Een af de ting som kunne gøre at jeg ville indtaste mine personlige oplysninger – for derefter at springe fra ville være hvis jeg ikke får oplyst forsendelseomkostningerne. Det har jeg set forholdsvist mange gange (især i udenlandske webshops) at man faktisk er nødt til at starte en check-out process for at få den oplysning.
Det ville dælme være rart hvis man kunne få den information allerede når man kigger på sin indkøbskurv. Dvs. Hvad koster det at få denne pakke sendt fra Aalborg til Skive, eller fra USA til Danmark.
Der er jo ingen grund til at forsendelsesomkostningerne skal holdes som en “skjult” udgift. Kunden finder jo ud af det før eller siden – og når det sker før vil man også få et mere normalt flow i frafaldet – og undgå false positives i udcheckningen.
@Tommy, takker 🙂
@ Christoffer, og tak til dig 🙂
@ Jan, helt enig og det var helt sikkert også en af deres udfordringer. De sælger varer der vejer mange kolog og de tager derfor ofte op til 1.000 kr. for en forsendelse og det er helt sikkert en showstopper.
Mht. om man skal vise det før eller efter indtast af data, så er jeg ikke sikker på hvad der er bedst. Hvis kunden først har indtastet en masse, så vil flere være tilbøjelige til at betale fragten vil jeg tro, for ikke at miste den tid de nu en gang har brugt på projektet. Men det kan måske skade i det lange løb..
Enig i at det er vigtigt med optimering. Vi har lavet en enorm optimering, og er gået fra frafald på 50% til at vi nu kun har et frafald på 20% og det er i det sidste led.
Fantastisk at høre dig snakke om tracking, for det ER utroligt væsentligt. Specielt sjovt at høre dig forklare det 😉 Så her er lige et par buzz-words.
Det det handler om er at sætte et salg op som mål. Dvs. bekræftelsessiden skal sættes som målet, da det betyder at brugeren har købt en vare. Du kan så derudover sætte en “Funnel” op (eller Kanal på dansk). Her skal du sætte alle trinene op. Det vil netop give mulighed for at se frafald undervejs. Ikke nok med at du kan se hvor stor en andel der falder fra undervejs på de forskellige trin, men du kan også se HVOR brugeren går hen. Måske 30% går fra step 2 til leveringsbetingelserne, og ikke vender tilbage. Så kunne det formentlig gavne væsentligt hvis du sætter de vigtige informationer fra leveringsbetingelserne ind som tekstboks på step 2. Så holder du pludselig på brugerne på step 2, og kan få langt flere til at gennemføre.
En anden kæmpe fordel ved at sætte dette mål op er at du samtidig kan se hvilke trafikkilder og søgeord, som genererer salgene. Hvis du bruger utrolig meget tid på at få links og besøg fra et givent site, så er det jo værd at vide om ROI er fornuftig, dvs. om tiden er pengene værd.
Til Martin:
Kanon podcast – dejligt igen at høre et podcast jeg kan give 5 ud af 5 stjerner. Du har 100% ret – Alt for mange overser mulighederne for bedre konvertering via tracking af betalingsflowet. Så mere af den slags! Ellers må jeg jo lige give dig et kald 😉
Selvom det er en gammel podcast jeg er stødt på, gælder reglerne jo staidgvæk. Ved at lave et kæmpe skilt med fragtpris i indkøbskurven på vores webshop, steg konverteringerne flere hundrede procent.
Når først man har sat det hele ordentlig op med tracking, er jo jo utrolig sjov, på en nørdet måde måske, at optimere, forbedre og efterfølgende se resultatet.
En ren gavebutik af et podcast 🙂
Som altid – endnu et god og spændende podcast!
Rigtig god podcast, og du har nogle gode pointer.
Een af de ting som kunne gøre at jeg ville indtaste mine personlige oplysninger – for derefter at springe fra ville være hvis jeg ikke får oplyst forsendelseomkostningerne. Det har jeg set forholdsvist mange gange (især i udenlandske webshops) at man faktisk er nødt til at starte en check-out process for at få den oplysning.
Det ville dælme være rart hvis man kunne få den information allerede når man kigger på sin indkøbskurv. Dvs. Hvad koster det at få denne pakke sendt fra Aalborg til Skive, eller fra USA til Danmark.
