sådanne nogle som du og jeg. Men jeg ser det hver eneste dag. Virksomhedsledere der kører i deres gamle mønstre for at bevare troværdighed/anerkendelse fremfor at udnytte sine annoncekroner optimalt.
    En anden ting som naturligvis også spiller ind er de bureaukontrakter som stort set alle globale virksomheder er bundet af fra deres hovedorganisation ift. deres marketingbudgetter. Så mange har intet råderum over deres marketingkroner og hvem de vælger som underleverandør.

  • Martin Thorborg 5. september 2010 at 09:26

    He he he, min søn er vandt til at jeg bander og svovler, så han er allerede skadet 😉
    Og nej, jeg er ikke sur, bare passioneret!

    Jeg tror vi kommer til at se et kæmpe paradigmeskift.
    Mange større virksomheder vil komme i problemer, hvis de ikke snart forstår den digitale verden.
    Så enten så retter de ind, eller også forsvinder de….
    Nuvel, det bliver sjovt at se 🙂

    Dbh Martin

  • Thomas De Oliveira 5. september 2010 at 11:44

    Jeg tror også der er lidt mere stolthed i for nogen virksomheder at betale 5-10 tusind kroner og derover, for at få en kampagne i berlingske, istedet for at lade andre man ikke kender, til at tage sig af opgaven. Sådan kunne jeg i hvert fald selv tænke. Dog kommer det også helt an på produktet/ydelsen.

  • Kristoffer Hjerrild 5. september 2010 at 18:41

    Kunne ikke være mere enig. Jeg forstår det simpelthen heller ikke. De kunne få så meget mere ud af deres penge over nettet 🙂

    Vh
    Kristoffer Hjerrild

  • Henrik Blunck 5. september 2010 at 19:46

    Som Thomas ganske rigtigt nævner “stoltheden” så vil jeg sige det samme gør sig gældende når virksomheder skal skrive jobannoncer. Hvilken virksomhed skriver ikke netop at de er en “fremadstormende virksomhed med den lærende organisation og korte kommandoveje”? Meget ofte tomme ord i et forsøg på delvist at brande sig selv – omend det så også handler om at rekruttere en ledende medarbejder.

    Den slags fungerer sikkert fint blandt de blåøjede, men andre griner lidt af alt det fyldstof som kastes ind i den slags annoncer. Det flytter ikke meget – og det var jo formålet med annoncer. Har du et budskab, så få det ud, men har du intet at have det i, så gavner det ikke noget at gøre som alle andre.

    Derfor er det godt, at Martin Thorborg går i rette med strategien, for det er så sandt som det er sagt, at de gammeldaws medier kommer til at erkende, at hovmod står for fald. Det er dyrt, og det virker ikke… 🙂

  • Christian wiggers 6. september 2010 at 06:14

    Super indslag.

    Som webside ejer har jeg længe haft opfattelsen af at det er det vilde vest mht priser og hvad annoncører forlanger for ret små beløb.

    Jeg har valgt ikke at gide det her leads ræs, af flere grunde på vores sider.

    1) vi vil aldrig få 100% retfærdig afregning. Det kan med gode systemer ligge tæt på men på den en computer fx på arbejde og trykker sig ind på et tilbud fra en annoncør fx Telia eller hvem det nu måtte være
    og lig skal vis kone elle manden det når man kommer hjem, og man går direkte ind på websiden, så tjener vi 0 kr.

    2) Jeg kan sagtens forstå at man helst vil købe banner på den måde. Man ved at hvis man har tjent 300 kr på et salg kan man sagtens give 50 eller 100 kr for et leads. Det kan kun være en god forretning. Men set fra min side af bordet hvorfor skal jeg spille banner pladser på annoncer som dem der annoncer har så lidt tillid til at vare kan sælge at de kun vil betale når de har solgt deres vare ? Hvorfor skal jeg forærer eksponering og klik væk ?

    3) hvad mon en annoncør siger hvis vi siger ja du kan godt købe leads hos os, men så skal du lige komme men nogle ordentlige banner hvor prisen stå i banneret og så skal dine priser i øvrigt sættes så langt ned at det virkliget er et godt tilbud. Hvis jeg måtte bestemte prisen på hvad vare den skulle sælges kunne jeg hurtig blive rig på salg af leads.

    Problemet er nok i bund og grund at udbudet er for stort, der er for mange der sælger banner og dem der køber banner er super gode til at presse prisen. Som martin siger, hvorfor give mere for et leads end højst nødvendigt.

  • Sameh Niazy 6. september 2010 at 23:33

    @Christian Wiggers

    Jeg er fuldstaendig enig i dine betragtninger.

    Selvfoelgelig vil en annoncoer helst koebe leads og koere paa frihjul resten af tiden. Spoergsmaalet er blot om man kan overtale TV2, Boersen m.fl om at vise tv-reklame spots og saa blive afregnet for den maalbare effekt for hver unik kampagne – det tror jeg naeppe.

    Problemet opstod den dag hvor aerlige visionaere web-folk fandt ud af at de kunne saelge aerlige annoncer og kun faa betaling for ordrer eller leads. Men de glemte lige at der findes masser af uaerlige annoncoerer som i princippet er glade for branding, oh hvilken herlig gratis branding man kan faa ved at kreere uduelige bannere og sprede dem paa velmenende aerlige affiliatenetvaerk.

    OK, der maales paa banneres effektivitet osv, men det hjaelper ikke smaa websites som ikke konstant vogter sine bannere som en hoeg og som ikke noedvendigvis kender alt til hvordan man maaler paa banneres effektivitet.

    Lad os goere hinanden en kollektiv tjeneste, -drop leadafregnede annoncoerer og brug kun tid og kraefter paa at vise bannere som minimum afregnes per klik men ogsaa per visning -som i gamle dage.

    Lige en sidste ting. Selv et lille website kan maale paa sine unikke besoegende og det kan i princippet bruges paa samme maade som TV-kanaler maaler paa unikke seere og aviser unikke laesere.

    Annoncoerer betaler dyrt for annoncering i aviser og paa tv-stationer og fniser lidt naar de indser hvor let det er at koere en branding kampagne uden at betale mange penge for det.

  • Simpelside 8. september 2010 at 15:41

    Hej

    Hvor kan du dog købe købende leads for 30 kroner som du beskriver?

    Jeg giver gerne 400 kr. per ny kunde – nogle der vil skaffe mig dem til denne pris online, er velkomne til at skrive på info@simpelside.dk 🙂

    Det er da lidt bedre end 30 kr!

  • Christian wiggers 8. september 2010 at 16:03

    Jeg tvivler på du vil give 400 kr for en ny kunde, hvis det kunden køber kun giver dig en avance på 100 kr !!! Hvis du vil give 400 kr for en ny kunde, er det fordi du tjener mere end 400 kr på at få den kunde, ellers kan det jo være lige meget.

    Det jeg ville ønske var at dem der køber banner, vil forstå at som webside ejer er man ikke interesseret i at bruge tid og energi på konstant at skulle evaluere sine annonceres leads kampanger, for at se hvad de kaster af sig.

    Man kan vel godt lidt groft sige, at med leads kampanger fjerner annoncøren “risikoen” for at annoncere og lægger den over på den webside ejeren der skal køre kampagne, der så må løbe risikoen for ikke at få nogen indtægt af sin banner plads – hvis der ikke er noget salg. Hvorfor skulle jeg som webside ejer løbe den risiko, når jeg kan sælge klik eller eksponerings kampanger ?

    Man kan ikke slå alle over en kam – naturligvis ikke. Men i de 4-5 år jeg har solgt banner på min side, har det som regel været sådan at dem der ville købe ledds havde en god grund til at vælge den form for annonceringer frem for klik eller eksponeringer, og det finder man ret hurtigt ud af hvorfor hvis man begynder at køre leads kampanger på sin side.