Der er jo ingen grund til at forsendelsesomkostningerne skal holdes som en “skjult” udgift. Kunden finder jo ud af det før eller siden – og når det sker før vil man også få et mere normalt flow i frafaldet – og undgå false positives i udcheckningen.
mvh
Jan
@Tommy, takker 🙂
@ Christoffer, og tak til dig 🙂
@ Jan, helt enig og det var helt sikkert også en af deres udfordringer. De sælger varer der vejer mange kolog og de tager derfor ofte op til 1.000 kr. for en forsendelse og det er helt sikkert en showstopper.
Mht. om man skal vise det før eller efter indtast af data, så er jeg ikke sikker på hvad der er bedst. Hvis kunden først har indtastet en masse, så vil flere være tilbøjelige til at betale fragten vil jeg tro, for ikke at miste den tid de nu en gang har brugt på projektet. Men det kan måske skade i det lange løb..
Dbh Martin
Hej Martin,
Super spændende! Vil rigtig gerne høre mere omkring konverteringsoptimering – måske neuromarketing kunne være et nyt emne at tage op?
Glæder mig allerede til næste afsnit! 🙂
Med venlig hilsen Nikolaj
Hej Martin
Endnu engang tak for et fantastisk podcast, det kunne være man snart skulle tage en hel dag med alle dine podcasts
PS: Denne box går ind under den højre kolonne i FF 3.5.3 på Mac
Tim
Enig i at det er vigtigt med optimering. Vi har lavet en enorm optimering, og er gået fra frafald på 50% til at vi nu kun har et frafald på 20% og det er i det sidste led.
I er meget velkommen til at prøve at tjekke ud på http://www.made4men.dk/dev/
Hej Martin
Fantastisk at høre dig snakke om tracking, for det ER utroligt væsentligt. Specielt sjovt at høre dig forklare det 😉 Så her er lige et par buzz-words.
Det det handler om er at sætte et salg op som mål. Dvs. bekræftelsessiden skal sættes som målet, da det betyder at brugeren har købt en vare. Du kan så derudover sætte en “Funnel” op (eller Kanal på dansk). Her skal du sætte alle trinene op. Det vil netop give mulighed for at se frafald undervejs. Ikke nok med at du kan se hvor stor en andel der falder fra undervejs på de forskellige trin, men du kan også se HVOR brugeren går hen. Måske 30% går fra step 2 til leveringsbetingelserne, og ikke vender tilbage. Så kunne det formentlig gavne væsentligt hvis du sætter de vigtige informationer fra leveringsbetingelserne ind som tekstboks på step 2. Så holder du pludselig på brugerne på step 2, og kan få langt flere til at gennemføre.
En anden kæmpe fordel ved at sætte dette mål op er at du samtidig kan se hvilke trafikkilder og søgeord, som genererer salgene. Hvis du bruger utrolig meget tid på at få links og besøg fra et givent site, så er det jo værd at vide om ROI er fornuftig, dvs. om tiden er pengene værd.
Hej Martin og alle jer andre lyttere!
Til Martin:
Kanon podcast – dejligt igen at høre et podcast jeg kan give 5 ud af 5 stjerner. Du har 100% ret – Alt for mange overser mulighederne for bedre konvertering via tracking af betalingsflowet. Så mere af den slags! Ellers må jeg jo lige give dig et kald 😉
Til lytterne:
Mangler du lidt hjælp til hvordan man opsætter det, som i Google Analytics hedder funnels så se her:
http://www.youtube.com/watch?v=IibCs23EuiE&feature=channel
For mere uddybende detaljer så se Googles egen support site for tracking:
http://www.google.com/support/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55515
Det er ret guld man kan hente her!
Over and out!
/ Janus
@Nicolaj, hmm det er ikke lige min stærke side, men jeg kan måske få lidt hjælp en dag. Jeg tænker!
@Tim, den fejl får jeg også, irriterende.
@Jesper, godt gået!
@Jacob, gode råd, tak for dem!
@Janus, Tak for rosen og tak for gode links!
Dbh Martin
Godt indlæg.
Men sjovt, at så store institutioner som fx. danskespil har deres betalingsvindue i en popup….hmmm…
Selvom det er en gammel podcast jeg er stødt på, gælder reglerne jo staidgvæk. Ved at lave et kæmpe skilt med fragtpris i indkøbskurven på vores webshop, steg konverteringerne flere hundrede procent.
Når først man har sat det hele ordentlig op med tracking, er jo jo utrolig sjov, på en nørdet måde måske, at optimere, forbedre og efterfølgende se resultatet.
Godt podcast!