  • Simpelside 9. september 2010 at 06:50

    Ja, det er da klart!

  • Finn Bennetsen 9. september 2010 at 07:02

    Tager man lidt uden for lille Danmark, kan man også få mere end 30 kr. på sine affiliate aftaler.

  • Bastian Jørgensen 9. september 2010 at 07:51

    Man kan da ihvertfald få en plov for et lead hos teleselskaberne. Men hvor meget de har i avance, ved jeg ikke.

  • Christian wiggers 9. september 2010 at 09:29

    Det er i princippet ret ligegyldigt og det er 30,- kr eller 500,- man betaler for et leads. Det det hander om er hvor attraktivt er det for det personer der kommer på siden at købe. Hvis du har en kampagne kørende hvor du kan få 500 kr for et leads, over fx en mdr. og det giver 1 salg, er det stadigvæk ikke særligt godt hvis du kunne tjene 1000 kr ved klik kampanger, eller 2000 kr ved CPM.

  • Bo Folkmann 13. september 2010 at 12:56

    Jeg er fuldstaendig enig i dine betragtninger.
    Jeg høre til blandt den ældste aldersgruppe i dansk iværksætteri, men jeg bruger udelukkende de Sociale Netværk som markedsføringskanal. 🙂

  • Klaus 14. september 2010 at 04:04

    Mon ikke at det på et tidspunkt går op for de gamle virksomheder hvor effektiv internettet egentlig er i forhold til at køre store kampagner på tv.

  • Rasmus Hoeks 15. september 2010 at 18:25

    Fuldstændig enig – og det er noget jeg har tænkt over i lang tid.

    Jeg arbejder på tiden med at få færdiggjort et produkt med en række videoguides til Joomla CMS: Hertil skal jeg have et trackingsystem, så jeg kan få folk til at sælge det for mig via affiliate og mine ‘sælgere’ kommer her til at tjene 150kr pr. lead – prisen for min videopakke bliver 400kr. Det er stadig 250kr ned i min lomme hver eneste gang der bliver lavet et salg.

    Jeg har selv kigget på affiliate netværk flere gang og bliver gang på gang overrasket over hvor latterligt lave de priser er.

    Tak for et godt indlæg!

  • Tim 16. september 2010 at 08:07

    Jeg vil meget gerne give dig mit bud på hvad det man betaler for i Børsen og andre medier:

    For det første er det ikke alle der har som primært mål at få nye kunder. Der er mange for hvem det er meget mere interessant at have GODE kunder. Og endnu mere interessant er det, hvor meget dine kunder er villige til at betale for din vare. Det er f.eks. ikke sikkert, at det er en overskudsforretning for den omtalte bogklub, hvis den nye kunde kun køber en bog – den som er nedsat til en pris så bogklubben ikke tjener på den – og aldrig kommer igen.

    Men det som er rigtigt interessant er at du, ifølge Magasinet Lederne, nr. 12, 08, er villig til at betale for en Audi når du kan få stort set samme teknologi i en Skoda. Det er fordi du har en oplevelse af at dem der laver en Audi elsker biler mere end dem der laver Skoda (Og det gør de måske også).

    Men retfærdiggør designet og logoet en prisforskel på en halv million kroner? Næppe hvis man tænker rationelt over det. Men en annonce i Børsen fik dig til at FØLE sådan og så er købet pludseligt retfærdiggjort – ikke i hjernen, men i hjertet. Man skal altså ikke sælge ret mange Audier for at retfærdiggøre en annonce i Børsen.

    Jeg vil godt tilføje at jeg ikke tror på enten eller, men på både og. Alle medier har deres styrker og svagheder. Work the angles!

    Interessant indlæg i øvrigt. Og rart at opleve din passion:)
    Med venlig hilsen

  • Christian wiggers 16. september 2010 at 08:43

    Tim> Jeg kan sagtens følge dit synspunkt, men jeg er ikke helt enig i dine betragtninger.

    Hvis man spørger de kunder der køber audi, og som måske har købt flere Audier tidligere hvad de vil fortrække: a) Man bruger penge på markedsføring for gamle kunder ikke skal glemme Audis fortræffeligheder eller b) Man sparede de penge og brugte dem på at sætte priserne ned eller give bedre service – Hvad tror du så de vi vælge ?

    Jeg er ret sikker på at Audi ikke reklamer for eksisterende kunder, for de kender grundlæggende de kvaliteter som Audi har at byde på. Det er for at få nye kunder der måske tidligere har kørt andre mærker.

    At fx. Audi vælger at reklamere i børsen tror jeg grundlæggende hænger samme med 2 ting. 1) De har en idé om at en % større del der læser Børsen har mulighed og lyst til at købe en sådan bil, end fx hvis de fx reklamer i information. Men det hænger også samme med at man dels ikke kan måle resultaterne, og der som Martin er inde på er en hvis snopen op ad ved at kunne sig man har en helside i børsen.

  • Tim 17. september 2010 at 02:59

    Christian Wiggers>

    Så kan du lige præcis ikke følge mit synspunkt.

    Det er ikke et spørgsmål om hvad kunderne mener. Det er et spørgsmål om hvad de føler. Hvis kunderne FØLTE som du skriver ville de jo bare vælge en Skoda i stedet for. Audi uden snobberi = Skoda.

    Og tro mig: Audi reklamerer for eksisterende kunder i stor stil. Og af god grund.

    MEN pointen er at der for en lang række virksomheder er større værdi i en indrykning i børsen end ved lead-generering. I virkeligheden tror jeg ikke der er ret mange indrykninger i dagbladende der har til formål at skabe et direkte salg. Jeg vil vove den påstand at de bliver brugt til at bearbejde holdninger og adfærd. Og til at lede folk videre til nettet. Det er altså at blande bananer og pærer at sammenligne en annonce i Børsen med lead-generering.

    Igen vil jeg dog understrege at det optimale setup handler om både og – ikke enten eller.

    Med venlig hilsen

  • Christian wiggers 17. september 2010 at 03:14

    Tim> jeg skrev også jeg ikke er enig i dine betragtninger – det er jeg stadigvæk ikke !!!

    Det kunden føler og mener, tror jeg der er en rimelig sammenhæng i mellem. Hvis jeg er en dårlig følelse af et produkt mener jeg bestemt ikke det er et godt produkt. Teknisk set består både en burger eller en pizza af kulhydrater, fed, sukker, proteiner, salt osv. som der også findes i en gourmet middag – men folk kan nok godt mærke en forskel.

    MIN pointe er at der er en lang række virksomheder der TROR det har en større værdi at indrykke avis annoncer, end at bruge fx Leads, fordi de ikke kan måle resultatet.

  • Brian 17. september 2010 at 20:45

    Hm, vi giver 8 kr. pr lead – og indtil videre går det udmærket.

  • Christian wiggers 17. september 2010 at 23:53

    Brian> Isoleret set er beløbet ret uinteressant. Har du et banner sæt som folk er helt pjattet med at klikke på og hvis når man kommer ind, kan man næsten ikke undlade at købe dine gode og super billige produkter, ja så havde jeg i princippet intet problem med at køre en sådanne kampnage.

    Men sådan tvivler jeg meget på det forholder sig (uden dog at vide hvad det er du sælger per lead) I runde tal koster et klik fx via googel et par kroner. Jeg tvivler på at du har et produkt hvor 25% eller flere der kommer ind på din side ender med at fortage et køb. Derfor vil det fra websiden alt andet lige være en dårlig forretning at køre en lead kampagne for dig.

    Men at det går udemærket for dig, tvivler jeg ikke på for du betaler kun når du har lavet et salg og tjent flere mange gange mere end de 8 kr. du har givet ud.

  • Jens 18. september 2010 at 10:23

    Hold kaeft hvor er det skide irriterende det tykkegummi eller hvad det er i din mund, men du er nok skide lige glad!

  • Bastian Jørgensen 18. september 2010 at 10:46

    @Jens.

    Har du ikke andet at foretage dig?

    P.S. Husk retskrivningsordbogen.

  • Jens 18. september 2010 at 10:54

    @Bastian, hvad mener du? Nu har jeg set Thorborg TV i de 2-3 aar det har eksisteret og det er sku foerste gang jeg har set ham med tyggegummi og det var ikke sjovt! Jeg har ogsaa bedt om og faa mine skole penge tilbage. Er det dig der ejer batech.dk? maaske du lige skulle rette stavefejlen paa forsiden!!!

  • Bastian Jørgensen 18. september 2010 at 15:49

    @Jens.

    Jeg bliver irriteret over din kommentar.

    Martin laver gratis podcast med masser af guldkorn i sin “fritid”. Hvorfor så skrive en unødvendig kommentar?
    Ja, jeg tror faktisk han er ligeglad. Jeg er ligeglad.

    Hvis hans podcast kostede penge – var sagen dog en hel anden.

    Med hensyn til batech.dk
    Jeg har desværre ikke råd til at have en korrekturlæser inde over. Den stavefejl du omtaler kan jeg umiddelbart ikke selv finde. Jeg vil sætte pris på hvis du gad at fortælle mig stavefejlen.

  • Johnny Hansen 19. september 2010 at 06:27

    Genialt indlæg generelt herfra.

    MEN

    Bryder mig ikke om sproget du bruger i nærdheden af din lille søn, det bør du tage hensyn til. 🙂

  • Tim 22. september 2010 at 05:24

    Hej igen Christian.

    Jeg kan desværre ikke være lige så aktiv en debattør som dig, så undskyld mit sene svar.

    Det er faktisk rigtigt interessant at du bringer lige præcis burgere og pizza op.

    78% af alle danskere siger at de bestræber sig på at spise sundt. Det har kostforskere lavet en undersøgelse der viser. Så skulle man jo mene at der var et stort marked for sund fastfood eller convenience-mad. Især når man tænker på at fastfood udgør en ret stor del af madforbruget. Især hos yngre mænd og singler.

    Men da Parken lavede et forsøg med sandwich af groft brød med kildevand var køen ved den skranke ikke eksisterende. McDonald’s har lavet et samarbejde med Team Danmarks diætister hvor de lancerede to nye – og sundere – burgere. De solgte heller ikke. Og for deres salater gælder samme historie. JustEat lancerede for noget siden en grovpizza, der overholder fuldkornmærkets krappe krav til fedt. Den fører de bare ikke længere pga. dårligt salg. /Politiken, søndag d. 19 sept. 2010

    Så hvis du mener at der er sammenhæng mellem vores opfattede adfærd og vores reelle (følelsesmæssige) adfærd, vil jeg gerne høre din forklaring på dette.

    Og jeg savner i øvrigt stadig at høre din argumentation for hvorfor en Skoda skulle være et dårligt produkt. Ud over at den ikke er lige så fed at blive set i som en Audi. Det er jo det Audi ville være hvis ikke de havde brugt pengene på at lære os at deres brand står for noget andet.

    Jeg synes hurtigt at denne debat ender på et meget taktisk niveau. Hvis man skal debattere markedsføring mere seriøst, bliver vi nødt til at løfte den op på et mere strategisk plan. Det er nødvendigt at tænke langsigtet. Der ryger en del pærer i æblekurven her.

    Men e-commerce er jo stadig en meget ung branche og den del af markedet har endnu ikke været nødt til at forholde sig til discipliner som branding, fordi udviklingen er gået så hurtigt. Jeg synes det er interessant at se hvad der sker med alle web-butikkerne når, ikke hvis, men når alle de store brands begynder at sælge deres varer online fra deres egne shops.

    Jeg tror vi går i retning af at der bliver lavet oplevelses-butikker hvor man kan opleve brandet. Hvor efter man kan gå hjem og købe det online. Men hvad sker der så med alle mellemledende? Vil de stille og roligt forsvinde? Måske, med mindre de forstår at tilbyde kunderne en oplevelse der rækker ud over de produkter de sælger.

    Så det afgørende fremadrettet bliver hvad du kan tilbyde dine kunder af oplevelser – ikke bare i form af produkter. Det kan både være online og offline i øvrigt. Et godt eksempel er Nike, som har lavet et helt online community for løbere. Long story, men hvis I kan finde en case på det, er den ret interessant. De belønner deres kunder for at bruge produktet.

    Med venlig hilsen

  • Christian wiggers 22. september 2010 at 06:02

    Tim> Nu er dette ikke en debat om Skoda vs Audi eller Burger vs gourmet middag. Mit eksempel var baset på at splitter man det helt ned har du ret i at der ikke er den store forskel. En Skoda er ligsom en Audi lavet af forskelige metaller, plast, gummi, glas osv. så ud fra den vinkel har du ret. Men en Audi koster vel i omegnen af en halvgang mere end en tilsvarende Skoda, og hvis forskellen virklige ikke var andet end den følelse som Audi forsøger at sælge gennem annoncer, så tror jeg mange Audi ejer ville føle sig pænt dumme.

    (Jeg køre hverken Audi eller Skoda men kunne sagtens se mig selv i begge biler.)

    Det med at løfte debatten op på et langsigtet stratetisk plan ser jeg ingen grund til. Dette emne omhandler ikke kun hvad fx Audi på længe sigt ønsker at opnå, eller carlsberg. Det handler lige så meget om webbutikker, i alle størrelser og hvem der ellers køber annoncer online. Det giver ingen mening at tænke stratetisk ud i frem tiden, hvis ikke du har nok salg i nuet til at overleve.

    Martins Video gik på at fx teleselskaber giver typisk 100-200 kr for et lead der føre til en ny kunde (afhænger lidt af abo og telefon) Men når et teleselskab bliver overtaget af et andet betaler man rask væk 1500 – 2000 kr pr kunde, vel viden at når man opkøber et selskab er der en række kunder der vil flytte og man har evt. omkostninger og besvær med at udstede nye simkort, hvis ikke begge køre på samme net. Det vil jeg give Martin 100% ret i ikke giver meget mening.

  • Tim 22. september 2010 at 07:19

    Christian>

    Haha, man bliver hurtigt rodet ind i en lang debat her.

    Det som jeg kommenterede på oprindeligt var faktisk hvad man får ud af en annonce i Børsen. Det korte svar er: En bedre pris for den vare man sælger. Deraf Audi vs. Skoda eksemplet.

    Pizza og burger eksemplet havde blot til hensigt at vise at der er stor forskel på hvad man tænker og på hvad man gør. Som var den del du var uenig med mig i. Og fred være med det.

    Martins kritik er da også i sig selv lidt unuanceret. Jeg gav blot mit bud på hvad man får ud af den omtalte annonce i det “fældede træ”:)

    Med venlig hilsen

  • Christian wiggers 22. september 2010 at 07:22

    Det bliver hurtigt et ret bredt emne, og verden er jo ikke sort og hvid. Det grundlæggende som Martin nævner i eksemplet med teleselskabet er jeg ganske enig i – det giver ingen mening med så lave leads priser.

  • Kim Jørgensen 1. september 2012 at 14:00

    Hahaha du har så ret 🙂
    Men man må ikke håbe din søn arvers sin fars sprogbrug 😀

  • Skriv en kommentar